Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 25
    Lieutenant Commander
    Medlem siden
    May 2006
    Svar
    219

Standard Kjøpe DOF/35mm adapter. Hvor? Dyrt?

Hey...

Har litt lyst på en 35mm adapter, eller DOF adapter som noen kaller det. Finnes det egentlig noen som selger det i Norge? Isåfall hvor? Er det dyrt? Vet at det kommer utenom 35mm linser da. Men det bør vel gå an å feste vidvinkelen utpå 35mm linsen igjen, regner jeg med? Med en stepup ring eller noe?

Edit: Blir bildet opp ned med 35mm adapter?

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

"DOF adapter" i pro serie koster veldig mye.

Konverter kit mini35 med PL mount for AG-DVX100 el. PD150
    Består av
    PS18000 Mini35 image converter
    PS18431 PL mount
    PS18769 Rods 15mm Alu
    PS19667 Connecting kit for DVX100 el Pd150

ca. 90 000,-

Jeg tror vi kan glemme dette.

-----------------------------------------------------------------------------

Neste step kan være å shoppe utenlands og velge mellom de "pirat mini35" adaptere. De koster rundt 1 000 dollar , så det blir ca. 10 .000,- inkl post, toll/mva osv.

Siste løsning for deg er å mekke en tilsvarende adapter selv. Da kan du havne på en totalpris på ca. 1 000,-

Selvfølgelig alt av linser og filters osv som kommer foran adapteren er ekstrakostnad. Du kan glemme videolinser som vidvinkel. Du får ikke brukt den fordi linse som brukes foran DOF adapter er fotolinse.

Du kan bruke fotolinser du har, men du må også ta det i betraktning at bildet som havner på tape blir ikke bedre enn svakeste elementet i leddet her. Bruker du dårlig fotolinse da kvaliteten blir svekket. Samme gjelder dersom du bruker "dårlig" focusingscreen. Du får veldig mye grain/støy i bildet og du kommer til å trenge mere lys på settet.

I utgangspunktet leverer en "amatør" DOF adapter et bildet som er snudd opp ned. De fleste bruker ekstern lcd som står på hodet for å ha riktig kontrol og de snur videoen i NLE etterpå.

Det finnes 2 semipro DOF adapter på 10 000,- kr klasse som snur bildet i adapteren på bekostning av lysfølsomhet.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    May 2006
    Svar
    219

Ok fant noe da, ikke i Norge men.. www.letus35.com
    Ca 5300 for adapteren som snur bildet riktig vei.

Rear Admiral (Ambassador)
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Jeg har regna litt på dette selv, da jeg tror jeg kommer til å kjøpe det før neste store filmprosjekt... Og det jeg har tittet på er følgende utstyr (Jeg har Canon XL2 videokamera)

Redrock Micro M2 Indie Bundle for Canon FD Lenses
    Redrock MicroFollowFocus Indie Bundle
    SLR-linse (still) - Canon FD 50mm 1.4 (kanskje 1.2 hvis jeg tar meg råd)

Alt i alt kommer det jeg har linket til her på 1700 dollar (akkurat nå 1600 dollar fordi Redrock har juletilbud)... 1700 dollar vil med med dagens kurs tilsi 10540 kroner... Så må du legge på frakt og 25% moms... Nærmer seg nok en 15.000.... Dette er forøvrig også en løsning som vil gjøre at bildet blir opp ned... Og alt må bestilles i utlandet, bortsett fra linsa som du sikkert kan finne i bruktmarkedet her hjemme også... Og du kan jo trekke fra 645 dollar hvis du ikke vil ha followfocus, da dette er noe du ikke nødvendigvis MÅ ha...

Jeg skal til London over jul og satser på å kjøpe det mens jeg er der, så kanskje jeg sniker meg unna med litt mindre i merverdiavgift... Får finne ut av hvordan det er i Storbritannia...
    color=red]REC[/color] MEDIA
    http://www.recmedia.no/

[/url]

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    May 2006
    Svar
    219

Sitat Opprinnelig postet av HenrikSolberg
    Jeg har regna litt på dette selv, da jeg tror jeg kommer til å kjøpe det før neste store filmprosjekt... Og det jeg har tittet på er følgende utstyr (Jeg har Canon XL2 videokamera)

Redrock Micro M2 Indie Bundle for Canon FD Lenses
    Redrock MicroFollowFocus Indie Bundle
    SLR-linse (still) - Canon FD 50mm 1.4 (kanskje 1.2 hvis jeg tar meg råd)

Alt i alt kommer det jeg har linket til her på 1700 dollar (akkurat nå 1600 dollar fordi Redrock har juletilbud)... 1700 dollar vil med med dagens kurs tilsi 10540 kroner... Så må du legge på frakt og 25% moms... Nærmer seg nok en 15.000.... Dette er forøvrig også en løsning som vil gjøre at bildet blir opp ned... Og alt må bestilles i utlandet, bortsett fra linsa som du sikkert kan finne i bruktmarkedet her hjemme også... Og du kan jo trekke fra 645 dollar hvis du ikke vil ha followfocus, da dette er noe du ikke nødvendigvis MÅ ha...

Jeg skal til London over jul og satser på å kjøpe det mens jeg er der, så kanskje jeg sniker meg unna med litt mindre i merverdiavgift... Får finne ut av hvordan det er i Storbritannia...
    Hva er followfocus?

Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Det er rett og slett et hjul for å justere fokus... I stedet for å ha armen tungvindt over den lille SLR-linsen som sitter langt frem på kamera, får du et feste du fester på kameraet, med et hjul på som du ved hjelp av utstyr som følger med fester til fokushjulet på linsa. Dermed får du et hjul du kan vri på, som sitter på venstre siden av hele "racket" for å justere fokus...

Litt dårlig forklart!

EDIT:

Wikipedia sier dette:
    A follow focus is a piece of equipment that attaches to the focus ring of a manual lens via a set of rods on the body of a film or video camera. It is ergonomic rather than strictly necessary; in other words it does not contribute to the basic functionality of a camera but instead allows the operator to be more efficient and precise. It is usually operated by a focus puller (often called the 1st assistant camera, or 1AC) but some camera operators prefer to pull their own focus (the act of changing focus is called "pulling" or "racking" focus).

Her er et bilde (vet ikke hvilket merke den follow-focus'en er da men):

[/url]

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Klepp, Rogaland
    Svar
    1,298

Den dyraste modellen av Letus35 kan snu biletet for deg. Men dette gjer adapteren større og du mister ein del lys i prosessen. Men dersom du brukar monitor, er det jo berre å setja han opp-ned. :wink:
    size=9]Panasonic AG-DVX100E - RØDE NTG-1
    Sony Vegas 6.0 - DVD-Architect 3.0
    Indiesnap Matte Box
    Pass dykk for ord delings feil! [/size]

Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Hvis du har Canon XL2 er det bare å sette søkeren/lcd-skjermen på andre veien

Men folk som har litt innblikk i denne verdenen (35mm adaptere). Hvordan ser forslaget mitt ut?

[/url]

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    May 2006
    Svar
    219

Var såpass dyrt bare for adapteren at jeg tror jeg lar være hehe... Må jo ha 35 mm linser i tillegg og, ikke det billigste som finnes akkurat.

Har nv-gs500..

Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    538

Redrocken er ganske bra, og det er mange som brukar den. Viss du vil ha meir kunnskap om 35mm-adaptere trur eg på ei anna side at dette ikkje er det riktige forumet å spørje. Ta deg ein tur på dvxuser eller dvinfo, så skal di sjå at ekspertane sitt ord kjem fram.

Ein adapter eg har fått auga opp for er Brevis 35, som gir etter mine meiningar veldig fine bilete.
    Pettersen

Fotobloggen min[/url]
    Pettersen Produksjonar[/url]

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •