Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 12
    Cadet 1
    Medlem siden
    Sep 2008
    Svar
    2

Standard Lage skrekkfilm

Hei til alle på dette forumet.

Jeg ønsker å lage en skrekkfilm. Jeg er så å si helt ny i forhold til det å lage film/regissere film. Derfor har jeg noen spørsmål som jeg håper jeg kan få svar på.

Jeg ønsker å oppnå lignende bildekvalitet som denne filmen: [ame]http://www.youtube.com/watch?v=qjOEpIDa6_s[/ame] (Hvilket kamera (tror dere) er blitt brukt for å lage denne filmen? Kan man oppnå samme fargemønster i redigeringen (final cut) eller har dette mye å gjøre med lyssettingen?)

Mitt budsjett er ca. kr.25000-30000 for et HD kamera, usikker i forhold til lys. Kommer til å bruke imac og final cut/final cut express + adobe after effects.

Hvilket kamera kan dere anbefale for å lage en skrekkfilm med Film-look kvalitet til dette budsjettet? Jeg ønsker god nok kvalitet til Dvd evt. kinofremvisning (helst så nært opp mot 35mm kvalitet som mulig). Kan noen forklare meg på en forenklet måte hvordan jeg kan oppnå dette resultatet og hvilket format dette må spilles inn på? 24p?

Andre kvaliteter jeg ønsker på dette kameraet, er at jeg kan filme i slow-motion. Ønsker å kjøpe kamera denne høsten, men kan vurdere å vente på red scarlet til neste år. Noen anbefalinger? Noen som har noen erfaringer med JVC HD200U?

I forhold til lys:
    Noen som vet hvordan jeg enklest og billigst mulig kan lyssette en skrekkfilm? Teknikker etc.
    Finnes det noen triks for å få filming ute i mørket til å bli bra (f.eks. i skogen)? Kan man filme på dagtid, så å redigere det mørkt?

Ang. redigering ønsker jeg helst å flytte film over på harddisk, så redigere, men jeg leste et sted at dette ville gi dårligere filmkvalitet. Hva slags utstyr trenger jeg, hvis jeg skal bruke tape? Må jeg ha en "tape- spiller", eller flytter man filmen fra tapen over til harddisken? Jeg vil helst gjøre det enklest mulig.

Kjempeflott om noen kan fortelle meg hvor jeg får kjøpt utstyr jeg trenger, evt. om det lønner seg å kjøpe fra USA. Lønner det seg å kjøpe fra Asia, med tanke på at mange kameraer lages der/kommer på markedet før enn her hjemme? Noen erfaringer eller nettsider.

Jeg vet at dette ble en lang post med mange spørsmål, men jeg håper noen kan gi meg noen gode svar, da jeg har fundert på dette i lang tid.

På forhånd takk for alle gode svar!

Commander
    Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Madla, stavanger
    Svar
    433

Standard Sv: Lage skrekkfilm

Ville godt for XH A1 når det gjelder kamera. 24p og HDV. Fantastisk bra kamera. Fikk det for ein måned siden. Får "filmlooken".. Du burde jo ha et 35mm adapter for å få 35mm film følelsen, som koster en del. Men jeg ville gått for XH A1. Raskt, billig og sikkert på http://www.bhphotovideo.com/ . Har ikke så stor peiling på 35mm adaptere og vet en del her inne er bedre på emnet, så ja..

EDIT: Med XH A1 overfører du lett rett over med en firewire kabel.
    Lykke til!

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Til det budsjettet og det ønsket du ytrer om å filme i høyere framerate enn 25fps ville jeg tittet rundt etter et brukt Panasonic HVX-200. Lys vil nok komme i tillegg til den summen du nevner her om du er heldig og finner HVX200.

Om du kan vente på Scarlet, vil det kanskje være en bedre løsning - dog dyrere. I og med at du ønsker å jobbe med Final Cut, og da sikkert ønsker å jobbe med Color før eller siden i etterarbeidet, kan du putte det i bakhodet at Color - pr i dag - ikke kan grade større oppløsning enn 2K.

At du mister kvalitet med å legge materiell fra tape til harddisk er for meg en myte hvordan de som har informert deg, har kommet på å si. Det som KAN gi deg dårligere kvalitet er om du knoter for mye med farger og lys i etterarbeidet, lagrer gang på gang i et format som komprimerer hardt, som vil gi ringvirkninger.

JVC GY-HD200 får du ikke til 25-30.000,- - kanskje om du leier, men ikke som fullstendig kjøp. Bare optikken på kameraet ligger på rundt den summen. Men for å ha det sagt - kameraet er en fryd etter min erfaring med det. Ligger godt i hånda, minner om større Beta-kamera som jeg har erfaring med, og har knapper og justeringsmuligheter der man forventer å ha dem rent ergonomisk.

Lieutenant
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Rogaland, Sandnes
    Svar
    119

Kan også anbefale XH-A1 ! Et utrolig bra kamera, hvor du kan få veldig god film-look hvis du tar deg litt tid og tester ut de forskjellige instillingene man kan stille på.

Ang. slow motion så har man desverre ikke variabel framerate, uten om 25p og 50i, så slow motionen kan ikke måle seg med hvx sin.
    Jeg får alikevell god slow motion ved 50i med lukkertid på 120, inn i FCS2´s Motion, og der stiller jeg ned til 40-50% hastighet.
    Skal jeg ha noe mer slow motion enn det kan man også bruke noe som heter Optical Flow inne i programmet. Og da kan man fint stille ned til 25% uten noen særlige problemer. Men som sagt. Hvx vil gi det mye bedre slow motion.

Kameraet ligger på rundt 30 000. Og skal du ha 35mm adapter må du nok ut med nærmere 10 000 til.
    Fishbox Media

Canon 5D Mark II + Redrock DSLR Cinema Bundle

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Sitat Opprinnelig postet av OlaHaldor Vis post
    Om du kan vente på Scarlet, vil det kanskje være en bedre løsning - dog dyrere. I og med at du ønsker å jobbe med Final Cut, og da sikkert ønsker å jobbe med Color før eller siden i etterarbeidet, kan du putte det i bakhodet at Color - pr i dag - ikke kan grade større oppløsning enn 2K.
    Nå er vel uansett Scarlet utsatt, men jeg vet ikke helt om 2k blir for lite for bruken det er snakk om her...
    720p fra ett HVX holder lenge det også. 8)

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Sitat Opprinnelig postet av heiheihei Vis post
    (Hvilket kamera (tror dere) er blitt brukt for å lage denne filmen?
    Iflg imdb er den skutt på et Arri 35mm-kamera.

Kan man oppnå samme fargemønster i redigeringen (final cut) eller har dette mye å gjøre med lyssettingen?)
    Har mye med lyssettingen å gjøre og litt med gradingen å gjøre.
    Ingen After Effects/Ola Haldor-mann kan erstatte en bra lysmann.

Cadet 4
    Medlem siden
    Oct 2007
    Svar
    10

I forhold til lys:
    Noen som vet hvordan jeg enklest og billigst mulig kan lyssette en skrekkfilm? Teknikker etc.
    Finnes det noen triks for å få filming ute i mørket til å bli bra (f.eks. i skogen)? Kan man filme på dagtid, så å redigere det mørkt?
    Godt lysutstyr koster penger, og god lyssetting krever en del erfaring og kunstnerisk sans.

Men man kan komme et stykke på vei med vanlige arbeidslamper, selv om fargetemperaturen ikke er helt topp. Hvordan man lyssetter kommer helt an på hva slags utrykk du vil ha frem gjennom filmen din. Mye bruk av skygger/mørke og store kontraster skaper en skummel stemning, men fjerner en del av virkelighetsaspektet. Mer normal belysning gjør at filmen virker mer ekte, og hvis man kan noen snedige triks kan dette bli langt skumlere enn om man skaper en kunstig "skrekkfilmatmosfære".

