Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Lyd til film

Cadet 1
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    Sørumsand
    Svar
    2

Standard Lyd til film

Heisann folkens!

Jeg har et par spørsmål til dere. Jeg er en lydtekniker som bare har drevet med live-lyd og en kamerat av meg som er inne i amatørfilm "bransjen" vil ha meg til å gjøre litt lydjobber med han.

Jeg er også DJ noe som vil si at jeg har drevet litt med recording. Når det kommer til film har jeg gjort ikke gjort stort og det jeg lurer på da er hva slags utstyr som gjelder?

Ser for meg at jeg trenger et firewire lydkort, mic preamp og en finfin kondensator mikrofon.

Om det er noen lyder som skal spilles inn ute, hva slags "enhet" bør være opptakskilde? Minidisc?

Et siste spørsmål vil være frekvenser på EQ og annen mastring, hva er lurt?

På forhånd takk!
    Skuespiller, DJ og Lydtekniker

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Stavanger
    Svar
    18

Standard Sv: Lyd til film

Flyttet til Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr.

Cadet 1
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    Sørumsand
    Svar
    2

ingen som vet noe som helst?
    Skuespiller, DJ og Lydtekniker

Cadet 4
    Medlem siden
    Oct 2007
    Svar
    10

Oioi...Det er uhyre vanskelig å ta for seg hvilket utstyr som er bra. Det er så voldsomt mye utstyr på markedet, og veldig mye av det er bra.

Til opptak på settet kan minidisc brukes, men det er lite lønnsomt. Vanskelig å få tak i både opptaker og disketter. Se heller i retning en flerspors bærbar opptaker. Den bør (skal, vil jeg egentlig si) ha XLR-inngang(er) med phantom-mating. Zoom H4 vil være et meget godt valg. Eventuelt lillebroren Zoom H2, men den har bare minijack-inngang.

Mikrofonen bør være en god retningsstyrt kondensatormikrofon. Disse Røde-mirkofonene er av god kvalitet og velegnet til amatøren uten det store budsjettet.

Til mikrofonen burde du selvsagt også ha en boom, vindisolering (Dead Cat eller Dead Wombat) og eventuelt en Zeppeliner.

FireWire-lydkort er en god idé, men det kan fort bli noe dyrt i forhold til USB-lydkort. Jeg har ikke så mye personlig erfaring med dette, men når jeg nå skal kjøpe meg nytt lydkort ser jeg på USB, både på grunn av utvalg og pris.

EQ og øvrig mastring gjør du i et godt DAW. Cubase, Adobe Audition, Nuendo - alle gode valg. Hvor komplisert og dyrt du vil ha det avhenger av deg Til nød kan du bruke lydfunksjonene i videoredigeringsprogrammet, men disse er veldig varierende av kvalitet (alt etter hvilket program og versjon vi snakker om). Helst ville jeg styrt unna.
    Frekvensen må du nesten prøve deg fram til etter hva slags utrykk du ønsker. Har du god monitorering og et godt lydøre vil du ganske kjapt kunne høre hva som høres riktig ut.

Håper dette var litt til hjelp.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •