Viser resultater 1 til 9 av 9
    Cadet 1
    Medlem siden
    Dec 2008
    Svar
    3

Standard linse til stillbilde kam?

jaja, drumt spm, vet det går til helvette. men finnes det noen egne linser som stillebilde kameraer kan klare?

har en ganske kraftig CCD-linse på camet mitt (sony cybershot 150 = DSC-W150)

finnes det noen vidvinkler/fisheyes jeg kan bruke?

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Standard Sv: linse til stillbilde kam?

Jeg skjønner ikke helt hva du sier her? Det er ikke noe som heter CCD-linse, det du tenker på er CCD-brikke, altså bildebrikken. Som sagt, hva spør du egentlig om?

Commander
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Skedsmo
    Svar
    460

Hvis jeg har forstått deg rett:
    Jeg tror du skal lete lenger etter en vidvinkelforsats til et kompaktkamera. Hvordan skal den i så fall festes?
    Canon 550D, 18-55 IS, 30mm f/1.4, glidecam, Zoom H4n

Cadet 1
    Medlem siden
    Dec 2008
    Svar
    3

hva er vidvinkelforsats?

skal bare holde det foran, skal bare brukes en gang i blandt.

Men kan finne finne ut hvor stor CCD brikken er, for å finne ut om det går.

Sett flere som har fått det til, men ikke på min modell...

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

En vidvinkelforsats er det samme som en vidvinkellinse. Når du bruker vidvinkellinse så får du med mye mer i bildet, det er som om du skulle stått lenger bak og filmet

Jeg skal ikke si noe sikkert nå, men jeg tror bildebrikken på et speilreflekskamera er en del større enn bildebrikken i et kompaktkamera. Dessutten er jo den innebygde linsen i kompaktkameraet mye mindre enn speilreflekslinsen. Tror ikke dette kommer til å funke så bra.

Commander
    Medlem siden
    Aug 2007
    Svar
    365

Du kan helt sikkert kjøpe en vanlig vidvinkelforsats beregnet til speilrefleks linser for å så holde forran linsen på kompaktkameraet dit viss du er desperat, men spør du meg er det borkasta penger.

Spar 3000 til et nikon d40 speilrefleks kamera så får du MYE for pengene
    Purple Cow Pictures

Macbook pro 2,4ghz 4gb ram
    JVC GY HD111 m/ RedRockMicro M2 - Canon 550D - Nikon D300
    Røde NTG-2
    Regi & Foto

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    225

Mange kompaktkamera har enten skrufeste eller bajonettfeste til vidvinkel eller teleforsatser. Disse finnes i ulike kvaliteter og kan også brukes på videokamera. Har en Nikon 0,68x som brukes på coolpix-kamera og den funker også veldig bra på mitt canon MV20 dv-kamera med stepring/mellomring. Den kosta rundt 1000 spenn men gir lite forvrengning av bildet. Når det gjelder speilrefleks finnes det noen få forsatslinser til disse, men her blir det bedre å bytte selve objektivet isteden for å dytte enda mer glass foran.
    Fotograf - VJ - Digital etterbehandler - www.pylon.no

Cadet 1
    Medlem siden
    Dec 2008
    Svar
    3

http://www.sony.no/product/dcc-lense...pe=Compatibles

jeg fant !!

spm2: det står forstørrelse 0,75x
    på en annen side sto det at det var 30mm innebygget vidvinkel. betyr det at ejg nå er oppe i 100, eller at jeg for litt over dobbel vidvinkel av det jeg hadde.

spm3: vil bildeblir litt buete, syntes det er litt kult, eller vil bilde se helt "flatt" ut men at det får med veldig mye av motivet ?

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Sitat Opprinnelig postet av pølsa Vis post
    spm2: det står forstørrelse 0,75x
    på en annen side sto det at det var 30mm innebygget vidvinkel. betyr det at ejg nå er oppe i 100, eller at jeg for litt over dobbel vidvinkel av det jeg hadde.
    1x= 30mm.
    0.75x = 22,5mm

Du vil få bildeutsnitt tilsvarende et 22,5mm objektiv på et 35mm fullframe-kamera. Dvs ganske vidt.

Sitat Opprinnelig postet av pølsa Vis post
    spm3: vil bildeblir litt buete, syntes det er litt kult, eller vil bilde se helt "flatt" ut men at det får med veldig mye av motivet ?
    Det er rimelig å anta at du vil få endel forvrengning, synlig buing på rette linjer. Men ikke fisheye-effekt.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •