Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Lei gult lys

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

Standard Lei gult lys

Nå har jeg gått mektig lei av det gule, amatøraktige lyset man får når man bruker arbeidslamper fra Clas Ohlson og lignende. Tenkte jeg skulle kjøpe dette kit-et her:

http://www.bhphotovideo.com/bnh/cont...is=REG#reviews

Men jeg lurer, får man et slikt nøytralt og hvitt lys av noe slikt? Og hva er det som eventuelt gir det? Softboxen eller er det selve pærene?

Mvh fortvilet

Lieutenant Commander Boblesaft sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Bø i Telemark, og delvis på Rjukan.
    Svar
    160

Standard

Fargetonene på lyset kan du vel lett justere med forskjellige filtere (?). En softboks gir deg et mjukt og fint lys uten harde skygger.
    Se f.eks http://www.youtube.com/watch?v=_vidhFY8kww

Commander Hakvaag sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Oslo
    Svar
    313

Standard

Du kan jo også evt. sette på CTB filter for å tone ned gul heten i lyset (?)
    Jon-André Hakvåg
    Filmfotograf

Vimeo - YouTube - Twitter
    Canon EOS 7D
    Canon EF 28mm f/2.8

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard

En annen sak er å justere hvitbalansen etter hvilken temperatur lyset har. Arbeidslamper er veldig varme og gule som du sier, og ligger omkring 3000 Kelvin. Om du ikke har mulighe til å justere hvitbalanse manuelt på Kelvin kan du justere hvitbalansen manuelt ved å sette kameraet mot det som er absolutt hvitt i scenen, og kameraet vil justere deretter.

Eventuelt kan "innelys" være en grei preset for å komme litt nærmere en akseptabel hvitbalanse. Mye kan rettes opp i etterarbeid også.

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

Standard

Takk for svar!

Joda, man kan justere hvitbalanse, men det blir liksom ikke klasse over det hele. Nå kjøpte jeg meg noen skikkelige lys fra B&H, og de ga flotte lys, slik jeg ønsket meg. MEN jeg tenkte jo ikke over at vi her i Noreg har et annet strømsystem, slik at pærene som er beregnet på 110 volt mistrivdes og knuste når man fikk god norsk 230 volt gjennom seg.

Så da må jeg få tak i slike pærer i 230 voltsform. Noen som vet om lyspærer som gir hvitt, nøytralt lys?

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard

Kan være fint å vite hvilke typer lamper du snakker om. Hvitt lys høres ut som det er snakk om 'fluorescent' lys. Stemmer det?

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •