Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 20
    Cadet 3
    Medlem siden
    Apr 2008
    Svar
    6

Standard kamera og stativ til jakt,fiske og andre naturopplevelser

vi er en gjeng som skal starte lage en film om jakt, fiske og friluftsliv i kommunen vår.

men er usikker på stativ og kameravalg.
    har en grense på rundt 50k på kamera, på stativ har vi ikke bestemt oss enda.
    har noen erfaringer med kameraer i denne prisklassen?
    det er viktig med god ergonomi da det vil bli filmet i lange perioder av gangen. at kameraet er ganske enkelt i bruk er også greit, da en del av oss ikke har filmet noe serlig tidligere.

og et stativ som har et godt kulehode

alle svar mottas med takk

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Sørumsand
    Svar
    636

Kommer litt ann på hva dere har å klippe med.
    Med tanke på HD osv.
    Laks

Cadet 3
    Medlem siden
    Apr 2008
    Svar
    6

blir kjøpt inn en mac til redigering neste sommer når vi begynner med redigeringen, råfilm blir lagret på tape som blir katalogisert og spillt inn på ekstern hd
    hvis det var det du tenkte på?

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Asker
    Svar
    186

Standard Canon XH A1

Et av de virkelig beste semi-proffe kameraene på markedet i dag er Canon XH A1.

Dette er et meget bra og avansert HD-kamera med massevis av funksjoner, som samtidig "bare" koster rundt 35 000.

Hvis dere ønsker å gå for HD, så er dette et alternativ som jeg - basert på egen erfaring - anbefaler på det sterkeste. 8)

-

Hvis dere derimot ikke skal filme i HD, kan dere få et helt greit kamera til ca. 5 000 i hvilken som helst elektronikkbutikk. Jeg anbefaler Sony.
    elt sorg gir halv sorg - delt glede gir dobbelt glede!

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Standard Re: Canon XH A1

Sitat Opprinnelig postet av MrJonez
    Hvis dere derimot ikke skal filme i HD, kan dere få et helt greit kamera til ca. 5 000 i hvilken som helst elektronikkbutikk. Jeg anbefaler Sony.
    Er ikke akkurat snakk om å velge himmel eller helvette heller da, trenger man ikke HD og er helt sikker på at man klarer seg med SD i årene fremover så finnes jo feks. Dvx100.

Men tilbake til kamera, tenkt å kjøpe nytt eller brukt?

Til naturfilm funker HDV fint, derfor ville jeg feks. vurdert ett Sony Z1 og sikkelig stativ. Samt naturlig tilbehør som rettningstyrt mic(med skikkelig vindhette), ett par store batterier og regntrekk, samt ett lite kameralys.
    Siden man skriver at man vil lagre på tape så er hdv eneste format som passer deres prisklasse. Selv om det er mulig å oppdrive feks. hvx200 brukt slik at man får hele pakka til ca 50k er det fremdeles kun DV man får lagret på tape. Andre alternativer er Canon A1, Canon Xl-H1 og Jvc GY-HD101

Stativ vil jeg påstå er en viktig del av utstyret til slik bruk. Det medfører ofte filming ute i kalde omgivelser, og man skal ikke bikke for mange grader under 10 varmegrader før de mest økonomiske og bra hodene blir irriterende å bruke. Libec mener jeg lager veldig bra stativer om man har ett budsjett og forholde seg til, mens feks. Sachtler er ett mye bedre valg om man kan ta seg råd.

Selv bruker jeg ett Sony Z1, Røde NTG2 og sacthler dv6sb. Nå kom sachtler med noen mer økonomiske modeller med justering av drag rett etter mitt kjøp, så man kommer unna med de litt rimligere modellene om man vil ha ett fantastisk stativhode å jobbe med.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Grimstad
    Svar
    150

Canon XH A1 er jo helt elendig. Fatter ikke hvordan dere kan anbefale det.

Til naturopplevelser er Sony HVR-V1 supert. Utrolig lang linse (20x tilsvarende 30 til 600mm) pluss at du har en digital extender som gjør at dersom du filmer i DV bruker den den HD brikka til å zoome digitalt.

Litt kjip vidvinkel på dette kameraet men til gjengjeld god tele, som du bør ha i naturen.
    yvind Stokkan, oyvind.stokkan@gmail.com
    http://www.oyvindstokkan.no/[/URL]

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Sitat Opprinnelig postet av oyvind

Til naturopplevelser er Sony HVR-V1 supert.
    Visste det var ett kamera jeg hadde glemt....V1 er og ett veldig bra alternativ bla pga zoomen.

Men A1 ræva, den må du utdype...? Bildene ser da helt ok ut, kvaliteten på kamera du evnt sikter til?

Cadet 3
    Medlem siden
    Apr 2008
    Svar
    6

vi har tenkt å kjøpe et nytt kamera, med en max pris på rundt 50k for kun kamera..
    stativ kommer i tillegg..

hvorda er panasonic hvx200 sammenlignet med sony og canon kameraer i samme klasse?

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Grimstad
    Svar
    150

For 50k For bare kamera er PMW-EX1 det klart beste alternativet.

HVX200 er gammelt. Det gir relativt greie bilder i 720p men er tungvindt å bruke og har dårlig skjerm og optikk.

EX1 er helt utrolig.

Naturbilder tatt med EX1 på min hjemmeside: www.oyvindstokkan.no
    yvind Stokkan, oyvind.stokkan@gmail.com
    http://www.oyvindstokkan.no/[/URL]

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Asker
    Svar
    186

Standard ???

Sitat Opprinnelig postet av oyvind
    På hvilket grunnlag kan du si at XH A1 er elendig? Det er jo selvfølgelig ikke et profft kamera, men det er som sagt et utrolig bra semi-proft kamera - som ikke koster skjorta.

:?
    elt sorg gir halv sorg - delt glede gir dobbelt glede!

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •