Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 23
    Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

Standard Jib eller 35mm adapter?

Hei aftensvenner, jeg sliter med et lite bestemmelsesproblem:

Jeg har om ikke lenge skaffet nok penger til å gå til innkjøp av enten jib eller et 35mm adaptersystem. Med nødvendig tilleggsutstyr kommer det på ganske lik linje, ca 20.000 kr.

Dette er et beløp det tar tid å spare opp til for en liten stygg gutt, så det tar tid før jeg får kjøpt den andre. Har nemlig planer om å etterhvert kjøpe begge to.

Har noen en formening om hva jeg burde kjøpe først? jeg bruker kameraet veldig allsidig. Lager personlige kortfilmer, musikkvideoer og reklamefilmer hvor et 35mm adapter hadde vært stilig, men det jeg kommer til å tjene mest kroner på framover er nok arrengementsfilming, og i den anledning virker en jib megeeet beleilig.

åpen for forslag, si din mening

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Gå for en jib. Du kan alltids kjøpe et adaptersystem senere, men ingen adaptersystem gjør at filmen din ser bedre ut hvis du ikke kan ordentlig kameraføring. (sier ikke at du ikke kan det) Lær deg å bruke jib og få fine bilder med den. I tillegg sier du jo at du får bruk for den, og kan lett tjene penger med en jib, så tror valget er enkelt. Bare mine tanker.

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

Du sier noe der

Men jeg satte nettopp opp et nytt regnestykke for begge deler, og det blir skummelt dyrt. En ting jeg virkelig lurer er på hvordan en 8" monitorpakke kan komme på 6600kr. Så nettopp tilbud på en 40" HD skjerm på elkjøp for samme pris.

og hvordan kan en followfokus komme på 4400kr?

Uansett, i og med at jeg trenger både monitor og stativ havnet en komplett jib-pakke på 28000 med moms. Det er da for guds skyld ingen toll på dette?

En ting til: Hvor viktig er en mattebox og followfocus til 35mm adapteret? Det kommer jo samlet på 10.000kr, noe som holder til mange alkohol-baserte fester, drivstoff for flere år, mat til en Ugandisk by + mm.

fortsatt åpen for tips til jib eller 35mm btw

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Sørumsand
    Svar
    636

Mitt forslag er: Ikke forhast deg.

For meg virker det som om du er veldig keen på å kjøpe deg noe nytt og stilig utstyr nå. Men ikke gjør noe forhastet som du kan angre på senere.

Titt litt rundt på nett.
    Se etter noe billig.
    Spar mer penger.

Og når du er helt sikker, så kan du handle.
    Laks

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

har nok ikke forhastet meg, lett lenge på nettet etter tilbud og sett på forskjellige ting, og har funnet ut at jeg ønsker filmfølelsen et 35mm adapter kan gi, og de fantastiske kamerabevegelsene jeg har sett man kan få til en jib.

Utifra det har jeg sett rundt, og kommet fram til advanta jib og redrock micro m2 adapter.

Jeg har også tenkt på at dette må tjenes inn, og har gått gjennom tankene flere ganger om "vil dette gi økt kvalitet på produksjonene mine" og kommet fram til at "ja" med nok trening vil det antagelig det.

Det jeg lurer på derimot er - hvor viktig er det nettopp med en mattebox og followfocus, nettopp for å spare penger. En mattebox er dritstilig, men kjøper ikke noe til flere tusen uten at det har en veldig praktisk virkning

Spørsmålet mitt "hva skal jeg kjøpe først" kommer fordi jeg rett og slett ikke er sikker på hva som vil gi best utbetaling, filmfølelse i bildet eller digge kamerabevegelser. så det så

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Feb 2006
    Svar
    235

Hvis du vet at du fremover kommer til å tjene noen slanter på arrengementsfilming, så er det jo ingen tvil om at jib'en er det smarteste kjøpet.

Det er vel ikke mange arrangementene du trenger å være med på før du har tjent opp til en adapter...

Når du uansett skal ha begge, så kan det jo være lurt å se hva du kan tjene mest og fortest penger på slik at du kan kjøpe det andre
    Solum Media - Vi virkeliggjør din fantasi

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Svar
    696

Hvilket kamera har du?

Ensign
    Medlem siden
    Nov 2007
    Sted
    Trondheim
    Svar
    25

Followfocus trenger du vel først når du har både adapter og jib? Når kamera står på stativ kan man jo bruke en b-foto eller klare seg selv, men når man begynner med jib blir det verre å fokusere under en panorering f. eks.
    URL]www.uffit.no[/URL]

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Matteboksens jobber er å blokkere lys sånn at man slipper lens flare og annen dritt. Man kan også feste rektangulære filtre på mange mattebokser. Jeg vil si det er ganske viktig med en slik for å unngå at bildene blir ødelagt, lens flares er ikke alltid like lett å oppdage når man bare ser på en liten skjerm.

Følgefokus er ikke et must, men er veldig greit. Det er ikke som havardb sier, at du trenger en følgefokus når du har kameraet på en jib. Det han tenker på er en fjernstyrt følgefokus. Dette er en følgefokus, og gjør det mye lettere å stille fokus, da du slipper å holde hånden direkte på linsen, noe som og gjør det lettere hvis du har en egen fyr til å stille fokus.

Om du skulle velge å gå for et 35mm adapter så ikke kjøp Redrock. Det blir så mye fargetap. Det beste adapteret jeg kjenner til i denne prisklassen er SGpro (www.shoot35.com). Om du skulle vær interessert i en fjernstyrt følgefokus, så send meg en PM og så kan jeg gi deg mer info. Jeg kjenner en som holder på å utvikle en trådløs en til rundt 4-5000 kroner.

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

Sitat Opprinnelig postet av KUDi
    Hvilket kamera har du?
    Har et Sony PD170.

Det er ikke dumt det dere sier at jeg først kan kjøpe en jib, deretter tjene opp peeng til et adapter. hmm...

Det som likevel holder meg litt tilbake er at jeg også kan få tilbud om å lage små reklamefilmer, og i den anledning gir jo et adapter et mest proft bilde.

men takker for all info uansett

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •