Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 24
    Lieutenant
    Medlem siden
    Jul 2008
    Svar
    79

Standard kamera for Band of Brohters opptak?

Vil shutter speed på sony avchd hdr-sr8e være god nok for å lage action opptak tilsvarende de på Band of Brothers? I tillegg så ser jeg ikke noe info på fps under spesifikasjonene.

http://produkt.akam.no/product.php?p...specifications

Vil en kombinasjon av kort shutter speed og flest fps være det beste for å lage slike opptak?

Ser ut som de har kort shutter speed og i tillegg mange fps for å få til den crisp følelsen og de slowmotion scenene de har i denne kule kitefilmen:

http://hadlowpro.com/

Utrolig mange kule effekter i den der.

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Shutter speed skulle ikke være noen hindring. Og jeg ser ingen info om at det er noen annen framerate enn 25 på den infoen du linker til.

Lieutenant
    Medlem siden
    Jul 2008
    Svar
    79

Jeg kunne heller ikke se at det var noe som tydet på at det var noe mer en 25 siden det ikke står noe sted.

Stemmer det med det at kombinasjon av kort shutter speed og flest fps vil være det beste for å lage slike opptak?
    Hvis man er ute etter å lage slike ting er kanskje ikke dette kameraet noe å kjøpe?

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Hvis du ønsker å ha 50fps bør du heller titte på f.eks Panasonic HVX200 e.l. som også koster noen ganger mer enn det kameraet du har titta på her.

Jo raskere lukker du har, desto mer lys vil du trenge - og du vil også oppnå lite eller ingen motion blur, som ganske enkelt vil se kunstig ut.

Jeg skal ikke anbefale kameraet, da jeg aldri har sett materiell fra det eller brukt det selv - men i og med at du i utgangspunktet har peila deg inn på den regner jeg med det er budsjettet som er begrensningen? I så fall - fyr løs!

Lieutenant
    Medlem siden
    Jul 2008
    Svar
    79

Takk for tipsene.
    Det er jo spenn som setter begrensninger her da. Skulle gjerne ha kjøpt et som er dyrere, men på det nivået jeg driver må jeg kjøre litt lavbudsjett...

Det med rask lukkertid lager litt av den effekten jeg ønsker å få. Den kaotiske følelsen man får i kampscenene i Band of Brothers og Saving Private Ryan. Det er vel kanskje den beste måten å få frem den uoversiktlige og kaotiske følelsen man vil oppleve i kamp.

Lieutenant
    Medlem siden
    Jul 2008
    Svar
    79

Ser forøvrig at jeg har skrevet "brohters" og ikke "brothers" i emnetittelen ja...

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    225

Du trenger ikke mer enn 25 fps for dette. Lukketiden bør være et sted mellom 200 og 500 dels sekund. Skal du ha slo motion er det fordel med flere fps ja. Har du hd-kamera kan du filme i 50i eller 60i og kjøre dette ned til 25 for en jevn detaljrik slo motion effekt. Kan også gjøres på dv men du får da lav oppløsning.

satans feit film. Håper jeg får bli med på noe sånt snart.
    Fotograf - VJ - Digital etterbehandler - www.pylon.no

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Grimstad
    Svar
    150

Hvis det er den looken i Band of Brothers med løping i gjørma og skyttergraver du mener trenger du ikke skyte slow motion

De bildene er nok skutt i 24fps med en shuttervinkel tilsvarende 1/250-1/500.
    Hjelper godt med 35mm sensor. Feks en 35mm adapter med spinnende plate som støtter rask lukker. Letus ultimate, f.eks.
    yvind Stokkan, oyvind.stokkan@gmail.com
    http://www.oyvindstokkan.no/[/URL]

Lieutenant
    Medlem siden
    Jul 2008
    Svar
    79

Standard Sv: kamera for Band of Brohters opptak?

Dette er med andre ord ikke mulig å få til med et kamera som koster rundt 10.000?

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Grimstad
    Svar
    150

Standard Sv: kamera for Band of Brohters opptak?

Bare film med så rask lukker som mulig uten å måtte gaine opp.

1/500s fungerer nok fint.

Kan du filme progressivt, gjør det.

Lykke til
    yvind Stokkan, oyvind.stokkan@gmail.com
    http://www.oyvindstokkan.no/[/URL]

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •