Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 12
    Cadet 4
    Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Oslo
    Svar
    13

Standard Kjøp av nytt kamera med hd kvalitet. XHA1 / HMC-151E

Sitter å grubler på om man skal kjøpe Canon sitt xh a1 eller Panasonic HMC 151E. Blitt anbefalt av flere det sistnevnte siden det bruker sd kort og man blir kvitt minidv tapene. Men aldrig jobbet med det formatet så sjelen er litt usikker her.

Også litt usikker på pc kraft. Skal man få seg bærbar med tilkoblingsmuligheter til større skjerm eller gå fult ut med stasjonær?

Har 50 lapper å blåse bort på lys,lyd pc og kamera så noen med bra forslag så skrik ut.
    If it's not broke, don't fix it!!!

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Standard Sv: Kjøp av nytt kamera med hd kvalitet. XHA1 / HMC-151E

Må bare få konstatert en ting først for å spare en del spørsmål, hvor masse peiling har du på dette feltet. Er du helt fersk eller har du lagt filmer før og hvilket redigerings program har du planer om å bruke. Og er du en Windows eller OSX person?
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

XHA1 begynner etterhvert å bli et gammelt kamera, HMC151 er en mye nyere og mer oppdatert modell. Minnekort er mye bedre å jobbe med enn tape. AVCHD er kanskje tyngre for PCen, men mye kulere enn HDV.

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Om du går for å jobbe i Windows vil jeg uten tvil anbefale å gutse på med i7 prosessor og alt som hører til.

Jeg har snust litt på å kjøpe et oppsett med i7 i det siste, og oppdaterer daglig priser fra Komplett og Datakjeden i et regneark. Spennende utvikling, for totalprisen har i løpet av tre ukers tid gått ned med nesten 1500,- på Datakjeden, mens Komplett har økt med rundt 700,-

Komponentene jeg har satt opp er som følger:
    eVGA x58 hovedkort - 2.685,-
    Intel i7 920 2.66GHz 2.395,-
    Noctua CPU-vifte (erfaringsvis dødelig stillegående med råbra effekt!) 661,-
    OCZ 6GB 1600MHz kit - 994,-

Har harddisker, kabinett, strømforsyning og skjermkort fra før, men det jeg har satt opp ellers i prisoversikten i tilfelle det blir aktuelt, er følgende

eVGA GeForce GTX 285 1GB RAM - 3.225,-
    Corsair 750w - 1.271,-

Cadet 4
    Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Oslo
    Svar
    13

Har film utdannelse men vært borte fra gamet noen år og merka at kameraene har forandret seg en god del. så det var no bra svar over her, men spytt gjerne inn tips dere andre også.

Ja er mye bra maskinvare der. Men å bygge maskin selv eller kjøpe komplett er også litt skummelt. Aldrig gjort mer enn å renske maskina for støv på dell maskina mi. Men den er full av klips så alt kunne tas fra hverandre på enkel måte helt ned til prosessoren. Noen som har no billig tips på å freshe opp den gamle dell dimension 4700 maskina mi også? Så kan jeg gi den bort som en halvgrei maskin

Skal kjøre XP tror jeg. Selv om jeg har hørt rykter om at vista drar 64 bit så jeg kan kjøre mer ram. Eller kanskje jeg skal hoppe rett over på linux så sparer jeg masse penger på å måtte kjøpe OS. Og vil jobbe på sony vegas og adobe premiere.

Formatet til panasonic kamera må også komprimeres nærmere vanlig dv standard for å selge produktet til tv kanaler regner jeg med eller har noen peiling om de har utstyr til å kjøre dette formatet enda?

If it's not broke, don't fix it!!!

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Linux + Vegas/Premiere? Jeg vet det finnes løsninger for å kunne kjøre windows-executable files, men det å kjøre Vegas eller Premiere i Linux tror jeg ikke før jeg ser det. Mener ikke å være negativ - er bare naturlig skeptisk til noe som er lagd for Windows og noen ønsker å ta det utenfor sine hjemlige trakter.

Å bygge selv er igrunn ikke så grusomt vanskelig. Følg anvisningene, bruk god tid og vær forsiktig med statisk elektrisitet. Evt. be en kamerat eller andre bekjente om å gjøre det for deg. Tror alle i dag kjenner en eller annen som kan gjøre sånt for seg om man ikke kan gjøre det selv. I verste fall kjenner noen av de du kjenner noen som kan gjøre det. Evt. kan du kaste inn en tusing eller to for å få maskina bygd hos nettbutikken du kjøper den fra. Er penger å spare på å bygge selv! Og når du ikke tenker å kjøre på Avid som er svært hårsår på hva den liker å leke med er det i alle fall ingen grunn til å spare noen tusenlapper.

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Å bygge en maskin rundt Core 7i er vel det mest kostnadseffektive du kan idag, du trenger ALL ytelse du kan få for penga om du skal gå for avchd. Videoguys.com har en del DIY oppsett for Avid som nok funker veldig bra med feks. Vegas eller Premiere også, du kan sikkert velge ett noe mer økonomisk skjermkort enn Quadro. http://www.videoguys.com/Guide/E/Vid...2355dfda0.aspx

Og ang Linux...dropp det, med mindre du vil bruke mer tid på eksperimentere med software enn å jobbe med redigering. Linux og video/film er stort sett forebeholdt spesial løsninger for high end bruk og ikke "vanlig" redigering. Formatstøtte vil og stort sett være mye bedre på pc med større firmaer som utvikler software enn på Linux.

Ang kamera så har Hmc150 fordelen med mpeg4 vs mpeg2 hdv, ulempen er at det krever mer kraft og at man enda stort sett må levere tape av noe slag, feks. dv, til tv eller andre kunder. Dvs at du muligens uansett vil trenge ett billig dv kamera med fw inn for utspilling. Ut over det ville jeg gått for hmc 150 kontra A1 og hdv.

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Om du vil ha mest for pengene så gå for Windows. Kjøpte selv et oppsett som jeg hadde komt fram til etter å ha rast gjennom Avid sine forum angående hardware støtte.
    Lagde en handleliste på HW.no: http://prisguide.hardware.no/vis_han...aggon_id=93842 (Skjermkortet er et PNY kort, men siden det ikke var i guiden så la jeg til et annet som refferanse. PNY kortet koster 400 kr mer)
    Hovedkortet støtter 24GB ram og har eSATA utgang, kontra til OlaHaldor sitt som støtter 12GB ram og som jeg ser ikke eSATA utgang. (eSATA er ekstern hardisk koblig som gir samme fart som en intern hardisk, veeeeeldig greit å ha)

Systemet er kjørt nå i en 2 uker med Vista 64-bit og han ennå ikke fått noen feilmeldinger fra Avid (feilmeldinger som hardware feil) Så med denne løsingen tror jeg du skal komme langt på vei.

Om jeg hadde vært deg så hadde jeg satset på HMC 151E kameraet. Om du skulle komme utfor å ikke klare å redigere filene kameraet produserer, så har Panasonic gitt ut en DVCPRO HD wrapper. Den ikke akkurat konverter clippene dine til et format som har god fotfeste i dagens programvare.

Scandinavian Photo ser ut til å ha en grei deal på kamera:
    http://www.scandinavianphoto.no/prod...px?iId=9120547

BERGEN

Cadet 3
    Medlem siden
    Mar 2009
    Svar
    7

Vet dere om det er noen forskjeller i bildekvaliteten?

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Her kan du vertfall se kvalliteten mellom DVCPRO HD (HVX200) og HDV (Canon XH-A1)
    http://www.dvxuser.com/articles/xha1/

DVCPRO HD er som regel 100 Mbps, 4:2:2 fargespekter og HDV er 25 Mbps med fargespekter 4:2:0. Mens AVCHD er opp til 21 Mbps 4:2:0 fargespekter.

Oppløsningen er også forskjell på:
    DVCPRO HD: 1440x1080 pixler
    HDV: 1440x1080 pixler
    AVCHD: 1920x1080 pixler

Men når formatene er komt inn på datamaskinen så blir DVCPRO HD og HDV stukket ut til en flate på 1920x1080 pixler.

BERGEN

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •