Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 11
    Cadet 4
    Medlem siden
    Oct 2006
    Svar
    19

Standard Lyd til intervju! Mygg eller shotgun mic?

Skal gjøre noen opptak for Oslo trikken hvor vi skal intervjue en del mennesker på trikken. På trikken er det mye bakgrunns støy som jeg helst ikke vil ha med. Vil dere anbefale å feste en mygg på intervju objektet eller bruke en shotgun mic på bom eller på kameraet?

Hvis mygg, er det noen som har noen mygger å anbefale?
    Trenger ikke å være trådløs. Er det ikke bedre kvalitet på de som ikke er trådløse? Itillegg til at de er billigere?

Captain datselguf2 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Sola
    Svar
    659

Bruk mygg det er jo bare å feste på jakken å han snakker ikke så mye bakgrunnstøy i firhldt til bom....

sennheiser mygg er til å anbefale :wink:
    VR-V1E HDV
    HDVlight
    Røde NTG2 (Boom og Dead cat)

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jun 2006
    Svar
    153

Hadde det vært meg som hadde vært i denne situasjonen, og hadde denne problemstillingen som nettopp du har, så hadde jeg valgt å bruke en ekstern retningsorientert mikrofon. Så mikrofonen "fokuserer" på et sted, i stede for et stort areal.

Jeg gjorde en dokumentar her forleden, og i den sammenheng flimet jeg i en barnehage. Heldigvis for meg hadde jeg en retningsorientert mikrofon. Så dette er min anbefaling, ta opp lyd med en ekstern retningsorientert mikrofon.
    he modern miracle of dynamic rounding, as its known...Ever since i just made up that term

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

Moen.jr

Hva har du brukt av mikrofon?

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jun 2006
    Svar
    153

Jeg brukte studiomikrofonen SHURE SM94LC. Ikke en av de beste, heller ikke den mest primitive.
    he modern miracle of dynamic rounding, as its known...Ever since i just made up that term

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Jeg ville brukt en Sennheiser kanon, i zeppelinner og vind-"pels". Det gir god skjerming for vind - man hører det bokstavelig talt ikke, og den er VELDIG retningsstyrt. Har vært på opptak på dokumentar hvor jeg var lydmann, og kunne peke på folk 40-50m unna og fikk rimelig god peil på hva de snakket om. Den koster dog litt.. er snakk om mellom 5-10.000,- + mva.

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

5-10 000,- er forsåvidt billig!

Moen.jr

http://www.shure.com/ProAudio/Produc...M94-LC_content

SM94 er instrument mic, men jeg har også brukt den med minidisc å ta opp lyd.

SM89 kunne fungert bedre. http://www.shure.com/ProAudio/Produc...o_SM89_content

Jeg selv bruker http://www.shure.com/ProAudio/Produc...o_VP88_content og SM94, SM81, EW100 G2 http://www.sennheiserusa.com/newsite...p?transid=G2-1 , Røde NT-1A stormembran-mikrofon.

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Sennheiser-mikrofonene som er "industristandard" er MKH416 og MKH60, koster vel litt over 10.000 +mva. MKH50 er en supernyre-konstruksjon, som er mer retningsbestemt/vil ta mindre romstøy.

Har ganske dårlig erfaring med mygger, spesielt trådløse. Mye dårligere lyd, og så er de jo ALLTID tom for batteri.

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Om du ser på Tv så bruker man gjerne intervjumicer ala sennheiser MD46 eller en shotgun med sånn blå nrk vindhette på, alt etter som hva man har for hånden. "Alt" kan brukes, jeg tror du kan bruke både Bom, mygg og typisk ENG mic. Ville faktisk tatt en tur på trikken og prøvd om det er en mulighet, for selv inne på trikken kan det være steder som gir fra seg mer støy mekanisk enn andre steder på samme sted.

For min del så funker både Røde Ntg-2 og Sennheiser md46 fint til intervju, så lenge du bruker dem riktig.

Captain datselguf2 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Sola
    Svar
    659

Sitat Opprinnelig postet av OlaHaldor
    zeppelinner
    Hva er det?
    VR-V1E HDV
    HDVlight
    Røde NTG2 (Boom og Dead cat)

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine