Invertere sånn jeg har forstått det enten laget for 12 eller 24v, bil er vel 12v sist jeg sjekka?
De fleste vanlige biler har vel noe rundt 150watt som max uttak for alle 12v uttakene i bilen.
Hadde det ikke vært fett med en inverter som du kobla til bil eller bilbatteri, ga deg noen hundre watt og ikke laget en lyd? Jeg har en 300 watt inverter som jeg har testa på bil men fikk problemer (for lav spenning fra bil?)
Med 300 watt får du minst 1500 lysrør-watt, duger til små og kanskje middels store sett.
Fotograf - VJ - Digital etterbehandler - www.pylon.no
Invertere sånn jeg har forstått det enten laget for 12 eller 24v, bil er vel 12v sist jeg sjekka?
De fleste vanlige biler har vel noe rundt 150watt som max uttak for alle 12v uttakene i bilen.
Egentlig så heter det "vekselretter" :wink:
http://www.clasohlson.no/Product/Cat...251608#32-5124
Pass nå bare på at du får nok ampere ut av tingen.
Why build one when you can have two at twice the price?
BERGEN
Å prøve å få masse strøm ut av en kilde som kun kan levere litt funker ikke, sikringene vil ryke med en gang. Finnes invertere(sikkert fornorsket engelsk for vekselretter..) som kan levere flere Kw, men hjelper lite om du plugger dem i ett 12v uttak i bilen med 120watt..
Min 300 w inverter Kan også kobles direkte til batteri. Her kan man belaste ganske kraftig. Bare tenk hvor mye en startmotor tar. Burde være en del futt å hente i prinsippet. Jeg sleit med å gi liv i lysrør med inverteren, kanskje pga at det var var firkantkurve og ikke sinuskurve? Noen som vet no om det?
En startmotor har vell trege sikringer, som gjør at den kan belastest med sterk kraft i en kort periode?Opprinnelig postet av pylon
Angående lysstoffrøra dine, så tror jeg problemet ligger i at tenneren i lampa trenger en del strøm/ampere for å starte opp.
Har du testa med vanlig lyspære?
BERGEN
Jo men hvis sikringene i sig. uttaket ikke tåler mer enn 150 watt har man ingen begrensninger rett fra batteri, kun batt. selv, samt at inverteren selvsagt ikke gir mer enn 300 w
Nei har ikke testa glødelampe, må gjøre det. Men selv etter at jeg fikk igang lysrørene, så slukka de igjen...
Eh, det må du vertfall ikke finne på å gjøre, den ledningen som går til sigarett tenneren er ikke beregnet på slik belasting, du må koble direkte til batterie. Tror heller løsningen til lysproblemene dine vil være å bruke diodelys. Eller om du har en elektriker kompis, så kan han sikkert konstruere en lyskaster som faktisk bruke bil front lys, disse kan du også ha en dimmer på for å senke styrken. De når tross alt 1000 meter. Eller så får du alltids kjøpt lyskastere som kobles rett i sigarett tenneren.
BERGEN
Er disse noe tess da? Ja du har et poeng, 12 volts lamper er nok bedre. Men 1000 metere er jo veldig spotta da, og må softes, og da går de ikke så langt lenger. Hmm... levere tilbake inverteren tror jeg.
Bokmerker