De dyrere tapene kan du spille over igjen mange mange ganger flere enn de billige, uten at kvaliteten blir dårligere. Jeg har faktisk hørt at de blir bedre etter at du har brukt de et par ganger (har ingen kilde på denne, så ikke spør meg...)
Heysann.
Er det noen merkbar forskjell i hvilken tape man velger? Om man kjøper en 5-pack JVC til 140kr på elkjøp, eller om man spyr inn 100 kr inn i èn tape som f.eks denne:
http://www.bhphotovideo.com/c/produc...o.html#reviews
Og på kamerainnstillingen min, under "rec mode" kan man velge mellom DVCAM og DV SP, jeg har alltid kjørt DVCAM, noe som gjør at jeg kun kan ta opp 40 min på en vanlig 60 min tapes, men da tenker jeg at det også er bedre kvalitet. Er dette riktig?
Ser også at man kan kjøpe noen rare minnebrikke-lingnende saker til DVCAM som f.eks denne:
http://www.bhphotovideo.com/c/produc...CAM_Video.html
Hva er det? og hvor setter jeg denne inn i en PD170?
De dyrere tapene kan du spille over igjen mange mange ganger flere enn de billige, uten at kvaliteten blir dårligere. Jeg har faktisk hørt at de blir bedre etter at du har brukt de et par ganger (har ingen kilde på denne, så ikke spør meg...)
apropos, noen som har handlet her før?
http://www.tapesuk.co.uk/acatalog/Mini_DV.html
ekstremt billige tapes, 4-5 kroner stykket, vurderer kjøre på med 100 stk men vil vite om de er pålitelige, samt det står "clean and erased", høres ut som de er brukte ???
Dataene som lagres på tapen er identiske, uansett pris, så det har intet å si for kvaliteten på bilde/lyd.
Forskjellen ligger gjerne i bygge kvalitet på selve tapen, slitestyrke på båndet, smøring og hvor mye drit og møkk som blir liggende igjen å slite på videohodene, samt hvor mye de tåler av overskrivning.
Med prisene på selv såkalte proff taper idag bør man ikke tenke tanken å bruke om taper med råmateriale.
Og den nettsiden du lenket til selger blant annet brukte taper, dropp dem og kjøp nye.
Bildekvaliteten er nok den samme både på DVCam og DV, all den tid det er nøyaktig samme informasjonen som lagres i begge tilfeller. Den eneste forskjellen på disse to opptaksmetodene er at tapen ved opptak i DVCam går fortere (derfor får du plass til mindre pr. tape). Sony mener at dette skal gi mer stabile opptak og mindre sjangs for feil, dropped frames osv., men hvorvidt det er tilfelle tror jeg ikke produsentene i sin tid ble enige om.
Jeg lurer på om det er noen forskjell på å bruke HDV kasetter istedt for vanlige DV kasetter i et HDV kamera?
Går det ann å ta opp i HD på en vanlige DV kasett?
Det som er viktig er å ikke blande tape merker, grunnen til dette er at det er forskjellig smøre middel på båndene og vil fortere forrurense opptaks mekanismen inne i kameraet og kan gi droped frames om en ikke rensker kameraet med en rense kassett.
Har hørt at HDV taper er en gimmick, fulgte med en HDV tape med Canon A1 kameraet til en kompis av meg, men når vi prøvde den ut var det ikke noe forskjell på opptakene. Så det går fint å bruke vanlige DV taper. Har som regel alltid brukt sony sine taper, dem selger 5 taper for 100 kr på binders og det syntest jeg bør være bra om en vil arkivere taper isteden for å gjennbruke taper, de er såpass billige.
Om du tenker på HD som i 1920x1080 full raster så nei, om du tenker HDV i 1440x 1080 så ja.
Why build one when you can have two at twice the price?
BERGEN
Bokmerker