Bildet blir ikke strukket, det blir bare mindre.
Hei.
Jeg har et litt krisespørsmål her. Det er premiere på "Fortapt" på søndag og vi var på kinoen i dag for å teste noen klipp. Da vi spilte av noen klipp (i widescreen) fra en DVD, siden serien er i Widescreen, så ble bildet strukket og deler av høyre og venstre del av bildet ble kuttet bort. Kinosjefen sa til meg at de digitale prosjektorene i salene kutter bilder som er i widescreen. Det var noe med størrelsen eller no på lerret som gjorde det... (et eller annet sånn). Jeg skjønnte ikke helt hva han mente, men han sa til meg at hvis jeg eksporterte filmen i 4:3 og brant den som 4:3, så ville det gå fint. Da ville bildet bli i riktig størrelse på lerrettet.
Da har jeg to spørsmål:
1. Kan noen bekrefte at dette vil fungere, eller som har noe peiling på digitale prosjektorer for store saler? :P Joa, jeg stoler jo på kinosjefen, men vil være 100% sikker.
2. Når man eksporterer i 4:3, så vil vel det være mindre oppløsning enn hvis det hadde vært i 16:9 (når man i utgangspunkter har filmet i 16:9)? Vil ikke bildet bli strukket til siden og bli mer pixlete på kinoen da?
Tusen hjertelig takk for svar.
mvh
Anders
Sjekk ut http://www.youtube.com/Andyax
Bildet blir ikke strukket, det blir bare mindre.
PAL er ALLTID samme oppløsning, 4:3 eller 16:9...
720x576 pixler - pixelaspektratioen er dog annerledes fra det ene til det andre breddeformatet.
Om jeg forstår han kinosjefen riktig, skal du presse sammen bilde i et 4:3-bilde, så kan han heller velge Widescreen på prosjektoren i salen. I verste fall, brenn en med letterbox også - så er du safe - i tilfelle..![]()
Tusen takk for kjappe svar.
OlaHaldor. Så i utgangspunktet skal ikke jeg miste noe kvalitet ved å ta med filmen i 4:3? Hvordan legger jeg på letterbox uten å gjøre bildet mindre? Det jeg tenker da er at jeg f.eks lager en composition i After effects som er i 4:3 og legger inn widescreenfilmen og krymper den i høyden slik at det blir svart oppe og nede? =)
Jeg har så planer om å exportere som en MPEG 2 fil.
Tusen takk igjen.
Bare forminsk hele bildet til det passer i bredden i et 4:3-prosjekt, da blir det automatisk svart oppe og nede fordi det ikke er noe bilde der. Skal du gjøre anamorfisk av det, så bare minsker du bredden til den passer uten å røre høyden.
Hei,
Skal selv lage en reklamefilm som skal vises på kino i Stavanger. Har sjekket litt rundt angående leveringsformat til kino, og ble selv overasket over at de ville ha filmen i 4:3 format.
Etter å ha sjekket med bug (www.bug.no) som skal overføre reklamefilmen til kionformat fant jeg ut følgende:
-Video-signalet som brukes er et 16:9 bilde presentert i 4:3 letterbox.
Letterbox utgjør en sort maske oppe og nede på 71 pixler hver vertikalt
16:9 reklamefilmer beholder framing og hele bildet,
men leveres i 4:3 letterbox format.
Det vil med andre ord si at du må skyte i 4:3, og i post legge på letterbox tilsvarende 71 pixler i topp og bunn. Når bug overfører filmen cropper de vekk letterboxen, og man sitter igjen med en oppløsning på 720x434, som er 16:9.
Håper dette klarte litt opp i ting.
I do NOT agree.. Altså, oppløsning på PAL er som sagt ALLTID 720x576 pixler, med forskjellig pixelaspektratio fra 4:3 til 16:9.
4:3 med letterbox har 720x434 pixler som VISER BILDE ja - men det vil ikke si at det ER 720x434.
Skyt i 16:9 - og legg i en 4:3 tidslinje. Enklere kan det ikke bli..
Det var då merkeleg... Dei ville ha reklamefilmen min i 1080P. :?Opprinnelig postet av AzzKicka
Men uansett, til trådstartar, gjer som folk her seier.
size=9]Panasonic AG-DVX100E - RØDE NTG-1
Sony Vegas 6.0 - DVD-Architect 3.0
Indiesnap Matte Box
Pass dykk for ord delings feil![/size]
Tusen takk til dere som har svart =) Var på kinoen i dag igjen, og testet med filmen i 4:3 format. Da ble det riktig widescreen, og kvaliteten var super =) Tusen hjertelig takk. Gleder meg til i morgen. Det blir stort =) Kommer 100 gjester.
Jeg hadde en kinovisning i en storsal,kjempelerret... kjørte ut filmen i mpeg2 i 16:9 og den ble vist med media player på reklamekanonene...funka kjempefint !
Bokmerker