Viser resultater 1 til 8 av 8
    Cadet 4
    Medlem siden
    May 2009
    Svar
    12

Standard Kan ikke filme i 720p/1080p, bare 1080i.

Heisann.

Har begynt å bruke skolen sitt kamera for å lære meg å bruke det mer, så låner det av og til hjem for å filme i fritiden og redigere. Det er en Panasonic AG-HMC151E, et tapeless HD-kamera.

Etter å ha redigert en del klipp og eksportert i forskjellige formater, erget jeg meg over at alle hadde disse linjene. Leste meg til litt kunnskap og fant ut at 1080i betyr at den filmer "interlaced"(norske ordet?) og det er det jeg har gjort hele tiden. Har selvfølgelig vært innom kamerainnstillingene for å se om det er bedre innstillinger, men hver gang jeg prøver å endre til PH 1080p25 eller PH 720p30 eller lignende, så får jeg bare meldingen "Can't write PH or HA format onto this card."

Jeg vil så veldig gjerne slippe å tukle med deinterlacing som flere ganger bokstavelig talt har fucket opp bildet helt. Har prøvd 2-3 forskjellige plug-ins(Final Cut Pro forresten) men til ingen nytte. Kameraet bruker en SanDisk 8gb.

Hva slags SD kort må jeg/skolen skaffe for å kunne filme i et progressivt format(720p)? Vil gjerne også vite hvorfor det ikke går å filme i det formatet på enkelte kort.

På forhånd takk.

Cadet 3
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Drammen
    Svar
    8

Standard Sv: Kan ikke filme i 720p/1080p, bare 1080i.

Jeg trur man må ha klasse 6 på SD kortene! Jeg har vurdert å kjøpe dette kameraet selv! er du fornøyd ellers?

Cadet 4
    Medlem siden
    May 2009
    Svar
    12

Takk for svar. Jeg har lest rundt på sider som selger kameraet og det virker som det burde ha fulgt med et 16/32gb kort som mest sannsynelig er den klassen du snakker om. Og siden jeg bare har en 8gb, betyr det sikkert at læreren eller noen andre har bytta kortet med et annet kamera eller lignende. Forhåpentligivs ligger kortet på skolen.

Kameraet funker fett. Stor bonus er at den er markant lettere enn de aller fleste i den klassen. Er ikke så mye mer å si, annet enn at det kan være lurt å kjøpe et annet objektiv enn det som følger med. Brennvidda kan være super og alt, men føler autofokusen ikke er rask nok til tider, som om den bruker et sekund eller to på å finne ut om du vil bytte fokus, for så å bytte. Så hvis man skal bruke fokusen mye i spillefilmer o.l., blir det mye proffere å bruke det manuelt. Ellers så har kameraet det meste du trenger til den prisklassen.

Merk at jeg ikke har fått brukt kameraets fulle potensiale. Jeg kan bare filme i Panasonics HE og HG nivåer, som er 6mbit/s og 13mbit/s. Det er et HA og PH nivå som er 17- og 21mbit/s som sier seg sjøl at gir bedre kvalitet. Det er grunnen til at jeg vil ha et kort som kan brukes til det. Slippe å deinterlace, filme i bedre kvalitet, og filme i mindre resolusjon slik at det blir lettere å jobbe med(720p).

Cadet 3
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Drammen
    Svar
    8

Godt at du fant ut problemet kjøper nok kameraet i løpet av måneden Vet noen om minimums kravene man må på pcen for at man skal kunne redigere klippa fra hmc151e?

Cadet 4
    Medlem siden
    May 2009
    Svar
    12

Det kommer litt an på. Den eksporterer i AVCHD format, altså .mts. For å redigere i Final Cut Pro/Express, må du gjennom L&;T og den konverterer .mts filene automatisk til .mov med Apple res 442, som forandrer filstørrelsen markant! (isteden for 3-4gb med .mts, får du 15-20gb med .mov)
    I teorien trenger man vel da altså fler hestekrefter for å kunne redigere på Mac. På PC derimot, i Adobe Premiere, After Effects, Sony Vegas, you name it, så kan man redigere på råformatet .mts, og det går lettere.

Min Macbook Pro, 2.2ghz dual core, 2gb RAM og 110gb HD(liten kapasitet for redigering) sliter litt når det kommer til kortfilmer over 2-3 minutter med effekter. PC'n min derimot, en 2.2ghz quad core med 4gb ram og stor kapasitet kjører fint .mts filene og kan legge inn mye og rendre uten at maskinen går irriterende treigt. Nå har jeg også bare filmet i 13mbit/s format også. Macen min klarer nok neppe å redigere i 21mbit/s 1080/25p, men 720/25p går nok såvidt.

Det er bare fra egne erfaringer. Håper du fikk et lite innblikk i hva du trenger.

Cadet 3
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Drammen
    Svar
    8

Tusen takk for svar! kom til god nytte !

Cadet 3
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Drammen
    Svar
    8

hvordan fungerer 1080i da blir bilde bra? kjøper det nok i neste uke

Cadet 4
    Medlem siden
    May 2009
    Svar
    12

Bildet blir nogelunde bra, men har bare fått filmet i HG mode, og etter å ha sett bruket av kameraet på Vimeo og lignende, veit jeg at kameraet har mye større potensiale i PH 720p mode, samt overcranking!

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •