Viser resultater 1 til 6 av 6
    mr
    mr er offline
    Lieutenant
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Skotselv
    Svar
    126

Standard Kjøp av nytt kamera - Canon XL2

Hei alle sammen!

Jeg skal nå kjøpe meg et nytt kamera og er egentlig ganske bestemt på og kjøpe Canon XL2. Har jobbet mye med dette kamera og syns det gir kjempe flotte bilder. Har jobbet med mange andre kameraer men syns Canon XL2 er det som er mest aktuellt i den prisklassen.

Hovedgrunnen til at jeg velger XL2 er for å bruke det til filmproduksjon.
    Har skutt noen filmer med dette kamera og syns det egner seg best til filmproduksjon. Fordelen med kameraet er jo muligheten for å ta av objektivet.

MEN! Dette kamera har jo vært på markedet en del år og nyere kameraer dukker opp. XL2 har ikke mulighet for verken HDV eller HD.

Spørsmålene er:

1. Er det lønnsomt å kjøpe dette kameraet den dag i dag siden det ikke har støtte for HDV eller HD?

2. Burde jeg legge mer penger i et nytt kamera og f. eks kjøpe Panasonic HVX-200 med P2 kort?

3. Burde jeg satse på HDV eller HD?

Takker for all hjelp på forhånd og spør hvis noe er uklart
    ORIOROSA - Vår kortfilm http://www.recmedia.no/moriorosa

Commodore dahlskebank sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Thailand
    Svar
    1,762

1. Ettersom at krigen mellom HD-DVD og Blu-Ray fortsatt pågår, og franskmennene kommer med sitt eget søppelformat, tror jeg du trygt kan fortsette med DV. I 2010 vil det nok være mer lønnsomt å kjøpe et HD eller HDV kamera. Da er nok semipro redigeringsprogrammene gode nok til å støtte det fullt ut, og PC-komponentene er både kraftige nok og støttet av programmene. Jeg tviler på at du har pengene til et program som kan håndtere HD eller HDV skikkelig, heller ei PC/Mac. Ikke at jeg tror du er fattig, men du vil vel neppe kjøpe ny PC bare fordi du har et fett kamera? Kenny Wang vet alt om dette. Et fett kamera gjør bare vondt verre. Man skal tross alt redigere det sammen til en film, og hvis du må komprimere det ned til DV for å få det til er hensikten ganske langt borte. Syns nå jeg da.

2. Man burde alltid legge mer penger i et nytt kamera. Nøyaktig hvilket vet jeg ikke, men det er ingen grunn til å holde av penger til noe annet. Med mindre du skal kjøpe ny PC, men da burde du ha råd til begge deler.

3. Ingen formening.

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Standard Re: Kjøp av nytt kamera - Canon XL2

Sitat Opprinnelig postet av mr
    Fordelen med kameraet er jo muligheten for å ta av objektivet.
    Det som dog begrenser nytteverdien av dette, er at bruk av SLR-optikk innebærer en crop-faktor på ca 7. Som betyr at alle objektiver blir ekstrem-teleobjektiver. Altså ikke nyttig til annet enn helt spesielle ting, som fuglefoto, og detoneringer av perforeringsrør i Lærdal.

Og ekstra objektiver som er spesialkonstruert for XL, koster uforholdsmessig mye, spesielt med tanke på at man investerer i utdatert teknologi.

Jeg vil tro at ca 99,27% av de XL2-kameraene som har blitt solgt, aldri har blitt brukt med annet enn standardoptikken.

1. Er det lønnsomt å kjøpe dette kameraet den dag i dag siden det ikke har støtte for HDV eller HD?
    Nei. XL2 er altfor gammel teknologi til at det er verdt å bruke penger på nå. Vurder eventuelt XL-H1, dersom du er spesielt opptatt av den formfaktoren. XH-A1 er et bra valg til mindre penger.

2. Burde jeg legge mer penger i et nytt kamera og f. eks kjøpe Panasonic HVX-200 med P2 kort?
    Ja. Vurder også Sony PMW-EX1.

3. Burde jeg satse på HDV eller HD?
    HDV er HD. Andre HD-systemer er dog mye bedre, som f.eks DVCPRO-HD (som i HVX200) og XDCAM EX (som i PMW-EX1).

mr
    mr er offline
    Lieutenant
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Skotselv
    Svar
    126

Sitat Opprinnelig postet av dahlskebank
    Jeg tviler på at du har pengene til et program som kan håndtere HD eller HDV skikkelig, heller ei PC/Mac. Ikke at jeg tror du er fattig, men du vil vel neppe kjøpe ny PC bare fordi du har et fett kamera? Kenny Wang vet alt om dette. Et fett kamera gjør bare vondt verre. Man skal tross alt redigere det sammen til en film, og hvis du må komprimere det ned til DV for å få det til er hensikten ganske langt borte. Syns nå jeg da.

Hehe Når det gjelder program som kan håndtere HD eller HDV skikkelig så er ikke det noe problem. Det samme gjelder maskinvare.

Jeg har en fullt oppgående Mac Pro med Final Cut Studio pakka.

Men som sagt, HDV er et tungt materiale og er tyngere å jobbe med.
    Jeg har fortsastt ikke bestemt meg for hva slags kamera jeg skal gå for. Men ville tro det blir et XL2 etter råd fra flere.
    ORIOROSA - Vår kortfilm http://www.recmedia.no/moriorosa

Cadet 1
    Medlem siden
    Jun 2010
    Svar
    2

Standard Sv: Kjøp av nytt kamera - Canon XL2

Jeg synes at du burde satse på HDV eller HD. Jeg har et godt forslag, visst du vil satse mye penger i kameraet bør du se litt på Canon XL H1A, men det er ganske dyrt. Rundt 55.000.
    Men.... Selvfølgelig er Canon XL2 også et godt forslag med 20X Zoom og m.m. Jeg har faktisk tenkt å spare til det selv. Men først skal jeg satse litt på Green Screen

Lieutenant Commander Mario sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Rakkestad
    Svar
    192

Standard Sv: Kjøp av nytt kamera - Canon XL2

Og tråden er ca 3,5 år gammelt. Ville bare nevne det
    Går bachelor i flerkameraproduksjon-teknikk, Høgskolen i Lillehammer.

Hjemmeside: http://ostbymedia.no/

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •