Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 12
    Cadet 4
    Medlem siden
    Jun 2008
    Svar
    12

Standard Lyd og bilde direkte fra kamera til storskjerm?

Hei!

Jeg har nå fått i oppdrag å filme en motevisning på et varehus, der de ønsker å sende videofeed direkte til en eller flere skjermer rundt om i senteret. Det skal bare brukes ett kamera, så bildemikser er ikke nødvendig. En mulighet blir jo å trekke kabler igjennom hele bygningen... har også tenkt på muligheten for å sette opp et lokalt nettverk, og sende bilde og lyd mellom pc-er, men jeg er usikker på om dette faktisk er gjennomførbart. Noen som har noen gode forslag på hvordan dette kan løses på best mulig måte?

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Standard Sv: Lyd og bilde direkte fra kamera til storskjerm?

Hva for utganger har du på kamera for video/lyd? Hvor lange kabelstrekk er det snakk om?

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Streaming med VLC eller QuickTime Broadcaster er ikke dumt hvis du har mulighet til dette, ihvertfall hvis signalet skal til flere storskjermer. Om det allerede er nettverkstilgang der du er så sparer du deg mye kabeltrekking. Hvis det bare skal til en så kan du bare strekke kabel.

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Oct 2008
    Svar
    73

Sitat Opprinnelig postet av Aleksander Steffensen Vis post
    Streaming med VLC eller QuickTime Broadcaster er ikke dumt hvis du har mulighet til dette, ihvertfall hvis signalet skal til flere storskjermer. Om det allerede er nettverkstilgang der du er så sparer du deg mye kabeltrekking. Hvis det bare skal til en så kan du bare strekke kabel.
    Dette krever vel at det står en pc ved kameraet som transkoder og streamer dataene over nettverk?
    Jeg forsøkte å sette opp dette her for noen uker siden, og klarte rett og slett ikke å ungå å få delay. Bare fra kameraet til pc med firewire fikk jeg 200ms delay. Og da det i tillegg skal transcodes til noe datamaskinen som er koblet til storskjermen skal spille av, så vil du få yttligere delay på en liten stund, så sant du ikke har en utrolig kraftig maskin.

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Delay blir det om det ikke er snakk om relativt dyrt utstyr for å kode video. Spørsmålet er om skjermene har noen funksjon ved motevisningen slik at man helst vil ha bilder uten delay, jeg antar at andre skjermer rundt i ett senter ikke er så veldig nøye på bilder med minimalt delay.
    Evnt så er det garantert enten video eller datakabler til alle skjermene om dette er info skjermer som brukes til daglig. Jeg ville sjekket hva for kabler som ligger til skjermer.

Hvis det skulle ligge coax til hver monitor og disse ender i ett patchepanel ett sted burde det være en smal sak å få til. Om kamera har kompositt ut trengs kun en splitter/forsterker og noen coax patcher. Det er bare ett av flere tenkelige oppsett.

Hør med senteret hva for kabler som ligger til hver skjerm...

Cadet 4
    Medlem siden
    Jun 2008
    Svar
    12

Tusen takk for svar, alle sammen!

Bildet skal kun vises andre steder i senteret, så delay på opptil flere sekunder er i orden. Jeg har dog et par spørsmål:

1. Dette er jo et stort kjøpesenter - er det for risky å satse på en trådløs streaming fra pc til pc, med tanke på betongvegger osv.?

2. Ved å først kjøre bildet gjennom windows media encoder på en pc, for deretter å sende det trådløst til en annen maskin og spille av i vlc, risikerer jeg at bildet stopper opp, hakker etc. dersom pc'ene rett og slett ikke er kraftige nok? Hvordan fungerer denne prosessen?

3. Dersom jeg velger å strekke kabler er det vel fortsatt mulig å splitte signalet til flere skjermer og evt. prosjektorer?

4. Jeg har forresten en vanlig audio/video-jack utgang på kameraet, så jeg vet ikke hvordan dette er å kople opp til ulike typer kabler og skjermer... hvor får jeg evt. leid nok kabler dersom jeg velger den løsningen?

Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

1. Ville ikke satset på trådløs streaming, nei. Det kommer ikke til å funke bra.

2. Hakking og at bildet stopper opp vil skje hvis maskinen som kjører transkoderen er for treg, eller hvis båndbredden på nettverket er for liten. Sistnevnte blir ikke noe problem hvis du kjører kablet nettverk.

3. Ja, men da trenger du en videodistributør.

4. Aner ikke.

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Spørr igjen jeg, brukes disse andre skjermene som infoskjermer til vanlig? Hvis ja, så ligger det garantert kabling til alle sammen i noen form.

Trådløst datanett er for ustabilt til å streame video av bra kvalitet.

Skulle det feks. ligge coax kabler til hver skjerm fra før og du har tilgang til alle disse trengs kun kabler/adaptere fra kameraet ditt same splitter/forsterker
    feks: http://leteng.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=5515

Videosignal kan og med konverteringsbokser sendes over datakabler for så å konverteres tilbake til video ved skjermen.

Cadet 4
    Medlem siden
    Jun 2008
    Svar
    12

Takk, da prøver jeg å holde meg unna streaming...

Aleksander: Det er altså nødvendig med en videodistributør, det finnes ikke rene kabelsplittere?

Christian m: Noen av skjermene vet jeg brukes til informasjon o.l., så jeg går ut i fra at alt dette styres fra samme sted, men dette er noe jeg må sjekke ut nærmere.

Igjen takk! Jeg skal sjekke ut situasjonen nærmere, også kan det jo hende at jeg har noen flere spørsmål etterhvert

Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Sitat Opprinnelig postet av filmmm Vis post
    Aleksander: Det er altså nødvendig med en videodistributør, det finnes ikke rene kabelsplittere?
    Altså, hvis det skal til to skjermer så funker det sikkert greit med en BNC splitter eller noe lignende, men mer enn dette så anbefaler jeg en videodistributør. Trenger ikke være en sabla dyr en.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •