Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 18
    Cadet 2
    Medlem siden
    Oct 2008
    Svar
    5

Standard Kamera problemer! Trenger sårt hjelp!

Hei

Er en som har lite peil på kamera og utstyr. Men det har seg slik at jeg skal prøve å komme inn på film på Griffith Uni i Australia, og da må jeg ha en portfølje med 2-4 kort filmer. Jeg har et sony hdr-sr10 kamera, som min far kjøpte for å filme ferien i thailand i fjor. Jeg lurer på om det er noe ekstra utstyr jeg kan kjøpe for å "pimpe" opp kameraet slik at det blir brukbart til å lage en amatør kortfilm.

Tenkte på en vidvinkel linse og kanskje en mic.

Skulle gjerne fått til noe som lignet på proffe bilder men vet ikke om kameraet er bra nok til det. Har enda ikke brukt det til å filme med og redigere med siden jeg har hatt tilgang til nokså bra utstyr på skolen min hittil, men i sommer vil jeg ikke kunne låne derifra.

Har Premiere pro cs4 så selve redigeringen skal gå fint. Men kjipt å redigere dårlige bilder.

Sånn nå har jeg nesten skrevet ned hele livs historien min! Så hvis dere har giddet å lese gjennom hele greia hadde det vært fint med noen tips!

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Standard Sv: Kamera problemer! Trenger sårt hjelp!

Første som slo meg...
    http://www.jag35.com/
    +Røde videomic og du kommer ganske langt.

Commander
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Skedsmo
    Svar
    460

Jeg har røde videomic og er rimelig førnøyd med den Bare for å ha sagt det: Det finnes en hel jungel med 35mm adaptere der ute, i flere prisklasser.
    Når det er sagt må jeg også få legge til at en 35mm adapter ikke er det første utstyret jeg ville kjøpt.
    Canon 550D, 18-55 IS, 30mm f/1.4, glidecam, Zoom H4n

Commander
    Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Madla, stavanger
    Svar
    433

Christian m, hvordan er disse 35mm adapterne? Er de verdt pengene? Hvordan er disse i forhold til for eks SG Blade eller Letus Extreme?

Ensign
    Medlem siden
    Apr 2004
    Svar
    35

Sitat Opprinnelig postet av Regalius Vis post
    Er en som har lite peil på kamera og utstyr. Men det har seg slik at jeg skal prøve å komme inn på film på Griffith Uni i Australia, og da må jeg ha en portfølje med 2-4 kort filmer.
    ... ...
    Så hvis dere har giddet å lese gjennom hele greia hadde det vært fint med noen tips!
    Du bør nok først planlegge kortfilmene (manus). Da blir det lettere å kjøpe det utstyret du trenger. Ikke start i motsatt ende

Men jeg regner ikke med du skal lage stum-film? I så fall vil jeg tro at en god mikrofon er det viktigste.

Et godt stativ er som oftest nødvendig.

Kamera ditt er vel ikke progresivt, men filmer kun 50i? Det du da bør gjøre er å bearbeide filmen i redigeringsprogrammet ditt, slik at det får mer en "film-look".

Angående "film-look" så er et problem med alle billigkameraene at de har mye DOF (søk her i forumet eller wiki hvis du ikke vet hva det er, men kort fortalt så gjør kamera nesten alt i bildet i fokus). Dette er noe en 35mm adapter som det nevnes her fikser. Jeg har ikke greie på dette, men etter å ha sett noen tester så har jeg veldig lyst på dette selv. De er ofte dyre, men har blant annet funnet denne på ebay, og selgeren har bare god omtale:
    http://global.ebay.com/Miny_35mm_Dof...372418192/item

Hva tror dere andre her om denne? Jeg har også tittet på Jag35 som er litt bittelittdyrere (med frakt).

Commander
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Skedsmo
    Svar
    460

Den du linka til var statisk og ikke vibrerende. Det gir noen begrensninger. Vignettering er sikkert også et problem (pleier å være det på adaptere). Finn noen sample videos skutt med et lignende kamera, den adapteren og et ikke altfor dyrt objektiv. Altså... Hvis de ikke har oppgitt hvilket objektiv de bruker så kan det hende de bruker f.eks. en 85mm f/1.2 (et dyrt objektiv) , og da vil vignetteringen være minimal. Jeg tror Jagen er bedre...

Ensign
    Medlem siden
    Apr 2004
    Svar
    35

Begge produktene har hjemmesider som viser klipp (http://vimeo.com/2635423). Jag35 koster 300 kr mer (for "Miny" har gratis frakt), så skulle jo bare mangle om ikke den er litt bedre Men er det slik at man på Jag35 i tillegg MÅ kjøpe "power converter" slik det står? Da blir det jo enda en hundrelapp dyrere. Men hvor stor forskjell tror dere det er på disse to?

Commander
    Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Madla, stavanger
    Svar
    433

Jag'en er jo faktisk billig, i forhold til de store(SG Pro/Blade, Letus, Brevis, Redrock). Har noen prøvd JAG35? Frister å gå for en sånn.

http://vimeo.com/1760618?pg=embed&;sec=

http://vimeo.com/1830506?pg=embed&;sec=

Var ikke særlig vignettering her.

Lieutenant
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Oslo
    Svar
    149

Du kommer som regel langt med et godt filmatisert manus når du søker på skoler.

De ser mest på om du klarer å gjengi det cinomatografiske språket og har potensiale som en filmskaper versus å ha det feteste utstyret. Det er ingen selfølge at fattige studenter har rått utstyr for å lage film.
    Selfølgelig er det en bonus, men jeg tror du burde legge vekt på historiene lenge før du bruker et par studielån på mer utstyr.

Når det kommer til det tekniske er det mange her på forumet som du sikkert kan slå deg sammen med for å lage kortfilmer uten å måtte kjøpe deg utstyr selv Meg feks.

Når det elementære er sagt er det tonnevis av utstyr du kan begi deg ut på for å oppgradere kvaliteten på et ellers småkjedelig kamera.

At lyden er på plass er en selfølge, ellers får ingen med seg hva som egentlig foregår i filmen, og selv om mange tar det for gitt er du screwed uten god locationlyd Jeg ville sørget for at lyden er på plass lenge før du investerer i en DOF-adapter.

God belysning er en ting alle glemmer konstant. Uten godt lys blir det ikke gode bilder. Uten lys vil ikke dof-adapteren din fungere godt nok uansett da den spiser et par blender-stopp fra bildet og gjør bildet betydelig mørkere. Så vurder og skaffe deg en basic -yspakke eller å leie dette når du går i produksjonsfasen.

Når du investerer i en DOF-adapter må du også huske på at du plutselig er avhengig av mer utstyr.
    Større stativ (økt vekt på cammet), followfocushjul, dyr optikk (om du ikke har dette allerede), kanskje du får behov for en matteboks osv osv..

Men før du kjøper alt i butikken det står broadcast på burde du kanskje gå tilbake til start og analysere hva du vil oppnå.

Om du vil lage 2-3 kortfilmer for å komme inn på en skole er det kanskje bedre og utarbeide noen gode ideer til kortfilm sammen med noen som er flinke til å skrive, og så gå inn i produksjonsfasen i sammarbeid med flere som allerede har utstyret du trenger for filmen?
    En kortfilm er uansett ikke en ennmannsproduksjon så gode medarbeidere kan det være greit å venne seg til å jobbe med med en gang

Lykke til !

Commander
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Skedsmo
    Svar
    460

Etter å ha sett miny klippet ville jeg uten tvil gått for jag35. Ta en tur innom hv20.com, der er det veldig mye info om 35mm adaptere, blant annet jag35. Han som lager de virker faktisk veldig seriøs. Tror mye av grunnen til at det er lite til ingen vignettering er at jag35 har en "condenser lens". Kan ikke mye om det der, men jeg skulle virkelig ønske min letus mini hadde det

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •