Du får ikke HD i dag uten widescreen, så den er grei. Men det er forskjell på om det er anamorfisk eller ikke. HDV er anamorfisk, altså, man må strekke bildet i bredden for å få riktig bredde, og dermed blir det litt dårligere oppløsning.
Ångående interlaced og progressivt er det litt smak og behag. Jeg foretrekker oppløsning foran progressivt; og velger derfor heller 1080i enn 720p. Men kan jeg velge 1080p, så tar jeg selvsagt det. I og p har samme oppløsning, men p har all oppløsningen på ett bilde, mens i trenger to delbilder for å oppnå samme oppløsning. For øyet virker oppløsingen den samme, men det progressive bildet skaper mer filmfølelse fordi det "hakker" mer, mens interlaced ser litt jevnere ut, altså man ser flere stadier av alle bevegelsene. Hvis man har kamera på stativ, så ser man nesten ikke forskjell på i og p i samme oppløsning. Hvis de skulle utviklet film i dag, så hadde de nok valgt 60 hele bilder i sekundet (progressive), det ville fjernet hakkingen, men hele systemet er bygd rundt 24 og 25 bilder i sekundet. 30 i amerikansk tv-system. Men det er jo mye dyrere med 60 bilder i sekundet - i alle fall om man skal bruke film. Men når man arbeider med HD, så ville det ikke lenger utgjort så stor forskjell. Men vanen er blitt at film skal ha denne hakkete stilen, og da prøver man å etterligne den med de nye digitale kameraene. Når de først lagde film så begynte de med 16 bilder i sekundet, det er derfor gamle svart/hvitt-filmer går så fort. Så kanskje en gang i fremtiden vil dagens filmen bli sendt i dobbel hastighet når vi har gått over til 50 bilder i sekundet? Eller man kan gjøre det enkelt å vise hvert bilde to ganger, men da mister man flyten.
For å oppsummere: Jeg synes det klarer seg lenge med 1080i, og fattigmanns HDV med bare 1440 piksler i bredden er heller ikke noe problem på amatørstadiet. Skal man opp i gradene å lage budsjettfilm, så ville man ikke engang brukt 1080p-kameraene - man ville gått for mye tyngre HD eller evt. 16 eller 35mm film.

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat

[/size]

Bokmerker