Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Linsetips?

Cadet 4
    Medlem siden
    Sep 2009
    Svar
    10

Standard Linsetips?

Okey, jeg trenger tips til noen bra linser med EF mount til bruk på f.eks. Canon 5D, 500D osv. Jeg er ute etter linser
    - med GOD vidvinkel, slik som i moderne tv-produksjoner. Gir skikkelig vidvinkelfølelse, bredt og godt bilde.
    - med lav dybdeskarphet, slik at jeg f.eks kan filme noen i halvtotal og få blurret bakgrunn.

Pris: Billigst mulig, lavbudsjett

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Standard

Canon EF 20mm f/2.8 USM er en god linse, og gir rimelig med vidvinkel, spesielt på fullformatskameraer. Dybdeskarpheten styrer du jo i stor grad selv med valg av blenderåpning og andre innstillinger. Men jeg skjønner ikke helt hva du skal med flere vidvinkellinser? Greit nok at du kan ha ulik grad av vidvinkel, men jeg ville heller ha kjøpt 35mm, 50mm og 85mm, i tillegg til 20mm, enn å kjøpe bare vidvinkellinser.

Commander
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Bergen
    Svar
    459

Standard

Jo lavere brennvidde du har, jo større dybdeskarphet blir det. Altså, jo større vidvinkel du går for, jo vanskeligere blir det å få blurrete bakgrunn. Dersom du har prøvd f.eks. med 500D så har du muligens et kit-objektiv på 18mm og oppover. Se hvor lav dybdeskarphet du klarer å få på 18mm (dog, slike objektiver har som regel en blender på f3.5 eller noe i den dur, som ikke er optimalt). Skal du ha større vidvinkel så blir det vanskelig å få til dette med dybdeskarpheten som du vil. Om du går motsatt retning, f.eks. 50mm, så vil du får lavere dybdeskarphet på mindre blender.

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Standard

Joda, SkeletonKey, du har rett. Men det han spør etter er ikke umulig. Å filme en person i halvbilde og få bakgrunnen ut av fokus er ikke noe problem selv med en 20mm linse. Spørsmålet er bare hvor mye han skal ha bakgrunnen ut av fokus.

Cadet 4
    Medlem siden
    Jun 2010
    Svar
    11

Standard

Det første du bør tenke på er at du vil få helt forskjellige brennvidder på linsene dine nå du bruker 5D og 500D. Dette fordi 5D har en langt større sensor (fullformat) mens 500D har en 1.6 croppet APS-C sensor. Det vil si at hvis du bruker en 50mm linse på et Canon 500D, vil du få en effektiv brennvidde på 80mm. (50*1.6=80) Dette kan selvsagt være på godt og vondt, da du vil få mindre vidvinkel men mer tele.

For å oppnå et grunt dybdefelt (altså diffus bakgrunn og forgrunn) trenger du en linse med stor blenderåpning. (eller lang brennvidde)(eller begge deler) Har du virkelig lavt budsjett kan det holde med en canon 50mm F1.8, men jeg vil sterkt anbefale Sigma 50mm F1.4 da den har betydelig større blenderåpning, er av langt bedre kvalitet, og har større filterdiameter. Husk at en linse som slipper inn så mye fort kan overeksponere bildene dine/filmen din (det blir for lyst) så du bør se på at gråfilter hvis du skal filme i dagslys. Et gråfiter koster rundt 6-700 kroner, så det er ikke uoverkommelig.

Når det kommer til vidvinkel, må du igjen huske på at hvis du kjøper en 10-20mm vidvinkellinse, vil det tilsvare 16-32mm når brukt på et kamera som 500D, pga den croppede sensoren.
    Så om du har tilgang på et 5D mark II, bør du kanskje heller kjøpe en vidvinkel som passer til 5D.

For å anslå veldig røft: Sigma 10-20mm (4000kr) Sigma 50mm F1.4 (4000kr) gråfilter 77mm (700kr) ?kamera? (17000kr for 5D og .. 4-6000kr for 500D)

Håper du fikk noe utav dette da :P
    http://erlendfoto.com <-- Jeg vet du vil. Innerst inne.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •