Takk Kristoffer. Veldig mange fine eksempelklipp. Tror nok de fleste er enige at xha1 leverer ganske blasse bilder. Heldigvis kan de fargekorrigeres i etterkant =)
Heisann!
Har sommerferie nå, og da har jeg ikke så mye å gjøre.
Tok med meg kameraet ut i dag og filmet litegranne, (alt på auto), og prøvde meg deretter fram med litt fargekorrigering...
Ser nå at bildene kanskje ble litt mørke på den fargekorrigerte versjonen, men sånn er livet.
Filmet som sagt alt på auto, i vanlig SD 16x9
http://media.ufilm.no/xha1.wmv
For de som ikke gidder å se, så kan dere titte på noen framegrabs her:
![]()
Solum Media - Vi virkeliggjør din fantasi
Takk Kristoffer. Veldig mange fine eksempelklipp. Tror nok de fleste er enige at xha1 leverer ganske blasse bilder. Heldigvis kan de fargekorrigeres i etterkant =)
Sjekk ut http://www.youtube.com/Andyax
Jeg antar det er slik på XHA1 som på XL H1 - farger, skarphet, hudtoner, cinegamme eller lignende kan man justere på i inntil 6 presets.. I tillegg får man lasta ned andre presets som du kan kopiere fra PCen på memorystick og lagt inn i kamera for å få den looken man vil, rett på opptaket - vær dog forsiktig med det - er bedre å ha et litt blast bilde og fargekorrigere - enn å sitte med helt ubrukbare bilder som cruncher høylys og mørke skygger sammen så man mister detaljer!![]()
Uuuuææææhh, snufs...minnene... sangen asså :wink:
Anyhow, ser greit ut det der, wmv er ikke helt heldig til å se god kvallitet med da, men slapp av litt med å nesten bunne svart'en i farge korrigeringen, en fin liten S kurve blir bra :wink: . Du ga meg forresten en god ideè til en kortfilm nå (som kanskje ikke er så god i mårra ettersom klokka er nesten 3 om natta nå :wink: )
Why build one when you can have two at twice the price?
BERGEN
Hei.
Jeg vurderer å kjøpe Canon XH-A1.. Men finner så mange forskjellige reviws på bra og dårlig at jeg er i tvil her. Jeg kommer først fremst til å bruke kameraet i film/kortfilm "produksjoner", og utifra hva jeg har lest, så kan man ta opptak i ekte 24F som vil få filmen til å virke mer filmatisk (cinematic images in 24f). Hvordan har du opplevde dette med kameraet ditt?
Jeg lurer også på om det kun går ann å ta opptak i HDV?
Flere nettsider har skrevet at:
The good: Excellent video quality; extremely customizable; great lens and optical stabilizer; fast focus.
The bad: No 720p recording capability; coarse, low-resolution LCD.
Altså, med Canon XH-A1 kan man ikke ta opp i vanlig DV 720x576.
Men så finner jeg en norsk side som sier noe annet igjen:
http://www.idg.no/pcworld/article443...?service=print
HDV-kamera med 1080i-oppløsning/50i,
-- alternativt DV-opptak --
(SD konsument). 3 CCD-brikker på 1/3 tomme, ca. 1 680 000 piksler brutto. Effektive piksler i HDV cirka 1 560 000; i DV/SD 16:9 cirka 1 560 000; i DV/SD 4:3 cirka 1 170 000. Båndformat: MiniDV. Maks. innspillingstid HDV: cirka 60 min., DV SP: cirka 60 min., DV LP: cirka 90 min. Søker 0,57 tommer, cirka 269 000 piksler.
"" alternativt DV-opptak """
Og jeg tror det er ganske nødvedig med muligheten for standard PAL 720x576 opptak ettersom mange filmkonkuranser kun tar dette formatet. Og alle har ikke en HDTV enda .p
Mvh Kim Krohn Berle
www.kkbfilm.no
www.vimeo.com/user3576675
www.youtube.com/fullbartender
www.bagamoyo.no
Canon 7D
SONY HDR-FX1 - Soon 2 be proud owner of RED EPIC-S
RÖDE NTG-3
BACHTEK DXA-6A
MB Pro 17" - 3,06 Ghrz - 8Gb RAM
Steadicam Merlin
Hei.
Jeg vurderer å kjøpe Canon XH-A1.. Men finner så mange forskjellige reviws på bra og dårlig at jeg er i tvil her. Jeg kommer først fremst til å bruke kameraet i film/kortfilm "produksjoner", og utifra hva jeg har lest, så kan man ta opptak i ekte 24F som vil få filmen til å virke mer filmatisk (cinematic images in 24f). Har du testet ut denne modusen? I tilfelle, "virket" det(mer "filmatisk")?
Jeg lurer også på om det kun går ann å ta opptak i HDV?
Flere nettsider har skrevet at:
The good: Excellent video quality; extremely customizable; great lens and optical stabilizer; fast focus.
The bad: No 720p recording capability; coarse, low-resolution LCD.
Altså, med Canon XH-A1 kan man ikke ta opp i vanlig DV 720x576.
Men så finner jeg en norsk side som sier noe annet igjen:
http://www.idg.no/pcworld/article443...?service=print
HDV-kamera med 1080i-oppløsning/50i,
-- alternativt DV-opptak --
(SD konsument). 3 CCD-brikker på 1/3 tomme, ca. 1 680 000 piksler brutto. Effektive piksler i HDV cirka 1 560 000; i DV/SD 16:9 cirka 1 560 000; i DV/SD 4:3 cirka 1 170 000. Båndformat: MiniDV. Maks. innspillingstid HDV: cirka 60 min., DV SP: cirka 60 min., DV LP: cirka 90 min. Søker 0,57 tommer, cirka 269 000 piksler.
"" alternativt DV-opptak """
Og jeg tror det er ganske nødvedig med muligheten for standard PAL 720x576 opptak ettersom mange filmkonkuranser kun tar dette formatet. Og alle har ikke en HDTV enda .p
Mvh Kim Krohn Berle
www.kkbfilm.no
www.bagamoyo.no
Canon 7D
RÖDE NTG-3
BACHTEK DXA-6A
Steadicam Merlin
Nei, du kan ta opp i DV også .Opprinnelig postet av fullbartender
Riktig.Opprinnelig postet av fullbartender
?????Opprinnelig postet av fullbartender
Not so bad. Kameraet tar opp i 1920x1080 "progressiv" i interlace stream. Både H1 og A1 har markedets høyest oppløsning. LCD nogelunde akseptabelt bare på Z1 og Fx1 kameraer, men ekstern monitor anbefalt.
Kamera "veien":
Litt dårlig med penger? Kjøp:
Panasonic DVX100.. Det er det beste DV kameraet du kommer borti.. rikere farger får du ikke..
Litt mer penger? Kjøp:
Canon XH-A1 eller G1..
Enda mer penger? Kjøp:
Panasonic HVX200..
Enda mer penger enn det igjen? Kjøp:
Red ONE eller
Panasonic HPX500
Flotters.. Da vet jeg det ^^
Men 24F opptaks modus.. Hele poenget for meg er å få et mer filmatisk "look", enn de dokumentar aktige bildene man ofte ser på dokumentarer og mange norske TV serier. Takk for raskt svar ^^
www.kkbfilm.no
www.bagamoyo.no
Canon 7D
RÖDE NTG-3
BACHTEK DXA-6A
Steadicam Merlin
24F brukes bare i NTSC, vi bruker 25F. Filmlook er opp til deg. Innstillinger, bruk av kamera og ikke minst postproduksjon kan gi deg "filmlook".
Bokmerker