Et veldig viktig tips er å bruke reflektor (billig og enkelt; hvit isoporplate) slik at du kan lyssette skuespillere med et mykt lys.

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Haha! Artigkar, Nils

Fra mitt ståsted, ville jeg ikke funnet på å lagd avansert lyssetting i etterarebidet. Ville brukt verktøyet jeg har til å justere og balansere farger og atmosfære og lage en gitt look.

Om ting kan gjøres praktisk, er det nok sikkert også det beste. Og om fotografen har peiling på temperatur i fargene for å få en så god hvitbalanse som mulig, vil det gjøre etterarbeidet for heldiggrisen som skal knote med farger lettere og resultatene kan leveres raskere i motsetning til om man må kompansere for hvitbalanse som er helt borti natta.

Cadet 1
    Medlem siden
    Sep 2008
    Svar
    2

Hei igjen til alle,

Takk til alle som tok seg tid til å gi meg svar!

Jeg regner med at jeg kommer til å gå for XH A1, da jeg har lest mye bra om dette kameraet. Kommer det snart et nytt kamera som er bedre til rundt samme pris, siden dette kameraet har vært på markedet en stund? Er det fortsatt et godt kjøp?

Noe annet jeg leste, var at det kunne være komplisert å redigere filene, da 25f var et eget format. Hvordan får jeg redigert 25f (som var det som ga filmlook) i final cut?

Ang. traileren ovenfor: Jeg ønsker å få til samme fargefeeling på filmen jeg ønsker å lage. Hvordan kan jeg oppnå samme fargemønster som denne traileren? Jeg ser brunfarger, gråfarger, grønnfarger, rødfarger samt noe blått. Dyster stemning over filmen. Noen konkrete tips for å oppnå dette? Må jeg legge transparente fargede papir over lyset?

I og med at denne filmen har blitt laget på et arri 35mm kamera, blir det vel litt mye å håpe at jeg kan oppnå samme kvalitet. Jeg var innom en butikk, og der sa de at dette Canon kameraet brukes mest til tv-produksjon og ville ikke kunne klare å gi samme kvaliteten som et 35 mm kamera. Kan jeg med manuelle settinger og bra lyssetting oppnå et resultat i nærheten av denne traileren?

Kan dere anbefale et annet kamera, eller vil det bli veldig dyrt? Vil Panasonic HVX-200 være et bedre valg? Hvor mye vil det koste for et 35mm adapter og må jeg ha linser i tillegg? Er det vanskelig å koble til et slikt adapter?

En annen ting som er verdt å merke seg er at jeg er nybegynner, og kjenner ikke til så mye ved det tekniske ved et kamera. Er denne typen kamera bra for nybegynnere?

Takk igjen for svar!

Lieutenant
    Medlem siden
    Mar 2007
    Svar
    147

Disse kameraene er vel ikke beregnet for nybegynnere nei, så om du ikke kjenner til så mye ved den tekniske biten på et kamera, så tviler jeg på at du vil oppnå de bildene du er ute etter med det første. Da vil jeg heller anbefale deg og evt. leie inne noen til og ta seg av selve filmingen.

HVX 200 er nok et bedre kamera, men en del dyrere. I ditt tilfelle vil det nok være bedre og kjøpe XHA1 + 35mm adapter. Du burde kunne få tak i et adapter+linser for rundt 10 000kr, kanskje. Dette blir jo langt over budsjettet da.

25F er ikke et eget "format". 25F betyr at du kan gjøre progressive opptak (25 hele bilder i sekundet). Nei, det er ikke noe problem og redigere dette i f.eks Final Cut. Det er bare og velge riktig format på prosjektet/capture (HDV 1080p25 eller noe sånnt).

Har selv XH A1, og er veldig fornøyd! Om du har riktige innstillinger osv, så kan man oppnå resultater med mye "film-look". Selv om kameraet kan gjøre progressive opptak, får man ikke "film-look`en" sånn helt uten videre.

Som OlaHaldor nevner, så kan du bruke Color til og oppnå noe lignende av de fargene i den traileren.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •