Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 24

Tråd: Linser

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

Standard Linser

Goddagen.

Jeg ser gjennom 35mm adaptersaker, og har kommet til linser. Hva skjer med at omtrent alle tilgjengelige linser har autofokus? er ikke litt av poenget med 35mm adapter å gi DOF slik at man kan stille inn fokusen slik at bakgrunnen er utydelig og personen i forgrunn tydelig? Og tar jeg feil hvis jeg tror at det ikke funker hvis man kobler på en autofokus linse?

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Sørumsand
    Svar
    636

Standard Linser

Jeg har ikke så mye peiling på dette.
    Men med auto mister det trolig litt av poenget ja.
    Laks

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Standard Linser

Linsene har autofokus fordi de er designet for å brukes med digitale speilreflekskameraer, hvor dette trengs for at automatikken skal fungere. Linsen fokuserer ikke selv, den har en autofokusmotor som blir styrt av kameraet. De fleste linser har muligheten for manuell fokusering uansett, det du skal bekymre deg for er blenderen. Hvis den ikke kan stilles manuelt så ender du opp med enten helt åpen eller helt lukket blender.

Sjekk ut Canon FD-linser. Disse er helt manuelle. Fåes billig på Ebay.

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

Standard Linser

http://www.bhphotovideo.com/c/produc...Autofocus.html

Hmm oki. den der har manuell blender fra f1.4 til 22, så det er da en god ting. Men hjulet rundt linsa, minner ikke det skummelt om et fokushjul, selv om det står focus "not applicable? eller kanskje er det blenderen:S

Noen som har peiling om den typen kan funke med et 35mm adapter?

Og er det en "EF" type linse? eller fd eller EOS? ser at Fd og eos er det eneste fra canon man kan putte på adapteret

Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Standard Linser

Det er en EF linse ja, det står jo i navnet Etter hva jeg vet så kan ikke EF linser brukes med adaptere nei.

Commander
    Medlem siden
    Apr 2004
    Svar
    392

Standard Linser

EF linser kan brukes, men da må du først bruke digital SLR kamera til å sette blenderen før du kobler den på 35mm adapteren (EF linser kan ikke stilles inn manuelt).

Ellers sier Red Rock at du bør helst satse på Nikon linser. De har beholdt samme festet siden 70 tallet, og gjør det enklere å finne billige manuelle linser på nett. Linsene er ofte av veldig god kvalitet, og siden 35mm adapteren fungerer bare manuellt så er det perfekt for oss å kunne avlaste folk som har gått over til digital, til en billig peng.

På andre forum sier de at du bør bruke Canon FD linser da de ikke er "in demand" like mye som Nikon sine, at de har bedre glass og er billigere. Men det er mye synsing og smakssans, men gå for enten Nikon eller Canon FD.

Var i London for en uke siden og havnet i ei sjappe som solgte bare gamle Nikon linser. Prisene varierte veldig, men jeg gikk ut av butikken med 3 svært gode linser til under 2500 kroner.
    Fikk nettopp også kjøpt meg gjennom Ebay to Vivitar linser med Nikon feste til 600 kr. Den ene 35-80mm f2.8 og den andre 70-210mm f3.5. Har enda ikke fått testet de

ps: til dere som venter på mattebox fra Red Rock. Jeg la inn ordre og betalte 17. april, men enda ikke fått noe. I tillegg når jeg nettopp kjøpte en Ikan 8000HD monitor gjennom Ebay, tok det Tollvesenet 3 uker å få den sendt ut. Så... hvis de sender ut matteboxen 29. juli (slik de har sagt) så har jeg den vel... begynnelsen-midten av september en gang

sorry var ikke meningen å spore av

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

Standard Linser

hehe det er jo greit å få sagt det. Og når du først har sporet av kan jeg følge opp med noe annet jeg har lurt på:

Matte-boxer, er deres eneste oppgave å dempe sollyset + få kameraene til å se kule ut? Jeg bare spør nå som du kom inn på emnet, har ikke lest noe rundt det enda.

Bare tror det de må ha en veldig god virkning på lyset siden de fleste jeg har sett koster fra 4-10 tusen :?

Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Standard Linser

Det er for å forhindre lens-flares og til å feste rektangulære filtre på. Mange mattebokser har muligheten til å rotere filtrene osv så det er nok grunnen til at de er så dyre, selv om alt i bransjen er sykt overpriset.

Om du skal ha en matteboks så vil jeg anbefale RedRock sin MicroMattebox, kjenner en som har den og for å si det sånn så er det et meget pent stykke matteboks for prisen.

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Standard Linser

Det er riktig at Canon EF er dårlig egnet for 35mm-adapterbruk. Det er viktig å kjøpe optikk med manuell blenderring. I tillegg kan det være en fordel med manuell fokus-optikk, da disse ofte er mekanisk bedre. (Smoothere action på fokusringen.) Men AF-optikk fra f.eks Nikon er full mulig å bruke. Bortsett fra de som har G i betegnelsen, de mangler blenderring, på samme måte som Canon EF.

Men det finnes jo flere alternativer enn Nikon og Canon FD. Pentax er et eksempel... Personlig ville jeg kanskje gått for Zeiss i Contax-mount (aka C/Y aka Contax/Yashica), hvis jeg skulle begynne på nytt nå. Disse Zeiss-objektivene er vel fremdeles relativt billige brukt (bortsett fra 21mm f/2.8?), og er noe av det beste man får av speilrefleks-optikk.

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

Standard Linser

ey! takk for mye god info

da er jeg nok ihvertfall rustet kunnskapsmessig til den dagen pengene strekker til et 35mm adapter

for ikke å knuse forumet med mange løse tråder kan jeg like gjerne fortsette her:

Den "skoen" eller hva det enn kalles som er oppå omtrent alle kameraer slik at man kan feste et lys, mikrofon eller en ekstern skjerm, går det an å bygge den ut på en måte slik at man får to sånne? så jeg både kan ha en ekstern skjerm OG et lys montert oppå kameraet?

hvis noen skjønner hva jeg mener....

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •