Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 13

Tråd: Kjøp av kran

Cadet 2
    Medlem siden
    Apr 2009
    Svar
    5

Standard Kjøp av kran

Hei, jeg er helt ny på film og vil gjerne starte med en kran. Det er en del firma som selger kraner blant annet Euro Crane se linken under.

http://www.eurocameracranes.com/?pag...&;category_id=

Dette settet virker veldig interesangt, siden jeg er helt grønn på dette kunne det vert intersangt å høre hva andre med litt erfaring synes om dette settet?
    Prisen var jo heller ikke så verst.

Jeg er takknemlig for alle tilbakemeldinger.

Hilsen Kai Jensen

Cadet 2
    Medlem siden
    Apr 2009
    Svar
    5

Standard Sv: Kjøp av kran

Jeg glemte å nevne at jeg har tenkt å filme med en Canon 5D MKII
    Blir muligheter til å ta stills samtidig, da får man både stills og film.

Lieutenant
    Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Stavanger/Sydney
    Svar
    104

Hadde jeg vert deg, hadde jeg gaatt til innkjopt at et videokamera forst. Men det er meg :P

Uansett, du maa jo tenke paa hvor mye du skal bruke kranen, er det verdt aa betale saa mye for den, har du plass til den, og hadde det kansje vert billigere aa leie en kran. Men for all del, jeg synes kranen saa bra ut, og vist du skal kjope kran, og det er bare det du vil ha, lop og kjop!
    www.ifss.edu.au - skolen jeg studerer paa
    http://ifsstech.wordpress.com - blogg som inneholder masse produksjonspapirer under "production bible" om noen trenger det

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Det at du er ny på film og at du vil begynne med en kran, det er noe tull. Beklager, men ingen begynner så stort. Jeg anbefaler deg å først lage en god del kortfilmer, kjøpe kamera og annet utstyr som er viktigere, før du begynner med kran. Du kan jo for eksempel lage deg en dolly!

Cadet 2
    Medlem siden
    Apr 2009
    Svar
    5

Takk for svar, denne kranen kan pakkes ned i en bag som blir 1.4 m, med andre ord er den lett å lagre samt frakte. Å føre en kran skikkelig krever mye trening, så jo før man kommer i gang jo bedre tenker nå jeg. Denne kranen koster ikke stort derfor var jeg litt skeptisk, ville trodd at noe slikt kostet minst det dobbelte, men den ser jo skikkelig ut.

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Så negative da folkens!

Jeg ville ikke kasta bort penger på denne krana, for å være helt ærlig. Den er billig - og du får nok dertil kamerabevegelser også. Det frister, det kan jeg forstå, men de pengene du ville brukt på denne krana kunne du jo heller lagt i noe som er noen hakk dyrere - men som også leverer det du er ute etter..

Jimmy Jib har en lignende sak, hvor man bruker wire for å styre pan/tilt i tillegg til kranbevegelsen. Vet ikke hva prisen ligger på, men det er nok snakk om kanskje en tidobling av hva dette oppsettet koster. Jimmy Jib virker mye mer robust, og er ikke uten grunn en av de mest brukte rundt omkring - i alle fall til TV.

Cadet 2
    Medlem siden
    Apr 2009
    Svar
    5

Takk for svar Ola, det var vel litt dette jeg også tenkte, så jeg får ta en tur i tenkeboksen. Ingen vits med kran om bevegelsene står i stil med prisen.

Jag har er sachtler videohode til samme pris som hele oppsettet til denne krana, bevegelsene på dette hodet er veldig bra. Så man får vel hva man kjøper. Jeg får kikke nærmere på Jimmy Jib som du nevner.

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Kanskje ABC Products kan være noe å tenke på?

Cadet 2
    Medlem siden
    Apr 2009
    Svar
    5

Takk Ola, det så solid og bra ut, skal sjekke ut denne linken de så ut til å ha en del interesange produkter.

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Advanta Jib er jo en mulighet..
    http://www.advantajib.com/

Stativ, hode og generelt grip utstyr som er presist koster penger. Selv om det er dimensjonert for små kameraer så er det fremdeles pirkete arbeid å lage presisjons utstyr.

Ellers er vel mindre jib'er en mulighet om man vil ha litt beveglelse uten prislappen til kraner.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •