Viser resultater 1 til 5 av 5
    Lieutenant Junior Grade Andrès sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Svar
    63

Standard Instillinger på hv30

Fått med meg at det er mange hv30 brukere her. Jeg skal spille inn en film i morgen og tenkte jeg skulle spørre om det var enkelte instillinger jeg bør gjøre på kamera før jeg går å skyter min første film med det. Har selv lite kunnskap om kameraer...

Har lest at noen mener man bør skifte fra 1080i til 720p på kameraet(blir visst bedre å jobbe med i post.prod) men når jeg leter etter det så finner jeg bare comp.out og valget mellom 1080i/576i og 576i.

Skal foresten filme en detektiv film som skal ha litt elementer av film noir i seg. Men generellt skal jeg prøve å gjøre filmen nokså mørk. (meste kommer jo til å bli gjort i post. prod men er greit å ha et godt utgangspunkt!)

Så tar i mot alle forslag=)

Lieutenant
    Medlem siden
    Jul 2009
    Svar
    128

Standard

Kan ihvertfall tipse deg om å ikke bruke instillingene for "filmlook" -dersom- du har tenkt å ha mye bevegelse i bildet, spesielt bevegelse på kamera. Da blir det hakkete. Spesielt raske panoreringer.

Commander
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Skedsmo
    Svar
    460

Standard

Ikke skyte progressivt? Der må jeg si meg sterkt uenig. Den "hakkingen" du nevner finner du også hvis du går og ser en film på kino, skutt på film. Hvis du vil ha mest mulig filmlook:

- Skyt progressivt. Mener å huske at det står HDV (25P) menyvalget.
    - Bruk cinemode. Det er en modus du kan sette kameraet i, akkurat som Av, Tv, eller P. Den prøver å holde lukkertiden til 1/50 sekund (som på film), har mye mindre sharpening (ser mindre ut som video, og det blir mindre synlig støy), og har en annen kontrast-kurve. Bildet ser kanskje "flatt" og grått ut før du gjør noe med det, men det er mye bedre å jobbe med i post!

Det du nevner om 1080i/576i er noe helt annet. Det mener jeg å huske er output på componentutgangene, og har ikke noe med hva du faktisk filmer med. Har ikke kameraet forran meg nå, men jeg mener å huske at det er enten første eller andre menykategori, under recording-mode. Du vil iallefall ha valget om HDV (25P), HDV, DV, og DV (WIDE). Velg førstnevnte.
    Sist endret av guitareirik; 1st August 2009 kl 14:58
    Canon 550D, 18-55 IS, 30mm f/1.4, glidecam, Zoom H4n

Lieutenant Junior Grade Andrès sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Svar
    63

Standard Takk

Det var et godt svar. Begynte å skyte filmen før jeg fikk se posten din(selvfølgelig!) så skjøt i vanlig HDV, selv om jeg drev å bytta fram og tilbake i går kveld mellom HDV og HDV(25). TYPISK! Håper det ikke har fryktlig mye utslag på bilde.

Hadde heldigvis på "cine mode" da.

Men takk for respons! Da vet jeg det neste gang =)

Lieutenant
    Medlem siden
    Jul 2009
    Svar
    128

Standard

Jeg kjøpte kameraet kvelden før et bryllup som jeg skulle filme i, og rakk bare å få med meg at jeg skulle bruke 25p og cinemode for å få mest mulig "filmlook", men det ble ikke tid til å teste kameraet. Men ettersom jeg hadde håndholdt kamera og panorerte en del fra ansikt til ansikt, så ble det ganske mye "hakking" så jeg etterpå. Så jeg søkte litt rundt og leste rundt den problematikken...

Ja, det samme gjelder jo ekte film leste jeg. Det er en del triks for å unngå minimere den hakkingen, bl.a panorere sakte nok eller så fort at bildet får en "smear"-effekt (...). Å holde objekt/skuespiller samme sted i bildet mens kameraet beveger seg er også en måte å få det mer mykt på (bakgrunnen hakker, men det blir mindre iøyenflallende - la spesielt merke til det på en video av driftende biler på vimeo).

Håper ikke mitt råd villedet deg og fikk negative konsekvenser. Jeg burde lagt til at jeg er nybegynner selv. Det er vel uansett noe du kan gjøre post-prod. for å få vekk den verste video-looken.

Lignende tråder

1. God, men rimelig mic til Canon hv30
    Av Andrès i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 1
    Siste tråder: 19th July 2009, 02:10
  2. HV30 på båttur?
    Av pandreas i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 6
    Siste tråder: 14th July 2009, 09:18
  3. Spørsmål om Canon HV30
    Av niklnikm i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 7