Viser resultater 1 til 9 av 9
    Cadet 1
    Medlem siden
    Jun 2008
    Svar
    2

Standard letterbox eller 16:9?

noen som veit du hva som er best av å filme i 16:9 eller å legge på letterbox??

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Feb 2008
    Svar
    48

Hvilket kamera er det snakk om? Noen kamera (på mer amatørnivå, hvertfall) legger bare på letterbox når du filmer i widescreenformat, mens andre faktisk fanger opp mer i bredden. Mitt kamera gjør det siste, men skrur på samme tid av bildestabilisatoren (vet ikke hvorfor), så jeg velger å filme i 4:3. Selv føler jeg at å filme i fullscreen kan være greit, ettersom du kan justere bildet i post.
    url=http://youtube.com/watch?v=u6mWMXjzWyo&;fmt=18]Stigmata[/url]

Lieutenant
    Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Stavanger/Sydney
    Svar
    104

Som sagt av bakabox, hvilket kamera er det snakk om? Jeg er forsaavidt enig me bakabox at det er greit aa filme i 4:3 fordi man kan justere bildet, men igjen, dette kommer ann paa hvilket kamera man har, saa kan dette ogsaa odelegge bildet vist en vil ha det i widescreen/letterbox.
    www.ifss.edu.au - skolen jeg studerer paa
    http://ifsstech.wordpress.com - blogg som inneholder masse produksjonspapirer under "production bible" om noen trenger det

Cadet 1
    Medlem siden
    Jun 2008
    Svar
    2

Bruker et Panasonic nv-gs 230

Lieutenant
    Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Stavanger/Sydney
    Svar
    104

Det kommer jo helt ann paa hva du vil lage. Skal du filme en bursdagsfest, synes hvertfall jeg at det ser bedre ut i 4:3, men skal du filme en kortfilm, hadde jeg filmet det i letterbox. Du kan jo ogsaa velge aa filme det i 4:3, men siden dette er digitalt, ville jeg anbefalt aa filme i letterbox, da det kan vere et sant helvete aa konvertere 4:3 til letterbox... Min mening hvertfall :P
    http://ifsstech.wordpress.com - blogg som inneholder masse produksjonspapirer under "production bible" om noen trenger det

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Når jeg lager film eller musikkvideo så liker jeg, selvfølgelig ikke alltid, men av og til, å skyte i 16:9 og så legge på letterbox. Det er ikke et helvete å konvertere 4:3 til letterbox slik som herr AlexanderOdegaard sier, det er null stress, men jeg mistenker at han blander letterbox og 16:9.

Commodore
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Rogaland
    Svar
    968

Sitat Opprinnelig postet av AlexanderOdegaard
    Det kommer jo helt ann paa hva du vil lage. Skal du filme en bursdagsfest, synes hvertfall jeg at det ser bedre ut i 4:3, men skal du filme en kortfilm, hadde jeg filmet det i letterbox. Du kan jo ogsaa velge aa filme det i 4:3, men siden dette er digitalt, ville jeg anbefalt aa filme i letterbox, da det kan vere et sant helvete aa konvertere 4:3 til letterbox... Min mening hvertfall :P
    Å slenge på letterbox er enkelt som bare det. Det er verre å konvertere 4:3 til 16:9, spør du jeg.

Lieutenant
    Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Stavanger/Sydney
    Svar
    104

Sitat Opprinnelig postet av alekstef2
    Når jeg lager film eller musikkvideo så liker jeg, selvfølgelig ikke alltid, men av og til, å skyte i 16:9 og så legge på letterbox. Det er ikke et helvete å konvertere 4:3 til letterbox slik som herr AlexanderOdegaard sier, det er null stress, men jeg mistenker at han blander letterbox og 16:9.
    Jeg mistenker ogsaa at jeg blander... Sorry for det! Det er hvertfall noen som leser det jeg skriver naar jeg har hatt et par pils ops:

EDIT: all den helvetes billige pilsen og drikkekulturen i Australia... Drikker altfor mye. Er faktisk full enda fra igaar!

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    225

16:9 anamorph vil gi deg det beste bildet med best oppløsning. Et 4:3 letterbox bilde har store sorte felter som er piksler som ikke brukes, altså litt bortkastet bruk av billedflaten. Tror fler og fler kamera støtter anamorph 16:9 nå.

16:9 anamorph er 720x576 piksler som strekkes ut i bredden
    4:3 letterbox er 720x576 der man har tilbake 720x432 piksler.
    Fotograf - VJ - Digital etterbehandler - www.pylon.no

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •