Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 11
    Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Svar
    178

Standard Lukkertid og blenderåpning

Disse to tingene vet jeg er veldig viktig på både foto og video kameraer for å få utnyttet kamera fult ut.
    Jeg har tidligere lekt med meg dette på fotokameraet, men vil gjerne få hva dette er ned på papiret.

Jeg vet det kan brukes i forbindelse med dypdeskarpet, mørke/lyse bilder og lignende, men kan noen gi meg oppskriften på akkurat hvordan dette gjøres? Spesielt med dypdeskarphet.

Hva er navnene på disse to tingene på engelsk? Aperture?

Captain
    Medlem siden
    Aug 2005
    Svar
    685

Blenderåpning er vel Iris på engelsk (og norsk?). Lukkertid er shutterspeed.

Lukkertiden er den tiden bildebrikkene blir utsatt for lys for å danne ett bilde. Er lukkertiden lang vil bildet bli lyst og bevegelsene vil være seige og hakkete (gir en litt kul effekt). Ved kort lukkertid vil bildet bli langt mørkere, men veldig skarpe.

Blenderåpning er rett og slett hvor mye lys som blir sluppet inn i linsa, fungerer på samme måte som irisen i øyet.
    Panasonic AG-DVX102BE - Røde NTG-2
    Manfrotto 503 videohode og Manfrotto 755B stativ - Avid Liquid 7.1

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Klepp, Rogaland
    Svar
    1,298

Det er kort lukkertid som gjer at biletene blir hakkete. :wink:
    size=9]Panasonic AG-DVX100E - RØDE NTG-1
    Sony Vegas 6.0 - DVD-Architect 3.0
    Indiesnap Matte Box
    Pass dykk for ord delings feil! [/size]

Commodore
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Tharsis, Mars
    Svar
    2,656

Husk at PAL skyter 25 bilder eller 50 halvbilder i sekunder uansett hvor høy eller lav lukkertid du har. Men når du har lukkertid høyere enn 25 eller 50, vil hver frame mangle "bevegelsene" innimellom.

Hvis du feks skyter med lukkertid på en hundredel (1/100) vil kameraet på en måte ta opp de 25 bildene av 100. Da vil du mangle 75 andre bildene innimellom. Det gir mer hakkete bevegelse. Jeg ser ikke stor fordel å bruke lukkertid høyere enn 100 til vanlig (med mindre om du vil oppnå en spesiell effekt, som feks actionscenene i Saving Private Ryan.

Mest smooth-bevegelse på PAL-versjonen er lukkertid på 1/25 for da er det ikke mangel på noen bilde innimellom, men det kan gi uklare bilder. Derfor foretrekker noen å bruke lukkertid på 1/50.

Commander
    Medlem siden
    Aug 2003
    Svar
    433

Det stemmer at blenderåpning heter aperture på engelsk. Ordet iris i denne sammenhengen forteller bare om måten blenderen er konstruert. Riktig gamle kameraer hadde faste blenderåpninger, mens irisblenderen er sammensatt av mange metallameller som gjør at størrelsen på åpningen kan endres kontinuerlig, slik at man også kan stille inn på alle mellomverdiene mellom de faste blenderåpningene 1, 1.4, 2, 2.8, 4 osv. Den er oppkalt etter regnbuehinnen i det menneskelige øyet.
    Lukkerhastighet heter på engelsk shutter speed, ikke shutterspeed.

Forholdet mellom lukketid og blenderåpning styrer eksponeringen, altså hvor lyst eller mørkt bildet blir. Dvs. at hvis du halverer blenderåpningen, må du fordoble lukkertiden for å få samme eksponering.
    Jo mindre blenderåpning, jo større dybdeskarphet.
    Jo kortere lukkertid, jo skarpere blir hver enkelt bilde.
    Men dybdeskarpheten avhenger også av brennvidden. En vidvinkel (dvs. kort brennvidde) har enorm dybdeskarphet uansett blenderåpning, mens en tele har liten dybdeskarphet. Men siden optikken på et amatørvideokamera har mye kortere brennvidder enn på et fotoapparat, er det mye vanskeligere å oppnå liten dybdeskarphet på video enn på et foto.

Captain
    Medlem siden
    Aug 2005
    Svar
    685

Det er kort lukkertid som gjer at biletene blir hakkete
    Kort tid betyr vel at tiden er liten? Noen grunn for at det er motsatt når det gjelder lukkertid?
    Panasonic AG-DVX102BE - Røde NTG-2
    Manfrotto 503 videohode og Manfrotto 755B stativ - Avid Liquid 7.1

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Svar
    178

Så, for å oppnå liten dypdeskarphet (altså uklar bakgrunn) må jeg ha stor blederåpning, og helst noen meter fram til objektet som skal filmes? Har ikke lukkertiden noe med dypdeskarpet å gjøre?

Commodore
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Tharsis, Mars
    Svar
    2,656

Hvis man ønsker å oppnå dybdeskarphet, bør man også ha muligheten til å justere fokus manuell. Man står noen meter bort fra gjenstanden, og zoomer inn. Lek med fokushjulet til området du ønsker å få skarpheten på.

Litt info:
    Norsk: [ame]http://no.wikipedia.org/wiki/Dybdeskarphet[/ame]
    Engelsk: http://en.wikipedia.org/wiki/Depth-of-field

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Svar
    178

Jeg ønsker ikke å oppnå dypdeskarphet. Ønsker å oppnå liten dypdeskaprhet slik at bakgrunnen blir uklar.
    Takk for linken, står en del om det der.

Commander
    Medlem siden
    Aug 2003
    Svar
    433

Sitat Opprinnelig postet av jaran
    Så, for å oppnå liten dypdeskarphet (altså uklar bakgrunn) må jeg ha stor blederåpning, og helst noen meter fram til objektet som skal filmes? Har ikke lukkertiden noe med dypdeskarpet å gjøre?
    Kortere lukkertid medfører at man må ha større blender for å få samme eksponering. Dermed får man også mindre dybdeskarphet, men den skyldes at blenderen er blitt større, ikke at lukketiden er blitt kortere. Den kortere lukkertiden fører igjen til at det i bildet som er skarpt, altså innenfor dybdeskarphetsområdet (skarphetsdybden), blir enda skarpere fordi rystelser reduseres. Dette igjen medfører at bevegelser i bildet vil kunne virke mer hakkete fordi den utjevnende bevegelsesuskarpheten blir redusert.
    Så alt henger sammen.
    Kort sagt: Blenderen styrer skarphetsdybden (som også er avhengig av brennvidden)
    Lukkeren styrer skarpheten i bildet - øker eller reduserer bevegelsesuskarphet.
    For å få ensartet eksponering (belysning) må summen av lukker og blender være konstant, altså at f.eks. 1/50 sek lukkertid og blender 4 gir samme eksponering som 1/25 sek. og blender 5,6.
    For å kunne øke blenderåpningen uten å måtte ha kortere lukkertid er det vanlig å bruke nøytrale gråfiltere.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •