-
Commander
Linser
Goddagen.
Jeg ser gjennom 35mm adaptersaker, og har kommet til linser. Hva skjer med at omtrent alle tilgjengelige linser har autofokus? er ikke litt av poenget med 35mm adapter å gi DOF slik at man kan stille inn fokusen slik at bakgrunnen er utydelig og personen i forgrunn tydelig? Og tar jeg feil hvis jeg tror at det ikke funker hvis man kobler på en autofokus linse?
-
Vice Admiral (moderator)
Linser
Jeg har ikke så mye peiling på dette.
Men med auto mister det trolig litt av poenget ja.
-
Linser
Linsene har autofokus fordi de er designet for å brukes med digitale speilreflekskameraer, hvor dette trengs for at automatikken skal fungere. Linsen fokuserer ikke selv, den har en autofokusmotor som blir styrt av kameraet. De fleste linser har muligheten for manuell fokusering uansett, det du skal bekymre deg for er blenderen. Hvis den ikke kan stilles manuelt så ender du opp med enten helt åpen eller helt lukket blender.
Sjekk ut Canon FD-linser. Disse er helt manuelle. Fåes billig på Ebay.
-
-
Linser
Det er en EF linse ja, det står jo i navnet
Etter hva jeg vet så kan ikke EF linser brukes med adaptere nei.
-
Commander
-
Commander
Linser
hehe det er jo greit å få sagt det. Og når du først har sporet av kan jeg følge opp med noe annet jeg har lurt på:
Matte-boxer, er deres eneste oppgave å dempe sollyset + få kameraene til å se kule ut? Jeg bare spør nå som du kom inn på emnet, har ikke lest noe rundt det enda.
Bare tror det de må ha en veldig god virkning på lyset siden de fleste jeg har sett koster fra 4-10 tusen :?
-
Linser
Det er for å forhindre lens-flares og til å feste rektangulære filtre på. Mange mattebokser har muligheten til å rotere filtrene osv så det er nok grunnen til at de er så dyre, selv om alt i bransjen er sykt overpriset.
Om du skal ha en matteboks så vil jeg anbefale RedRock sin MicroMattebox, kjenner en som har den og for å si det sånn så er det et meget pent stykke matteboks for prisen.
-
Captain
Linser
Det er riktig at Canon EF er dårlig egnet for 35mm-adapterbruk. Det er viktig å kjøpe optikk med manuell blenderring. I tillegg kan det være en fordel med manuell fokus-optikk, da disse ofte er mekanisk bedre. (Smoothere action på fokusringen.) Men AF-optikk fra f.eks Nikon er full mulig å bruke. Bortsett fra de som har G i betegnelsen, de mangler blenderring, på samme måte som Canon EF.
Men det finnes jo flere alternativer enn Nikon og Canon FD. Pentax er et eksempel... Personlig ville jeg kanskje gått for Zeiss i Contax-mount (aka C/Y aka Contax/Yashica), hvis jeg skulle begynne på nytt nå. Disse Zeiss-objektivene er vel fremdeles relativt billige brukt (bortsett fra 21mm f/2.8?), og er noe av det beste man får av speilrefleks-optikk.
-
24th July 2008, 11:51
Commander
Regler for innlegg
- Du kan ikke starte nye tråder
- Du kan ikke svare på innlegg / tråder
- Du kan ikke laste opp vedlegg
- Du kan ikke redigere meldingene dine
-
Forumregler
Bokmerker