Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 16
    Cadet 4
    Medlem siden
    Aug 2008
    Svar
    16

Standard Lyd og bilde fra events/konserter?

Ønsker meg selv velkommen til forumet.

Har noen tekniske spørsmål angående opptak fra konserter og andre events. Har inntil nå brukt mitt Sony HDR-HC1E - kamera ( http://www.sony.no/product/hdd-hdv/hdr-hc1e) og har ikke hatt noe annet enn en liiten mikrofon (http://www.sony.no/product/cac-microphones/ecm-msd1)

Vurderer nå overgang til mer profesjonelt utstyr og har derfor noen spørsmål. For ordens skyld skriver jeg det punktvis.

1. Hvilke utfordringer er det med å gå over fra mitt kamera til et kamera i 20-30 000kr klassen. Vanskelig å lære seg bruk? Krever mer av PC? og ikke minst; hvilke fordeler?

2. Hva trenger jeg av teknisk utstyr å gjøre greie lydopptak fra konserter. Hvilke muligheter er det og hvordan?

3. Er det slik med video som i foto at lyssterk linse/kamera er en fordel for filming i mørke lokaler(konsert etc)

Takknemlig for alle tilbakemeldinger jeg kan få da jeg prøver å lære mest mulig. Svar gjerne på en eller flere av punktene

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

1. Utfordringer med å gå over til et profesjonelt kamera er det at det har mange flere muligheter for manuelle innstillinger, og det kan ta tid å lære seg disse, og hvordan de fungerer ilag med hverandre. Med mindre du kjøper HD så krever det ikke noe mer av PCen. Fordeler? Mye bedre bilder, bedre farger, som oftest mer lyssterkt, bedre innebygget lyd ++, orker ikke ramse opp alt. Det er ihvertfall mye.

2. Aller helst; et flerkanals lydkort hvor du kobler deg inn på miksebordet og tar opp hvert spor for seg selv. Da må du huske å synkronisere dette med bildet, f.eks. med en klapper. Dette kan nok sikkert være litt urealistisk hvis du ikke har mye penger, så du kan jo også nøye deg med en enkel feed fra miksebordet inn på enten kameraet eller laptopen. Ellers finnes det sikkert mikrofoner som kan gjøre en helt grei jobb med å ta opp live lyd. Har ikke så grådig mye erfaring på den siden.

3. Ja, absolutt, men hvis du skal ha et kamera med utskiftbar optikk så må du litt høyere enn 30 000 kr kan man si.. Så tror ikke du trenger å tenke på det

Cadet 4
    Medlem siden
    Aug 2008
    Svar
    16

Takk for fin informasjon Angående utskriftbar opptikk nøyer jeg meg med fotoapparatet :roll: Opptakene fra konsertene er for det meste ment for publisering på nettet, men å kunne vise det på storskjerm er jo ingen ulempe. Forslag til kamerakjøp? (jeg vil selvfølgelig gjøre mer grundig research før jeg går til innkjøp men å starte med noen forslag er aldri dumt )

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

For et helt enkelt opplegg med opptak av lyd fra PA-mix vil jeg utelukkende anbefale et kamera med XLR-innganger, to eller flere. Da må du nok legge i noen ekstra kroner i kamera, men til gjengjeld vil det også sansynligvis lønne seg på bildesiden når det kommer til kvalitet og muligheter for innstillinger - og du slipper å knote med å drasse på en egen maskin bare for å ta opp lyd.

Jeg er usikker på hva du faktisk får for 20-30.000,- ink/eks. mva. - men om du finner noen kamera som frister med XLR som ligger litt nede i prisklassen, kan du bruke det resterende på en god kanonmikrofon så du får lyd både isolert fra mix og akustisk i sal.

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Du kan jo begynne med et Sony DSR-PD170 med en vidvinkellinse, det bruker jeg ofte og det fungerer fett til all-round bruk. XLR har det også.

Commander
    Medlem siden
    Aug 2007
    Svar
    365

Eller så har du Panasonic DVX-100... Det er jo et bra nybegynner kamera. Det har XLR, filmer i progressivt.. Google forskjellige kameraer og les tester OSV
    Purple Cow Pictures

Macbook pro 2,4ghz 4gb ram
    JVC GY HD111 m/ RedRockMicro M2 - Canon 550D - Nikon D300
    Røde NTG-2
    Regi & Foto

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

i likhet med alekstef har jeg også et Sony PD-170, og det fungerer knall. Noe du bør vurdere er en mobil opptaker samt en ´god ekstern mikrofon, da kan du plassere mikrofonen et stykke unna samt endre flere innstillinger som hvor mye lyd den skal ta inn og alt mulig. Bruker dette selv og er meget fornøyd

Cadet 4
    Medlem siden
    Aug 2008
    Svar
    16

Takk for alle innspill. Sparer man mye på å kjøpe fra utlandet? Prisforskjellen på denne oversikten må jeg si var merkelig stor :roll: ? : http://alatest.no/sony_dsr_pd170p/vi...er/pp-2435,21/

Lieutenant
    Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Stavanger/Sydney
    Svar
    104

Linken din virker ikke
    www.ifss.edu.au - skolen jeg studerer paa
    http://ifsstech.wordpress.com - blogg som inneholder masse produksjonspapirer under "production bible" om noen trenger det

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    225

Standard Sv: Lyd og bilde fra events/konserter?

Sitat Opprinnelig postet av Aleksander Steffensen Vis post
    Du kan jo begynne med et Sony DSR-PD170 med en vidvinkellinse, det bruker jeg ofte og det fungerer fett til all-round bruk. XLR har det også.
    PD150 og 170 er ikke progressivt, noe som kan gi problemer med internett-versjoner av filmen du lager. Bortsett fra det er det bra. Ville gått for et brukt DVX 100 eller et sony HD-kamera med XLR-innganger for proff lyd. Sony sine kamera er mer solide og litt bedre i mørke omgivelser, noe som er veldig vanlig på konferanser.
    Fotograf - VJ - Digital etterbehandler - www.pylon.no

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •