-
Lieutenant Junior Grade
Lyd under liveklipp.
Hei.
Holder på med en fler kameraproduksjon. Også skal jeg få tappet lyden fra lydmikseren, til kameraet også til bildemikseren, som igjen skal streames på nett.
Blir dette riktig? og hvilken kabel trengs for å tappe lyden, til kameraet (PD-170)?
Jeg har bare ansvaret for å bildemikse to kameraer og sørge for at dette er ordnet. Slik at jeg skal ikke ta meg av streamingen.
Hvordan skal jeg livemikse bildene slik at lyden som er tappet gjennom kameraet altid sendes ut, mens bildene blir klippet?
Takk på forhånd.
mvh Sondre Blaasmo
-
Du sender ikke lyden til kameraet OG til bildemikseren. Hvilken bildemikser er det du jobber med? Noen av dem har XLR inn og XLR ut, og i så fall sender du bare lyden fra mikseren rett inn i bildemikseren. Så sender du bilde og lyd ut fra bildemikseren og til streaming, hvordan enn du tenker å gjøre dette. Da slipper du eventuelle forsinkelser på lyd og bilde.
Dersom du vil ta opp det du mikser så kobler du bare et tapedeck til en av utgangene på bildemikseren. Eventuelt om du vil ta opp separat på hvert kamera så kan du ta opp lyden eksternt med en laptop eller lignende, og så synkronisere det med opptakene fra kameraenes innebygde mikrofoner.
-
Aldri hørt om en bildemikser som tar lyd. Gjør det enkelt. Om du tenker å gjøre opptak, vel og merke.
- PA -> tape deck.
- Kamera -> bildemiks -> tape-deck
Og videre fra tape-deck til enheten som ordner med streaming.
-
Ola: Det er flere bildemiksere som har innebygget lydmikser, blant annet AG-MX70. Denne er jo ikke i toppklassen da, de mer "profesjonelle" bildemikserne kommer ikke med muligheter for lyd. Det er veldig greit å ha lydmikser innebygget når man bruker en programvarebasert mikser fordi de har en tendens til å ha mer forsinkelse enn en hardware-basert mikser.
-
Lieutenant Junior Grade
Nei, bildemikseren har ikke XLR in eller utgang. Enste er BNC in og ut pluss phono.
Så da blir dette riktig?
Lydmiksen - tape-deck
Kamera-bildemiks- tape-deck.
Kan ikke lyd og bilde bli usync da?
Uansett, hvilken utgang er det som oftes jeg kan tappe master fra lydmikseren har?
-
Vi tar lyden innom et ledd eller to ekstra (lydkort for opptak/egen lydmiks), men opplever ikke problemer med sync.
-
Det går som regel veldig greit med synk, jeg tar også opp med flerkanals lydkort. Regner med du kun skal ha et stereosignal, så da kan du få lydteknikeren til å kjøre en subgruppe for opptak, og så tapper du bare utgangen til subgruppen, eller så kan man på noen miksere tappe en stereoutgang, evnt "rec out" på noen av billigmikserne.
Regler for innlegg
- Du kan ikke starte nye tråder
- Du kan ikke svare på innlegg / tråder
- Du kan ikke laste opp vedlegg
- Du kan ikke redigere meldingene dine
-
Forumregler
Bokmerker