Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 24

Tråd: Leie av lift

Captain
    Medlem siden
    Aug 2005
    Svar
    685

Standard Leie av lift

Hei. Er i gang med ny film nå etter et års opphold. Vi har planer om å leie en lift til prosjektet hvor vi kan få til en scene hvor kameraet beveger seg sakte oppover. Det jeg lurer på er om noen kan noen regler om bruk av lift? Krever det at man må være autorisert for å bruke den etc.? Prøver å søke og google på emnet men finner ikke så mye.
    Panasonic AG-DVX102BE - Røde NTG-2
    Manfrotto 503 videohode og Manfrotto 755B stativ - Avid Liquid 7.1

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Sørumsand
    Svar
    636

Standard Leie av lift

Lift er jo noe som brukes til arbeid.

Tenker du på kran/jib?

Lift vil du behøve en autorisert person til å styre ja.
    Laks

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    841

Standard Leie av lift

Sitat Opprinnelig postet av StianSvendsen
    Lift vil du behøve en autorisert person til å styre ja.
    Jepp, men slike kurs er også noe som arrangeres ofte hos utleiere av lifter.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Svar
    244

Standard Leie av lift

Tror nok det er mest hensiktsmessig med jib i ditt tilfelle. Jeg vet ikke hva det koster å leie en, men du kan værtfall lage en selv ganske billig. Lagde en 5 meter lang en selv med hjelp av en kamerat som kan sveising, og resultatet ble bra. Klarte det for litt over 500 kr.
    Glidecam X-10 med HD-4000 slede
    Canon XH-A1

Captain
    Medlem siden
    Aug 2005
    Svar
    685

Standard Leie av lift

Jepp, så lager du en jib på 16 meter Jeg får innvilget utgiftene til liften av frifond, så er da bare liftsertifikat igjen :S Fant ut at det koster 1500kr, men føles veldig bortkasta :S

Commodore
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Jessheim
    Svar
    1,185

Standard Leie av lift

jeg hater frifond.
    får aldri penger når jeg søker jeg.
    personlig agenda mot meg hos dem, jeg er helt sikker!
    Kim Lopez[/url] på Dahlske Bank[/url]www.LuckyShot.no

Lieutenant
    Medlem siden
    Jul 2007
    Svar
    123

Standard Leie av lift

Vil ikke du da få store vibrasjoner? Hvis du ikke skal ha det håndholdt eller ha noe underlag etc

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Nov 2007
    Sted
    Sandvika
    Svar
    186

Standard Anbefaler kran

Jeg ville på det sterkeste anbefale kran/jibb når du snakker om 16 meters høyde. Da ville jeg fått kontakt med NRK eller Norsk Film eller noen og fått til en god deal, ring og si hva du driver med etc.

Jeg har brukt både lift og kran til store shots, og da ville jeg heller hatt en jibb som er mindre enn å få en lift som har høyde, for det blir IKKE stabile bilder, isåfall må du få en med myke knær til å stå med håndholdt i denne liften og kjøre den VELDIG sakte og i samme tempo.

beste er å leie eller bygge en kran, ikke mye som skal til for å bygge
    NPS Film &; Video
    www.npsfilm.com

*Sony - HVR-V1e - Solgt
    *Canon EOS 7D
    *SG Pro r3
    *Canon FD lenses. 24mm F2.8 - 35mm F2.0 - 50mm F1.2 - 85mm F1.2 - 70-200mm F4 - 300mm F5.6
    *RedRock Micro M2 Encore, RedRock MatteBox, FollowFocus, mm.
    *RedRock MicroRemote *SOON TO COME*
    *MacBook PRO 17" (4GB ram )
    *Final Cut Studio 2 &; Adobe Master CS4 *www.youtube.com/npsfilm

Captain
    Medlem siden
    Aug 2005
    Svar
    685

Standard Leie av lift

Ja, jeg tenkte å stå med steadicamet mitt der oppe, beste hadde vært stativet for å få det helt smooth, men jeg hadde i bakhodet at den kanskje ikke gikk så stabilt oppover :P

Lage en jib er jo en mulighet, men jeg ser for meg at det er mye arbeid for kun en så liten scene, dette var liksom filmen vi skulle lage før jeg om kameraten min skilte lag til sommeren, vet ikke om det blir noe mer filming etter det, da er det jo nye studier rundt om i landet. En sånn jib tar jo en del plass også. Hva med å finne et høyt sted for så å fire kameraet opp på en eller annen måte? Bruke en skralle kanskje, lage en plattform som en kar står på for så å fire sakte opp?

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Nov 2007
    Sted
    Sandvika
    Svar
    186

Standard Leie av lift

Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Ja, jeg tenkte å stå med steadicamet mitt der oppe, beste hadde vært stativet for å få det helt smooth, men jeg hadde i bakhodet at den kanskje ikke gikk så stabilt oppover :P

Lage en jib er jo en mulighet, men jeg ser for meg at det er mye arbeid for kun en så liten scene, dette var liksom filmen vi skulle lage før jeg om kameraten min skilte lag til sommeren, vet ikke om det blir noe mer filming etter det, da er det jo nye studier rundt om i landet. En sånn jib tar jo en del plass også. Hva med å finne et høyt sted for så å fire kameraet opp på en eller annen måte? Bruke en skralle kanskje, lage en plattform som en kar står på for så å fire sakte opp?
    Da er kanskje det letteste for deg å finne noen i nærområdet som har bygget en jib og låne den under opptaksdagen. det er nok det enkleste.
    NPS Film &; Video
    www.npsfilm.com

*Sony - HVR-V1e - Solgt
    *Canon EOS 7D
    *SG Pro r3
    *Canon FD lenses. 24mm F2.8 - 35mm F2.0 - 50mm F1.2 - 85mm F1.2 - 70-200mm F4 - 300mm F5.6
    *RedRock Micro M2 Encore, RedRock MatteBox, FollowFocus, mm.
    *RedRock MicroRemote *SOON TO COME*
    *MacBook PRO 17" (4GB ram )
    *Final Cut Studio 2 &; Adobe Master CS4 *www.youtube.com/npsfilm

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •