Spørs hvor hardt det må sitte, men jeg pakka isoporen tett inn i gråpapir og limte med vanlig lim på gråpapiret til det jeg skulle lime fast.
Hvilket lim bør man bruke til å lime isopor?
Mange løsemidler løser polystyren som isopor er laget av, så jeg burde vel gå for noe vannbasert? Noen som har noen erfaringer?
Glidecam X-10 med HD-4000 slede
Canon XH-A1
Spørs hvor hardt det må sitte, men jeg pakka isoporen tett inn i gråpapir og limte med vanlig lim på gråpapiret til det jeg skulle lime fast.
"vanlig lim" er vel et litt for generelt i denne sammenheng...
Limet skal brukes til å lime sammen isopor til større elementer som skal brukes i en scenografi for julesendingene i TV-studio.
Canon XH-A1
har bare erfaring med modeller hvor elementene ikke er større en 30cm (så jeg kan ikke garantere for hvor godt det holder på større størrelser) men "Skolelim" - slikt som man får på liters tuber- fungerte meget godt på mindre modeller. Det er vannbasert og det blir meget hardt om det får stå å herde før man faller for fristelsen å sjekke hvor godt det sitter.
Det kan også være lurt når det blir så stort som det du sakker om å bruke grillspidd av tre (fås kjøpt på matbutikker) som "armeringsjern" for å holde elementene med isopor sammen... 3 pinner mellom hver plassert i som vinklene i en trekant vil nok gjøre biffen
Lykke til
S.
Såkalt skolelim er vel omtrent det samme som trelim, så kan prøve det. Evt hvis jeg får tak i vannbasert kontaktlim, får høre litt rundt. Det med grillspiddene var jo genialt for å hindre at flatene forskyver seg, takk for tipset!
Canon XH-A1
Altså vanlig sterkt spraylim. Hvilket som helst lim, siden det nå limer papiret og ikke isoporen.
Har opplevd at løsemidler, f.eks lynol smelter isoporen, så superlim kan virke som en dårlig ide, tror det skal faktisk gå bra med limpistol.
Why build one when you can have two at twice the price?
BERGEN
Bokmerker