Viser resultater 1 til 9 av 9
    Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Svar
    178

Standard Intern VS ekstern lyd

Hva bruker dere og hva syns dere fungerer best? Ta opp lyd eksternt og synke etterpå, eller ta opp lyd sammen med filmen?

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Sørumsand
    Svar
    636

Jeg forstår ikke helt hva du vil frem til.

Lurer du på om vi vil ta opp lyden med en ekstern mic, eller ta den opp med den interne micen?

Eller lurer du på om vi vil ta opp lyden på en egen enhet, for deretter å synce den, i stedet for å ta opp sammen med bildet?

Man kan bruke en ekstern mic og fortsatt ta opp lyd sammen med bildet.

Jeg personlig bruker en ekstern mic som jeg tar opp sammen med bildet.
    Laks

Ensign
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Vancouver, Canada
    Svar
    37

Nei,

Han tenker på å ta opp lyd via en extern opptager!

Det blir mye vanskeligere å synke - men det kommer veldig ann på hvordan "rolle" kamera har; om det er mye bevegelser eller ikke - for med ekstern opptager slipper du lyd kabelen på cam..

Og du trenger klapper etc.. det "letteste" er bare å ta opp via XLR utgang på cam...
    ony EX-1 XDCAM | Final Cut Studio | Until Avid MC natively supports EX1 and Leopard.

Commodore dahlskebank sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Thailand
    Svar
    1,787

Hvordan kan det bli vanskeligere når man har en klapper? Man må såklart synce for hvert eneste klipp, men det er ikke vanskeligere enn feks hvis man skal synce opp etter synging og ikke har noe håndfast å gå etter(lepper er ikke håndfaste, ikke på samme måte som pupper, ikke at pupper er noe man kan synce opp til annet enn jukkingen).

Egen lydmann med eget utstyr til opptak er vidunderlig bra! I tillegg får man lyden på kamera og har dermed god backuplyd. Og lydmannen kan gå steder kameramannen ikke kan gå, så da slipper man 40 meter med XLR-kabler som bare surkler seg sammen til man nærmest blir kvelt.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Asker
    Svar
    186

Standard VARIERENDE

Jeg synes dette avhenger av hva slags film jeg lager: I dokumantarfilmer tar jeg opp det meste av lyden der og da, mens på spillefilmer legger jeg stort sett lydene til etterpå.
    elt sorg gir halv sorg - delt glede gir dobbelt glede!

Ensign
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Vancouver, Canada
    Svar
    37

Sa jeg at det ble vanskeligere med klapper?

Jeg sa at du trengte en - ikke - "det blir vanskeligere aa bruke klapper"...
    ony EX-1 XDCAM | Final Cut Studio | Until Avid MC natively supports EX1 and Leopard.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Svar
    178

Som dere har skjønt så prater jeg om å ta opp lyden på en ekstern enhet eller via kameraet.
    Tror jeg går for løsningen der jeg tar opp lyden eksternt.

Commodore dahlskebank sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Thailand
    Svar
    1,787

Sitat Opprinnelig postet av Bloeb
    Det blir mye vanskeligere å synke [...] Og du trenger klapper [...] det "letteste" er bare å ta opp via XLR utgang

Ensign
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Vancouver, Canada
    Svar
    37

Gidd??

Klapperen i seg selv - skaper ingen vansker - bare selve prosessen i aa synkronisere lyden med bildet... forn0yd?

Dermed er det teknisk sett lettere aa ta opp intern lyd - men alt kommer ann paa hvordan alt teknisk skal gjennomf0res...

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •