Kjøp 280 og spar litt, så kjøper du røde video mic
Hei jeg vurderer hvorvidt jeg skal kjøpe panasonic NV-GS280 eller
NV-GS180. Den eneste tingen jeg lurer på er hva som er forskjellen mellom panasonics egen optikk og leica, hva som er de eventuelle forskjellene og hva som er best.
Husk at dette blir mitt første dv kamera, og virder utifra det hva jeg mest sansynlig vil ha bruk for...jeg tenker også slik at om jeg går for NV-GS180 vil jeg også ha råd til en god mikrofon...
Takk på forrhånd
Mvh
Bjørn
ww.blender3d.no
Kjøp 280 og spar litt, så kjøper du røde video mic
a ja, nei nei, verden er merkelig!
Kan du begrunne dette? hva er de store forskjellene?
ww.blender3d.no
Ok, du kan lese de nøyaktige spessifikasjonene her på disse linkene ellers, så kan jeg nevne de viktigste forskjellene.
- 280 er ca. 1500 kr. dyrere.
- 280 har optisk bilde stabilisator, også i 16:9
- 180 har digital bilde stabilisator i 4:3, men ingen ting i 16:9
- 280 har 2,7 tommers 16:9 LCD skjerm, mens 180 har 2,5 tommer 4:3
Håper dette var nok, som sagt så ville jeg ha gått for 280 bl.a. fordi den har optisk stabilisator.
Panasonic NV GS180
Pris: ca. 4000 kr.
Pansonic NV GS280
Pris: ca. 5500 kr.
Røde Video Mic
Pris: 1.250 kr.
a ja, nei nei, verden er merkelig!
vel, hvaslags forskjell kan man se på optisk og digital bildestabelisator? og kan 180 ta opp i 16:9?
for jeg har for det meste tengt å bruke stativ...
ww.blender3d.no
I følge komplett har både 280 og 180 elektronisk bildestabilisator...
ww.blender3d.no
Digital bildestabilisator vil si at kameraet forstørrer bildet for å lage "falsk" steady. Det vil egentlig si kvalitetstap ved å bruke det.
Optisk stabilisator vil si at det ikke strekker opp bildet. Det er allerede gjort på linsen, tror jeg. Det er pluss hvis du setter pris på å spare bildekvalitet.
spiller dette noen rolle når jeg bruker stativ? er det mulig å slå av stabelisatoren eller noe?
ww.blender3d.no
Jeg tror ikke at bildestabilsator er viktig når du kun bruker stativ. Men da må du ta med stativ overalt hvis du vil unngå kvalitetstap. Og ja, jeg tror du kan slå av digital bildestabilisator. Men da bør du unngå å zoome med kameraet (for det kan føre til stive risting - spesielt utendørs og det blåser som regel litt overalt).
takk Melwasul. Er det noen som har noen faktiske erfaringer med disse kameraene egentlig?
EDIT:
Hva er forresten forskjellen på leica og panasonics optikk, hvor kjøper panasonic egentlig sin optikk fra?
ww.blender3d.no
Bokmerker