Viser resultater 1 til 7 av 7
    Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

Standard Koble sammen mange høyttalere?

Hallo.

Jeg sitter her og lurer på en ting: jeg har mange høyttalere jeg ønsker å koble sammen til et slags surround opplegg.

Jeg har et 2.1 anlegg, altså 2 høyttalere og 1 basskasse, et 5,1 anlegg og to svære, nydelige stereohøyttalere med forsterker. Jeg har nå alt koblet sammen sånn at jeg får lyd fra alle 9 høyttalere og to basskasser. Men det spilles av de samme lydene i alle høyttalere, noe som er stilig nok, men går det an å få gjort det slik at man kan få en surround effekt av det?

Jeg har en iMac uten noen fansye utganger, kun en vanlig minijack. Finnes det eksterne lydkort som kan gjøre dette mulig å altså få surround lyd av alle disse høyttalerne?

takk for svar på forhånd

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Commander
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Mandal
    Svar
    429

Standard Sv: Koble sammen mange høyttalere?

Ellers så må du også huske på at mer høytaler flate ikke blir mer lyd. Det er effekten det kommer ann på
    a ja, nei nei, verden er merkelig!

Lieutenant
    Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    146

Kjøp et bra kort med en gang, og ikke et av de billigste. Følger du linkene ovenfor så anbefaler jeg Creative Sound Blaster. Glem de gamle Sound Blaster kortene. Creative eies nå av EMU og det sitter veldig bra chiper/konvertere i disse. Akkurat samme som i proffe lydkort for musikkproduksjon. Du får mye for pengene og lav latency. Bruker selv EMU til min lydproduksjon. Dette er USB kort.

Du kan også satse på Firewire, hvis dette er behov. Apogee har laget ekstremt bra firewire kort for MAC. Men disse koster... Men da får du noe av det beste.

Har du 40K å bruke så kjøp PrismSound.

Husk at det må være bra konvertere i 24bit/96khz(hvis du skal kjøre Blueray). Bruker du firewire eller USB så bruker du ikke minijacken din.

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

takk for svar

men en ting: hva har bluray med det å gjøre? og er dere sikre på at slike kort kan koble sammen alle disse forskjellige høyttalerene? Husk at dette ikke er et 7.1 system. Her har jeg altså gamle stereohøyttalere med sånne rare tråd-kontakter man må klemme på plass i forsterkeren, et 5,1 anlegg som har tre fargerike kontakter og et 2,1 anlegg som bare har èn vanlig minijack sak, går det altså an å presse alt dette inn i en rar boks og få surround?:S

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Hvorfor du på død og liv skal bruke ALLE skjønner jeg ikke. Hva er det du egentlig ønsker å oppnå?

Jeg ville satset på det 5.1 anlegget som utgangspunkt, og evt. brukt andre høytalere dersom det er det som skal til for å få mer "ooomf" på lyden.

Disse fargerike kontaktene du snakker om er i all hovedsak et stereosignal som går til hvert sitt "par". Front L/R, bak L/R og center+sub. Har selv gjort dette, og det går knirkefritt.

Forøvrig, om du ønsker å legge litt penger i det kan du kjøpe et fiks ferdig 5.1 eller 7.1 anlegg med coax/SPDIF og/eller optisk inngang..

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

En liten ting... Om du er ute etter å få Dolby Digital/DTS eller whatever så går det kjappest med SPDIF og bruke et DVD program som kan bruke denne streamen aller avi filer som har AC3 lyd med et AC3 filter. VLC har en veldig grei funksjon på dette feltet.
    Men om du er ute etter å kode/mastre i Dolby Digital så må du ha 6 utganger på kortet ditt og fortelle Nuendo/Logic eller det ønskede programmet hvor disse lyd utgangene er og deretter lage mixen din.
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •