Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Lyd til film

Cadet 1
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    Sørumsand
    Svar
    2

Standard Lyd til film

Heisann folkens!

Jeg har et par spørsmål til dere. Jeg er en lydtekniker som bare har drevet med live-lyd og en kamerat av meg som er inne i amatørfilm "bransjen" vil ha meg til å gjøre litt lydjobber med han.

Jeg er også DJ noe som vil si at jeg har drevet litt med recording. Når det kommer til film har jeg gjort ikke gjort stort og det jeg lurer på da er hva slags utstyr som gjelder?

Ser for meg at jeg trenger et firewire lydkort, mic preamp og en finfin kondensator mikrofon.

Om det er noen lyder som skal spilles inn ute, hva slags "enhet" bør være opptakskilde? Minidisc?

Et siste spørsmål vil være frekvenser på EQ og annen mastring, hva er lurt?

På forhånd takk!
    Skuespiller, DJ og Lydtekniker

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Stavanger
    Svar
    18

Standard Sv: Lyd til film

Flyttet til Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr.

Cadet 1
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    Sørumsand
    Svar
    2

ingen som vet noe som helst?
    Skuespiller, DJ og Lydtekniker

Cadet 4
    Medlem siden
    Oct 2007
    Svar
    10

Oioi...Det er uhyre vanskelig å ta for seg hvilket utstyr som er bra. Det er så voldsomt mye utstyr på markedet, og veldig mye av det er bra.

Til opptak på settet kan minidisc brukes, men det er lite lønnsomt. Vanskelig å få tak i både opptaker og disketter. Se heller i retning en flerspors bærbar opptaker. Den bør (skal, vil jeg egentlig si) ha XLR-inngang(er) med phantom-mating. Zoom H4 vil være et meget godt valg. Eventuelt lillebroren Zoom H2, men den har bare minijack-inngang.

Mikrofonen bør være en god retningsstyrt kondensatormikrofon. Disse Røde-mirkofonene er av god kvalitet og velegnet til amatøren uten det store budsjettet.