Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 19
    Captain
    Medlem siden
    Aug 2005
    Svar
    685

Standard Lukkerhastighet ved progressiv scan?

Hei. Jeg undrer over lukkerhastigheten på kameraet mitt. Jeg har et Panasonic DVX102BE med progressiv scan. Jeg kan velge å ha shutter speed "off" eller å velge mellom forskjellige hastigheter fra 1/25 til 1/1000 mener jeg. Jeg vet ikke hva den står på når den står på off, men jeg antar at den da er på 1/50 siden 1/60 blir en smule mørkere og 1/25 blir en del lysere. Det jeg lurer på er hva betyr dette med 1/25 og 1/50, er det slik at lukkeren er åpen i 1/25 del av et sekund for hvert bilde som blir tatt? I så fall, hvorfor er standard shutter speed på 1/50 når kameraet tar 25 bilder i sekundet? Og hvilken forskjell blir det i bildet av å endre lukkerhastighet annet enn lysstyrken?
    Panasonic AG-DVX102BE - Røde NTG-2
    Manfrotto 503 videohode og Manfrotto 755B stativ - Avid Liquid 7.1

Captain
    Medlem siden
    Nov 2007
    Sted
    Akershus
    Svar
    714

Standard Sv: Lukkerhastighet ved progressiv scan?

Progressiv Scan er 25p? Am I right?

Lieutenant
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Rogaland, Sandnes
    Svar
    119

Er ikke helt sikker på hvordan dvx kameraet fungerer, men regner med at "off" betyr at lukkertiden styres automatisk. Som en vane setter jeg lukkertiden på 1/50 når jeg filmer i 25p da dette gir den mest "filmatiske looken" som "alle" er ute etter når de filmer i 25p. Når jeg filmer i 50i holder jeg lukkertiden på rundt 1/120.
    1/25 gjør bildet uskarpt, så det bør man helst unngå. Jo høyere lukkertid man har, jo mer "hakkete" blir bildet. Man ser hver frame mye mer markert. Dette er ofte brukt i for eksempel kampscener i filmer, eller andre plasser man vil ha en spesiell look. Du merker det spesielt hvis du beveger deg oppover mot 1/1000 osv.

EDIT: Høyere lukkertid gir også skarpere bilde enn for eksempel 1/50 da.
    Fishbox Media

Canon 5D Mark II + Redrock DSLR Cinema Bundle

Captain
    Medlem siden
    Aug 2005
    Svar
    685

Hvorfor gir 1/50 den mest "filmatiske looken"? Hvis bildene blir skarpere jo høyere lukkerhastigheten er bør man vel dytte opp lukkerhastigheten så mye som mulig uansett vel?

Lieutenant
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Rogaland, Sandnes
    Svar
    119

Altså, bilde blir ikke tilsynelatende skarpere ved bruk av kort lukkertid, som f.eks 1/1000, men hver frame blir, jeg vet ikke helt hva jeg skal si, fastere kanskje. Hvis en bil kjører forbi kameraet som står i ro på 1/50 vil bilen, avhengig av farten da selvfølgelig, bli uskarp, mens med en kortere lukkertid vil bilen bli skarpere, men den vil nærmest hakke forbi, og ikke framesene "glir" ikke inn i hverandre slik de gjør på 1/50. Filmet endel råmateriale i 1/800 og så det på 42' tven. Dette blir forstyrrende i lengden og man klarer nesten ikke få med seg hva som skjer hvis det er mye bevegelse.
    Du lurer på hvorfor det gir den mest filmatiske looken. Det kan jeg vel egentlig ikke svare på da dette er noe man ser som en sammeligning med film.
    Fishbox Media

Canon 5D Mark II + Redrock DSLR Cinema Bundle

Captain
    Medlem siden
    Aug 2005
    Svar
    685

Men over til noe litt annet. Hvis det er lite lys der man skal filme. Bør jeg endre lukkerhastighet til 1/25 eller øke gain? Hva tror du gir best bilde?

Lieutenant
    Medlem siden
    Oct 2008
    Svar
    85

Det spørs jo hvor mye bevegelse du skal ha i bildet...

lite bevegelse - mindre lukker
    mye bevegelse - gain

Captain
    Medlem siden
    Aug 2005
    Svar
    685

Men til en type all-arounder når du ikke vet hva slags bevegelse du vil få? Jeg fant ut at ca. 6db gain gir omtrent samme lysstyrke som 1/25 lukkerhastighet.

Lieutenant
    Medlem siden
    Oct 2008
    Svar
    85

Jeg veit ikke hvor godt kjent du er med gain, men du vet kanskje at gain er elektronisk forsterkning av lyset? Så du vil få et mer støyete bilde ved bruk av gain.

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Jeg ville helle brukt gain fremfor 1/25.. Bildet oppleves veldig annerledes med treig lukker.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •