Viser resultater 1 til 6 av 6
    Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Mar 2010
    Svar
    51

Standard Jeg skal kjøpe meg kamera i prisklassen 20.000,- til 40.000,-

Hallo!

Jeg har egentlig ikke noen stor peiling på disse "proff" kameraene. Jeg skal bruke kameraet i skogen. Jeg skal filme i all slags vær til alle årstider. Jeg vil gjerne at dere kommer med forslag til hvilke kamera som kan passe til de kravene jeg stille under her. Jeg vil handle i Norge.

Her er noen av kravene jeg stiller:

-Det skal helst være så billig som mulig, men kameraet bør ha disse kravene jeg stiller.
    -Det skal ha minst 20x zoom.
    -Det må gå ann å ta opp film på minnebrikke.
    -Det må ha diverse tilkoblinger til en sterk mikrofon som sitter på toppen av kameraet. Jeg skal også ha tilkoblet slike "mygger", samtidig med den som skal sitte på toppen av kameraet.
    -Det skal være lett å få tak i utstyr til det, i Norge.
    -Jeg vil helst handle nytt, men veit du om en som skal selge eller om du har ett selv så si ifra om den/du skal selge det.
    -Det bør være ett robust kamera.

Det var noen av kravene.
    Nå kommer noen spørsmål som jeg lurer på.

-Går det ann å kjøpe ett kamera som tar opp på tape, men som det går an å koble til en boks eller ett eller annet som gjør at det kan taes opp på minnebrikke?
    -Hvis man har tilkoblet slike mygger går de lydene jeg tar opp rett inn på klippet eller må jeg legge til slikt når jeg redigerer?
    -Når jeg har handla meg kamera og alt tilhørende utstyr så må jeg ha en PC. Hvilke prisklasse snakker vi da, med tanke på at jeg skal redigere og lagre klipp?

Til slutt vil jeg legge til at jeg kun er 16 år og ser for meg at dette kameraet kan føre til at jeg kan få en karriere som "jaktfilmfotograf"/naturfotograf i fremtiden.

På forhånd takk!

Lieutenant Commander MadsA sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Jar
    Svar
    279

Standard Lyd

Jeg er nok best på det med lyd. For å tilfredstille kravene dine må du nesten ha et kamera med minst 2 XLR innganger. På mange av disse kameraene følger det med mik oppå kameraet som du plugger inn i kameraet (Sony) eller er innebygd i kameraet (Typisk for Canon og Panasonic). De to XLR inngangene kan du bruke til hva du vil. Hvis du må bruke 2 mygger samtidig kan du ikke bruke den mikrofonen oppå kameraet samtidig med mindre du har innebygget mik og du kan velge å bruke XLR inngangene og mikken oppå kameraet samtidig. Men hvis du bare trenger en mygg av gangen og vil ha mikken oppå kameraet til å ta opp lyd samtidig passer alle kameraer med 2 xlr innganger ypperlig for deg lydmessig. Men mygger er dyre saker så husk å sett av nok penger til det å kjøp kvalitetsmygger med god lyd (SENNHEISER). Oppå kameraet kan det også være smart å kjøpe en i tillegg til den som evt. følger med kameraet. F.eks. en shotgun mik som er retningsbestemt og som tar opp lyd i den retningen du beveger mikken.

Linker:
    Sennheiser mygg
    Sennheiser mygg
    Sony shotgun mik
    Røde shotgun mik

Du kan sjekke litt lydprodukter her

Jeg personlig ville nok ha valgt ett sonykamera (etter erfaring)
    Dette kameraet tilfrestiller nok dine krav, men tar opp kun på DV tape med mindre du kjøper hardiskopptaker i tillegg.

SONY HVR-V1E
    Hardisk opptaker til Sony

Evt. dette kameraet.
    SONY HVR-A1 (Dette kameraet er mindre og er kanskje bedre å ha med seg på jakt?)

Eller du kan velge et annet merke:
    CANON XH A1s

Men dette er dyre kameraer som sprenger budsjettet ditt hvis du skal kjøpe mikk(er) i tillegg. De andre her på forumet er nok mye bedre enn meg på det med kameraer. Kanskje du greier å få en pakkepris med FotoVideo???

Brukt kan du sjekke her

Det er bare å spørre, jeg skal svare med beste evne!
    Sist endret av MadsA; 18th April 2010 kl 22:20

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Mar 2010
    Svar
    51

Standard

Takk for mye nyttig informasjon!
    Aller først vil jeg takke for den informasjonen om det med mygger samtidig med en egen fastmontert mic. Men det er fortsatt en ting til jeg lurer på. Hvis jeg har koblet til en trådløs mygg, går de lydene myggen tar opp rett inn på selve tapen/klippet eller blir den lyden myggen tar opp lagt på ett eget sted og så må jeg legge det inn på klippet når jeg redigerer?

Jeg har tittet på ett kamera som jeg syns egentlig kan passe til mitt behov, men er det noen som har noen synspunkter på dette kameraet?(bra/dårlig-noen tilkoblinger som kameraet burde hatt eller har etc.)
    Sony HDR FX1000: http://www.fotovideo.no (det ble noen problemer med linken så du må nesten finne kameraet selv)

-Har dette kameraet to XLR innganger?

-Du ga meg en link til en harddisk opptaker, hvor mye kan man filme før denne er full? Planen min er at jeg skal filme så mye som mulig og i mellomtiden spare meg opp til en god nok PC. Og da må jeg ha ett sted å lagre opptakene mine i mellomtiden. Jeg har ikke jobb så sparing tar lang tid!

-Hvor lenge er det å ta opp på tape populært/smart? En eller annen gang så kommer de fleste kameraene med minnebrikke og da kan det fort bli vanskeligere for meg som sitter med et kamera som kun tar opp på tape.

Lieutenant Commander MadsA sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Jar
    Svar
    279

Standard

1. Hvis du bruker XLR inngangene på kameraet kommer lyden rett inn på tapen og du trenger ikke å synkronisere i post.
    2. Kameraet du har sett på har kun en mini-jack inngang. Jack innganger kan noen ganger være veldig følsomme og du kan få u-lyder. En venn av meg har et lignende det du har sett på og han sier at han har hatt endel problemer med opptak med mik. XLR fungerer til det meste og er smartere lydmessig.
    3.Nei kameraet har ingen XLR innganger.
    4. På den hardisken kan du recorde 4 1/2 time kontinuerlig i HD. Et alternativ er å bruke en ekstern harddisk og overføre til den jevnt og trutt. For deg er det vel smartere å ta opp på Tape ettersom du har tenkt til å ta opp mye uten å overføre til PC, men da får du en stor jobb når du skal legge alt inn på pc. Men du kan bruke både tape og harddisk.
    5. Sakte men sikkert går nok mange bort fra Tape og starter med harddisk. Tape er veldig tidkrevende i forhold til harddisk.

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Mar 2010
    Svar
    51

Standard

Tusen takk for masse god hjelp! Hvis det er andre som har noen tips til meg så sleng dere på! Jeg trenger all den hjelp jeg kan få, og takket være MadsA så er jeg blitt veldig mye klokere på det med lyd!

Jeg synes Canon XH-A1 kameraet begynner og bli interressant om dagen da det ligger flere brukte til salgs på finn.no og det ser ut som det kameraet har alle de kravene jeg har satt til det jeg skal ha.
    Etter det jeg kan se så har det to XLR innganger og det har jeg finni ut at jeg må ha. Men hva er den store forskjellen på Canon XH-A1 og Sony HVR V1E, eller generelt Canon og Sony?
    Jeg har lest om at folk synes det blir bedre kvalitet med Sony sine kameraer på selve filmen, men ser man virkelig så stor forskjell på dem?
    En jeg kjenner har XH-A1 og han bruker dette i skogen og han er strålende fornøyd med det.

Men nå begynner prisene og bli for høye for meg så da lyder mitt neste spørsmål slik: Veit du om noen andre steder hvor man kan kjøpe brukt bortsett fra finn.no?
    Sist endret av Ole Jørgen; 19th April 2010 kl 21:24

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Mar 2010
    Svar
    51

Standard

Nå har jeg tittet litt på priser og funnet ut at enten så kjøper jeg brukt eller så kjøper jeg i statene. Fant ett kamera her, er dette det samme som du linket til litt lenger oppe MadsA?: http://www.bhphotovideo.com/c/produc...Camcorder.html

Lignende tråder

1. Hvilket kamera skal jeg kjøpe?
    Av stanleykniv i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 9
    Siste tråder: 30th November 2009, 18:19
  2. Full HD-kamera - hva skal jeg kjøpe?
    Av kråke i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 12
    Siste tråder: 4th November 2008, 19:49
  3. Skal kjøpe meg kamera
    Av scalaproductions i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 15