Viser resultater 1 til 7 av 7
    THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Standard Legacy Hardware

Drive å planlegger å bygge opp en redigerings stasjon og i den sammenheng vil jeg legge til støtte for noen av de gamle conumer formatene som HI8, Digital8, 8mm og VHS. Men jeg er litt usikker på hva jeg skal kjøpe meg. Enkleste er jo å ha kameraene som støtter de forskjellige formatene, men ettersom det er snakk om gamle utdaterte ting så tenker jeg at jeg likegodt kan gå til innkjøp av enkeltstående deck'er.
    Fant forresten en S-VHS spiller som jeg tenker jeg skal gå til innkjøp av.

Som en ser så har denne spilleren BNC og XLR kontaker, noe jeg er også ute etter.

Men denne spiller må kjøpest fra England. Finnest det noen butikker i Norge som selger slånt gammelt utstyr?

Fant også en HI8 spiller, men den kommer fort opp i 10.000 kr.

Grunnen til at jeg er ute etter dette der for å tilby en bi-tjeneste for å overfører gamle formater til DVD og evt. bruke arkiv materiale til f.eks dokumentarer.

Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Standard Sv: Legacy Hardware

Videoutstyr og Video4 er vel evnt primært de som kanskje kan ha noe slikt stående å støve ned eller eventuelt har kunder som har det stående.

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Bergen
    Svar
    67

For evt proff-formateter hør evt også med NRK og TV2. De skifter ut gammel teknologi også og det er såpass lite marked for slikt at det burde være mulig å få en gi bort pris på slikt. Alternativet er at det går til "brokere" i utlandet for slikk og ingenting.

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

det du trenger i tillegg er Sony U-matic SP og kanskje 1"C, dersom du ønsker å være godt forberedt. Og dersom i tillegg sikter du mot broadcasters eller næringslivet generelt, da må du ha Sony BetaSP samt S-VHS. De fleste offline redigering ble gjort på S-VHS tape.

Økonomisk sett er det nesten umulig å dekke alt av video-formater som ble brukt og kanskje fortsatt er i bruk.

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Sitat Opprinnelig postet av Jestorius Vis post
    Økonomisk sett er det nesten umulig å dekke alt av video-formater som ble brukt og kanskje fortsatt er i bruk.
    Beta SP er vel fortsatt i bruk hos enkelte og fremdeles vil vel det være relativt stive priser på SP deck. Den eneste leieprisen jeg fant var hos tv team som iflg. sin egen nettside tar 2200 eksl mva dagen for Sp deck, evnt 1500 dagen for digibeta som ikke har record som da spiller alle beta formatene fra digit og ned til beta, med SDI ut.

Sitter å tenker noe ala det THX tenker, fått mye forespørsler fra kjente/familie man kjenner som har feks. vhs av ymse slag, video8, HI8, digital8 og faktisk helt opp til DV som vil ha det på dvd/video fil på pc. Jepp folk har sløv kvitta seg med digital8/dv kameraer for så å finne ut at de hadde ett skap med taper... :

Uansett kan man ta en prat med forhandlere og si at man er interessert i slikt utstyr om noe skulle komme for salg. Ebay er vel og ett sted å lete, men PAL begrenser litt...

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Sånn da er jeg om kort tid verfall eier av S-VHS maskinen på toppen, kjøpte den nettop på Ebay for 500 kr Får håpe den virker som den skal da ;D

Angående Beta formater og mer proffesjonelle formater så tenker jeg at det koster mer en jeg kan tjene inn på det, så for min del vil jeg bare i første omgang anskaffe formatene som er mer allemanseie, VHS, HI8 og faktisk VHS-C som jeg kom nettopp på nå, husker fatter leide sånn kamera på bursdagene våres tidligt på 80-tallet

Men det var ikke så dumt å faktisk kontakte NRK eller TV2 her i Bergen

Skal holde tråden oppdatert om det er interesse for det

EDIT: Fant forresten en spiller for Video8, Hi8 og Digital8 nå: http://www.sony.no/product/cac-other...0/tab/overview
    Overfører på firewire eller analogt, eneste det er ikke BNC kontakter

BERGEN

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Da ble det vist ikke noen S-VHS spiller i første omgang. Hadde startet pengeoverføringen, men dagen etter fikk jeg en mail av Ebay som sa at dette var det no muffens ved og rådet meg til å ikke gå gjennom handelen. Så ringte jeg banken og fikk kanselert overføringen (gikk ikke på nettbank ettersom det stod "utføres") Så nå blir det leting videre

BERGEN

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •