Viser resultater 1 til 10 av 10
    Captain
    Medlem siden
    Aug 2005
    Svar
    685

Standard Litt proffere lamper...

Arbeider med 500W arbeidslamper fra Clas Ohlson nå, men skulle gjerne gått til invistering i noe litt proffere saker, helst med låvedører så ikke lyset sprer seg overalt. Vet noen hvor man får tak i slikt? Helst så rimelig som mulig :P Og jeg har hørt at det som ofteset blir brukt kraftigere saker enn 500W, men når er det egentlig man får bruk for slikt? Annet enn hvis man skal lyse opp noe stort utenfor, jeg syns at innendørs (når det er mørkt) så blir 500W alt for sterkt, ser for falskt ut.
    Panasonic AG-DVX102BE - Røde NTG-2
    Manfrotto 503 videohode og Manfrotto 755B stativ - Avid Liquid 7.1

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    May 2006
    Svar
    219

Hvor mye har du egentlig tenkt å bruke? Hos video4 har de av og til tilbud på gode profflamper til rundt 9000 inkl moms.

Lieutenant
    Medlem siden
    Nov 2005
    Svar
    77

De proffe benytter vanligvis en god del mere Watt når de filmer med FILM-kamera da.. antar du bruker DV?

Skal selv bruke arbeidslamper på 500w for første gang snart, så blir glad om du kan dele noen erfaringer/tips?
    rom delusion bring me to thruth.

Cadet 4
    Medlem siden
    Jun 2006
    Svar
    11

Standard Re: Litt proffere lamper...

Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Arbeider med 500W arbeidslamper fra Clas Ohlson nå, men skulle gjerne gått til invistering i noe litt proffere saker, helst med låvedører så ikke lyset sprer seg overalt. Vet noen hvor man får tak i slikt? Helst så rimelig som mulig :P Og jeg har hørt at det som ofteset blir brukt kraftigere saker enn 500W, men når er det egentlig man får bruk for slikt? Annet enn hvis man skal lyse opp noe stort utenfor, jeg syns at innendørs (når det er mørkt) så blir 500W alt for sterkt, ser for falskt ut.
    Jobbet med 800W og hvis det blir for skarpt kan du jo bare slenge på valgri mengde ND over de da. Dimmer er også en løsning, men kraftige lamper er gold iblant

Captain
    Medlem siden
    Aug 2005
    Svar
    685

9000 er alt for mye :P hadde vel tenkt meg rundt tusenlappen eller mindre. Er jo disse låvedørene jeg har lyst på da. Skal filme inn en lang film nå hvor alt fåregår inne om kvelden/natta. Er i film noir sjangeren så vi er ute etter kontraster. Hadde vært greit å hatt en kampe hvor jeg kunne styre lyset litt mer enn de grove arbeidslampene vi har nå.

Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    538

Eg tviler på at du får en profesjonell lampe med låvedører og filteroppheng og alt det til under tusenlappen. Men du kan jo lage låvedører sjølv:

http://www.bealecorner.com/trv900/barn/barndoors.html

Viss du vil ha kraftigere lys enn 500W kan du kjøpe deg en PAR-lampe som brukes til teater og sånt. Disse er mye mer retningsstyrte enn en arbeidslampe, og det pleier å følge med en ramme foran som du bare kan legge filter oppi.

PAR lampe

Eg tror du må kjøpe pære utenom til disse. En pære koster rundt 100 kroner.

EDIT: Ser at de pærene til 100 kroner bare var 80w. 500w koster 449 og 1000w koster 600 og noe.
    Pettersen

Fotobloggen min[/url]
    Pettersen Produksjonar[/url]

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    stavanger
    Svar
    176

det jeg vil si du skal ha er en "redhead". det er noen små lamper som har låvedører og kan floodes og spottes. de er vanligvis på på 800W eller 850W. men finnes fra 600w til 1000w tror jeg.
    jeg kan ikke finne noe sted eller pris for en. men så allikevel en annonse for 3 arri redheads med stativ og opbevaring på www.creativevideo.co.uk for cirka 1.200,- euro. de har jeg brukt en del og er gode. lyspærene er heller ikke alt for dyre hvis jeg ikke husker fejl.
    uansett en redhead er en bra lampe som kan brukes til både små og så litt større ting, som er kjekt, istedetfor at du har noen lamper til små ting og noen til større. og de blir brukt av alle i bransjen!
    etter run through the jungle

Captain
    Medlem siden
    Aug 2005
    Svar
    685

Takk andy men ble litt i det dyreste laget

Jeg har veldig lyst på lovedører da :cry:

Hvilke netshops i norge er det som selger lamper for teater/film? Kan jo se på alternativene selv :P

Captain
    Medlem siden
    Aug 2005
    Svar
    685

Viss du vil ha kraftigere lys enn 500W kan du kjøpe deg en PAR-lampe som brukes til teater og sånt. Disse er mye mer retningsstyrte enn en arbeidslampe, og det pleier å følge med en ramme foran som du bare kan legge filter oppi.
    Disse er uten stativ? Får man kjøpt stativ til disse? Er det andre nettbutikker som selger PAR lamper? Nå er jeg møkka lei arbeidslamper :evil: Lyset er greit nok, men det er vanvittig dårlig kvalitet på dem. Det må også spesial oppheng for å få belysningsfiltre på så stor avstand at de ikke smelter i hverandre. 3 filtre er maks (setter klyper oppe og nede så de står i en bue). Hele stativet er også knotete og av dårlig kvalitet, savner også å sette lampene enda høyere. Jeg har også gjort et forsøk på å lage egne lovedører, men dette var fryktelig vanskelig og resultatet ble ikke alt for lovende. Dette å få dørene til å bevege seg seigt så de ikke bare detter ned av sin egen tyngde var veldig vanskelig.

Kyrre
    Guest

Et Lowel DV Creator kit er kanskje noe for deg? Da får du med (nesten) alt du trenger.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •