Viser resultater 1 til 7 av 7
    Cadet 3
    Medlem siden
    Feb 2009
    Svar
    6

Standard Kamera til dokumentar/nyhetshendelser - XL2?

Hei. Jeg kan ikke dritt om videokameraer, men skal kjøpe meg et. Etter all sannsynlighet blir det et XL2.

1 - Hvordan fungerer fokus på XL2 i forhold til fokus på et speilreflekskamera med autofokuspunkter?

2 - Hvor mye bør jeg maks. betale for et brukt XL2 med standard objektiv, (forutsatt at det er i bra stand)?

Jeg har budsjett på inntil 25000.- og kameraet skal brukes til å filme hendelser o.l. på kvelds- og nattestid, men også til å lage filmer av typen dokumentar etc.

Noen her med tips til andre kameraer som kan passe mine behov? Jeg er ute etter film-look, men skjønner at det er vanskelig å oppdrive i min prisklasse, og kameraet må takle lite lys.

25000.- er maks., ingenting over det.

Takker for alle seriøse svar.

Lieutenant
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Oslo
    Svar
    149

Standard Sv: Kamera til dokumentar/nyhetshendelser - XL2?

jeg syns xl2 faller litt ut siden du ikke har mulighet for hd osv.

Hva med å sjekke opp et canon xh a1 cam.
    Jeg har hatt dette selv siden det kom ut og er storfornøyd.
    Funker fint i low light også om du leker litt med shutter og blender.

Ensign
    Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    Porsgrunn/Grenland
    Svar
    35

Canon XL2 har en standarlinse 20x Zoom.
    Den linsa er en servolinse, hvilket vil si, den er IKKE som linser på speilreflekskameraer.
    Dersom du dreier zoom, eller fokus-hjulet med klokka raskt eller sakte, så har ikke det noe å si, den zoomer eller fokuserer i nesten samme hastighet ved bruk av manusell fokus.

Jeg eier 2stk. Canon XL2 selv, og autofokus fungerer ikke bra i lavt belyste situasjoner.
    Det kan også være vansklig å få bildet skarpt siden det ikke er noen LCD-skjerm til kamera, men isteden kun en søker med en bitteliten skjerm.
    Selv har jeg fikset dette med å koble opp til monitorer.

Men XL2 gir best bilder dersom man vet hva man driver med.
    Dersom man vet dette med lukker, blender, hvitbalanse, osv.

Dersom man klarer å beherske de manuselle instillingene er XL2 et godt valg.
    Adrian Stachnik.
    Stachnik Filmproduksjon.

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Sitat Opprinnelig postet av subsoniq Vis post
    Med tanke på kringkasting idag eller de neste tja si 4 år er det ikke ett problem, nyheter vil det nok ta en del år før er aktuellt for HD. NRK har vel nevnt 2015 som en dato hvor kanskje alt er over på HD. Mange bruker fremdeles Sony PD170 til nyheter med 16:9 converter, bla. tv2 i Oslo bruker dette i noen innslag. HD kunne vært kjekt å ha til dokumentar, men jeg syns ikke det er ett must og XL2 er vel egentlig ett fint kamera til bruksområdet som er spesifisert. Alternativt om HD er noe man vil ha så kan det å se etter ett brukt Sony Z1 være ett alternativ, skikkelig arbeidshest.

Cadet 3
    Medlem siden
    Feb 2009
    Svar
    6

Hva med å sjekke opp et canon xh a1 cam.
    Tittet på noen youtube filmer filmet med XH A1, og noen av klippene ser proffe ut mens andre ikke. Går dette kun på etterbehandling og/eller objektiv?

Funker fint i low light også om du leker litt med shutter og blender.
    Funker XH A1 bra til filming ute om natten og i skumring, om man kan leke med shutter/blender? Ekstern belysning er vel et must, men det hjelper lite på avstand.

Hva er for øvrig forskjellen på de forskjellige XH A1 utgavene? (XH A1 E HDV og XH A1 s.)

Sitat Opprinnelig postet av stachnik Vis post

Men XL2 gir best bilder dersom man vet hva man driver med.
    Dersom man vet dette med lukker, blender, hvitbalanse, osv.
    Har erfaring med speilrefleks, det bør gå greit.

Etter å ha tittet på youtubeklipp filmet med XH A1 er dette kameraet absolutt et alternativ, men hvor mye vil jeg trenge av kroner til software og datakraft for å kunne redigere det etterpå? Samt hvor mye bør jeg beregne til utstyr som eksternt lys (kraftig)?

Edit: Har for øvrig en haug med lyssterke EF-objektiver til SLR, er det da sgpro adapter som er tingen - evnt. hvem selger sgpro i Norge?

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Oct 2008
    Svar
    73

Sitat Opprinnelig postet av Whitesnake Vis post
    Etter å ha tittet på youtubeklipp filmet med XH A1 er dette kameraet absolutt et alternativ, men hvor mye vil jeg trenge av kroner til software og datakraft for å kunne redigere det etterpå? Samt hvor mye bør jeg beregne til utstyr som eksternt lys (kraftig)?
    Du kan bruke f.eks Premiere Pro, og du kan alltids redigere offline, det vil si at du redigerer i SD, og bytter ut klippene med HD-klipp etter at du har klippet.

Cadet 3
    Medlem siden
    Feb 2009
    Svar
    6

Da kjøpte jeg XH-A1

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •