Viser resultater 1 til 8 av 8
    Cadet 2
    Medlem siden
    Mar 2010
    Svar
    4

Standard Kamera til tv-produksjon. Tips?

Hei! Lurer på om dere har noen tips til et enkelt og godt kamera til en typisk dokumentarfilmproduksjon?

Har tittet både på Sony PD170 og JVC GY-HD101, men vet jo ikke hvilke av dem som "leverer" og er solide nok.... noen som har noen gode anbefalinger?

Det må møte dagens og kanskje også morgendagens krav til kvalitet o.l.

Commodore Kenny Wang sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Standard

Du bør vel sjelden gå for DV hvis du skal ha noe for morgendagen. Men hvis du gjerne vil filme på kassetter så foreslår jeg Sony HVR-Z1. En skikkelig robust traver som tåler alle klima og bare går og går.

Cadet 2
    Medlem siden
    Mar 2010
    Svar
    4

Standard

Det er mulig det bare er meg, men jeg syns det virker som fargene er litt "blasse" på disse Sony HVR- kameraene og andre lignende modeller? PD150/170 derimot syns jeg har god fargegjengivelse (vi snakker opptak i DV på kassett btw) i forhold.....merkelig,med tanke på at det er forholdsvis gamle modeller.

Ettersom det skal brukes til utendørs opptak vår/sommer med sjø, svaberg og natur er jeg ute etter et kamera med skarpe flotte farger, god metning og finest mulig kvalitet på bildene - til en akseptabel pris (15 - 20.000 bruktkjøp). Jeg har sett på "samples" fra div. kameraer men er nysgjerrig på hva dere med over middels-interesse for foto,film - foretrekker ;-)

Commodore Kenny Wang sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Standard

Jeg synes ikke det er blasse farger. Men dette kan uansett fargekorrigeres om du ikke er fornøyd. Jeg liker bedre fargene på Z1 enn PD150. Spesielt fargespekteret. PD150 er liksom så gulaktig. Du har dessuten mer å gå på innen korrigering om du filmer i HDV. Så kan du skalere dette ned til DV om du vil.

Edit. Og i menyen på Z1 kan du stille inn metningen du vil filme i.
    Sist endret av Kenny Wang; 23rd March 2010 kl 16:41

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Standard

PD170 begynner å dra på åra og er ikke ett native 16:9 kamera, samt at det er SD. HD101 er 16:9 og hdv om man anser HD som å være "klar for morgendagen". hd101 har og den fordelen av å ha en skikkelig manuell linse, men det krever og at man klarer å bruke det, her finnes ingen autofokus.

Alternativt som allerede er blitt nevnt er Sony Z1, ett skikkelig arbeidsjern.

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

Standard

Men ingenting kan likevel måle seg med robustheten til PD170

Jeg selger mitt, hvis du er interessert ta kontakt på pm eller mail:

eirik@nereng.net

Cadet 3
    Medlem siden
    Jul 2009
    Svar
    6

Standard Z1

Jeg har selv Sony HVR Z1, og jeg er veldig fornøyd med både kvalitet og farger! Robustheten er veldig bra, eneste gangen jeg har hatt dårlig erfaring med kameraet er i -15 grader.

Z1 er anbefales!

Ensign
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Sunnmøre
    Svar
    38

Standard

Kan anbefale Panasonic HVX 200 og de i samme "familie"... HPX 170 for de som bruker kun kort, ikke tape.. (lettere kamera, da det ikke har tapemekanisme, motorer o.l.)
    HVX 200 er et kamera med mange muligheter, og brukes til både dokumentar, spillefilm, nyheter osv.. Google litt, og se selv

Lignende tråder

1. Tips til kjøp av kamera.
    Av Oceanstudio i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 1
    Siste tråder: 18th April 2009, 00:36
  2. Tips til kamera
    Av Skogslarve i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 146
    Siste tråder: 4th June 2008, 15:29
  3. Age of Conan - event, 3 kamera RED produksjon
    Av gunleik i forumet Reklame !
    Svar: 5