Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 11
    Lieutenant
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Bjerka, Nordland, Norge
    Svar
    128

Standard Live - Flere kamera, ett bilde?

Heisann!
    Jeg har blitt spurt om å filme et arrangement i regi av kommunen.
    Det skal filmes med to (eventuelt tre) ulike kameraer, hvor bildene sendes videre til en større skjerm slik at flest mulig får sett det som skjer på scenen.

I praksis tenkte jeg å gjøre det slik:
    - Få videosignalene fra kameraene inn på en datamaskin, hvor jeg da velger hvilket kamerabilde som skal vises til enhver tid.
    - Sende videosignalet videre fra datamaskinen til skjermen den skal vises på.

Det jeg imidlertid ikke vet, er hvordan dette skal gjennomføres i praksis(!)
    Hvilken programvare trenger jeg f.eks.? Eller finnes det en annen måte å gjøre dette på?

Jeg skulle bare sende en liste med utstyr jeg trengte til kommunen, så - hva er det jeg trenger?

Takk for hjelpen :-)

Lieutenant
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Skien, Telemark
    Svar
    95

Du trenger en bildemikser. Kan hende det finnes dataprogrammer, men en bildemixer fungerer bedre.

Da kobler du alle kildene inn i mixen og så kjører du en videostrøm ut til kanonen. PÅ bildemixen kan du skifte mellom kameraene og fade mellom bilder.

[ame]http://en.wikipedia.org/wiki/Vision_mixer[/ame]

Har erfaring med panasonic AW-SW350 som er en veldig enkel mixer med 4 kilde innganger, og spak for full kontroll over fadene.
    Denne mixeren har også lumakey slik at du kan sende inn grafikk med sort bakgrunn og legge det oppå bildet. Feks. navnet til taleren osv.

Intercom komunikasjon med kameraopratørene er heller ikke så dumt

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,279

Som Daniel sier så trenger du en bildemikser. Bare stress og dyrt om du skal ha det inn på dataen. Vet ikke hvilke slags kameraer du skal bruke men om du skal bruke dataen som bildemikser bør du ha ganske rå maskinkraft + SDI kort, noe som er svindyrt.

Jeg går ut ifra at du kommer til å bruke småkameraer.. så lei inn en bildemikser, kjør alle kameraene inn med BNC kabel (bruk overgang hvis kameraene ikke takler det), og kjør ut til prosjektor med en BNC eller kompositt.

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    841

Har vært med på å gjøre dette på den vanskelige måten, sammen med mange andre som var med på flerkamera for første gang. Da med enkelt utstyr som semiproffe kameraer, feed fra en pc og grafikk via SDI fra en pc.

For det første så vil 3 ulike kameraer med 3 operatører gi 3 ulike tekniske bilder, med tanke på eksponering og hvitbalanse, samt det at kameraer som er ulike gjerne gir ulike bilder av natur. Og feks. om noen er 16:9 vs 4:3.

Samt ett lappeteppe av en intercom.

Erfaringen var gull vært, men MYE tid gikk med på å få ting til å fungere framfor selve jobben.

Er man helt grønne på dette;

Sørg for at man har relativt like kameraer med ENTEN 4:3 ELLER 16:9, IKKE BLANDING. Så trenger man kun en enkel billedmikser og vips du har bilder.
    Er man nye på dette så blir feks. grafikk osv på folk som snakker gjerne for mye å håndtere.
    Gjør ting enkelt, ellers blir det fort for mye....

Og intercom er ett MUST, nesten ett krav for å drive med slikt om man ikke legger opp en plan på forhånd, men selv det er ikke alltid nok.

ps. kaller det den vanskelige måten fordi det er så ufattelig mye lettere med sikkelig utstyr laget for live bruk...men det krever mer erfaring og koster litt penger å leie.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Nov 2007
    Sted
    Sandvika
    Svar
    186

Riktig, men selv om intercom gjør halve jobben, og mer, er det ikke et MØST. Enig at det er veldig behagelig.

Som alternativ til intercom (hvis noe må kuttes, feks pga budsjett) kan man avtale litt på forhånd. Det letteste er å kryss filme (de som står på høyre siden av scenen filmer alt som skjer på venstre siden av scenen og omvendt).

Det man vil ha på storskjerm produksjon er klare, skarpe og STØDIGE bilder, og da er det viktig at den som er "på lufta" vet at han er det slik at han plutselig ikke flytter til noe annet. Det beste her er bare å få kamera personell til å følge med på storskjermen hele tiden, for å se om dems kamera er på, slik at de holder det utsnittet de har og ikke eksperimenter og leter etter noe nytt før noen andre har tatt over. Det gjør hvertfall jobben uten intercom mye enklere.
    NPS Film &; Video
    www.npsfilm.com

*Sony - HVR-V1e - Solgt
    *Canon EOS 7D
    *SG Pro r3
    *Canon FD lenses. 24mm F2.8 - 35mm F2.0 - 50mm F1.2 - 85mm F1.2 - 70-200mm F4 - 300mm F5.6
    *RedRock Micro M2 Encore, RedRock MatteBox, FollowFocus, mm.
    *RedRock MicroRemote *SOON TO COME*
    *MacBook PRO 17" (4GB ram )
    *Final Cut Studio 2 &; Adobe Master CS4 *www.youtube.com/npsfilm

Lieutenant
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Bjerka, Nordland, Norge
    Svar
    128

Hjertelig takk for svar!

Vi blir å benytte tre semiprofesjonelle kamera med felles 4:3 bildesignal.

Har da notert med følgende:
    - Bildemikser (forsøker å få lånt inn en panasonic AW-SW350)
    - Kamera til mikseren via BNC-kabler. Signal fra mikser til kanon også via BNC
    - Intercom (intern kommunikasjon via mobile enheter?)

Regner meg jeg også trenger en monitor? Noe spesielt her?

Sitat Opprinnelig postet av danielfah
    Denne mixeren har også lumakey slik at du kan sende inn grafikk med sort bakgrunn og legge det oppå bildet
    Sendes grafikken fra en datamaskin via f.eks. Final Cut?

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Grimstad
    Svar
    150

Edirol's mikser (4 kanaler) funker også bra. Billig er den også (rundt 10 lapper)
    yvind Stokkan, oyvind.stokkan@gmail.com
    http://www.oyvindstokkan.no/[/URL]

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Nov 2007
    Sted
    Sandvika
    Svar
    186

Sitat Opprinnelig postet av Thonhaugen
    - Intercom (intern kommunikasjon via mobile enheter?)

Regner meg jeg også trenger en monitor? Noe spesielt her?
    Du kan f.eks ringe AVAB ang intercom, de har en god del sånt.

Som monior kan du egentlig bare ta en liten tv, er ikke så viktig med pro monitor på live
    NPS Film &; Video
    www.npsfilm.com

*Sony - HVR-V1e - Solgt
    *Canon EOS 7D
    *SG Pro r3
    *Canon FD lenses. 24mm F2.8 - 35mm F2.0 - 50mm F1.2 - 85mm F1.2 - 70-200mm F4 - 300mm F5.6
    *RedRock Micro M2 Encore, RedRock MatteBox, FollowFocus, mm.
    *RedRock MicroRemote *SOON TO COME*
    *MacBook PRO 17" (4GB ram )
    *Final Cut Studio 2 &; Adobe Master CS4 *www.youtube.com/npsfilm

Lieutenant
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Skien, Telemark
    Svar
    95

Hjertelig takk for svar!
    Spiller egentlig ingen rolle hva du sender det fra så lenge man har en sort bakgrunn og tekst som har stor kontrast til sort. En gang skulle vi ha sangteksten opp på skjermen mens de sang på scenen, og da brukte vi faktisk powerpoint med hvit tekst og sort bakgrunn.

Du trenger en monitor for hvært kamera + preview og output monitorer...

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,279

Sitat Opprinnelig postet av danielfah
    Hjertelig takk for svar!
    Spiller egentlig ingen rolle hva du sender det fra så lenge man har en sort bakgrunn og tekst som har stor kontrast til sort. En gang skulle vi ha sangteksten opp på skjermen mens de sang på scenen, og da brukte vi faktisk powerpoint med hvit tekst og sort bakgrunn.

Du trenger en monitor for hvært kamera + preview og output monitorer...
    Man trenger ikke en monitor for hvert kamera nei. Man klarer seg med to, en preview og en program monitor. Bare switch gjennom kameraene ofte på preview monitoren så går det fint. Ellers.. om du har en monitor til hvert kamera så er det å foretrekke.

Angående det å få tekst på skjermen så skal det vel funke med en vanlig datamaskin så lenge mikseren har mulighet til å motta signal fra datamaskinen. En tekstgenerator er å foretrekke dog

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •