Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 16
    Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Svar
    244

Standard Lyd fra mixebord?

Hei!

Jeg skal filme en musikal, og tenkte det var lurt å koble lyden på mixebordet i stedet for å bruke egen mik. Kameraet har minijack mikrofon inngang. Det er vel XLR som er vanligst fra mixebord, ikke sant? Hvilken kabel trenger jeg da?

Er det lurere å kjøre lyden inn på en minidisk-spiller i stedet for rett i kameraet? Hva bør jeg passe på hvis jeg skal kjøpe minidisk-spiller til denne bruken?
    Glidecam X-10 med HD-4000 slede
    Canon XH-A1

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,279

Du får ikke lov av meg til å koble fra XLR til minjack rett inn i det lille kameraet ditt. Minijack er fy-fy. Ja isåfall ville jeg heller spilt inn lyden inn på en minidisk spiller, men husk på å finne en måte å synkronisere det på. Pass også på at du kjører bitfrekvensen lik som på kameraet, ellers vil lyden "falle" ut av synk av seg selv, selv om du har synket den.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Svar
    244

Hmm...
    Men er det ikke minijack inngang på minidisk spillere og da?
    Er det noe alternativ å koble minijack inn på mikrofoninngangen på PC?
    Canon XH-A1

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

Hvis avstanden fra mixer til kamera er ikke mange meter. La oss si du står siden av mixeren, da kan du koble opp kamera med xlr-minijack uten problemer. Skulle du stå lengre bort, da trenger du en "box" som omformer balansert signal til ubalansert (minijack) . Du kan også prøve et trådløs system, hvor du kjører mixer xlr ut inn i sender og mottakeren har minijack . Da kan du stå hvor du vil. Det er det beste løsning for deg.

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

Det er en løsning til. Hvis du har en H4 recorder , da har du balansert, xlr inn og du fører hodetelefon ut på H4 inn i minijack på kamera. Samtidig tar du opp Ukomprimert stereo på kort i H4 og via minijack på kamera.

Da har du referanselyd som kan erstattes med perfekt opptak senere.

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,279

Det beste er om du har en opptaksenhet som tar et balansert XLR signal inn. En laptop m/ eksternt lydkort eller en opptaker eller noe.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Svar
    244

Har dessverre ingen H4 recorder eller en annen opptaker, og ei heller penger til en. Dette er en amatørproduksjon, så poenget var egentlig bare å få et bedre resultat enn med en ekstern mikrofon.

Tror nok løsningen enten blir å sette kamera ved mixebordet, og kjøre en xlr-minijack overgang, eller sette en laptop (m/ integrert lydkort) ved mixebordet og kjøre xlr-minijack overgang inn på den. Hva gir best kvalitet? Hadde jo vært en fordel om kamera slapp å stå ved mixebordet da...

EDIT:
    En ting til... Skal xlr enden på overgangen være hann eller hunn?
    Canon XH-A1

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

Sitat Opprinnelig postet av Hallojs
    Tror nok løsningen enten blir å sette kamera ved mixebordet, og kjøre en xlr-minijack overgang, eller sette en laptop (m/ integrert lydkort) ved mixebordet og kjøre xlr-minijack overgang inn på den. Hva gir best kvalitet? Hadde jo vært en fordel om kamera slapp å stå ved mixebordet da...
    Beste er i dette tilfelle dersom du har 2 kamera. Det ene står siden av mixerbordet og tar opp alt mens det andre tar nærbilder. Lyd fra kamera nr. 2 er ikke viktig. Da har du konstant lyd som er i sync med video og nærbilder for å kunne klippe.

Du må ikke bokstavelig stå helt tett i mixer. Det gå fint med noen meter med en enkelt mic kabel hvor du har xlr til minijack på andre enden. Funker bra.

Balansert xlr er absolut nødvendig der hvor du fører phantom power og har lengre avstand. Beatles i sin tid klarte seg ganske bra uten balansert XLR kabel. Hehe...

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Svar
    244

Vi vil bruke tre kamera, men jeg vet ikke om mixebordet er slik plassert at det er en bra kameravinkel, men det kan man jo selvfølgelig håpe på.

Hvis Beatles klarte seg uten, så skal nok vi også det! hehe

Hvor er den beste plassen å kjøpe en slik overgang på nettet? Og hvilket kjønn skal xlr enden ha?

Takker for alle svar hittil!
    Canon XH-A1

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

Lydmannen har alltid strategist best plass , så det er ikke gærni å plassere et kamera der. Da dekker dere TOT bilde. Og samtidig er et bra klippe punkt. Slik unngår dere aksebrudd ved redigering. Jeg går ut fra det at dere skal ikke plassere de 2 andre kameraene på samme side.

Kabel kjøper du i nærmeste musikkforetning. De skal hjelpe deg med alt.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •