Viser resultater 1 til 7 av 7
    Cadet 4
    Medlem siden
    Dec 2008
    Svar
    15

Standard Lyssette dagslys...hvordan?

Jeg trenger å lyssette en kulisse i en mørk kjeller,med dagslys fra et vindu på en lettvegg..... noen tips til hva jeg trenger av lamper, filter o.l ? Jeg har en 1200w scenelyskaster som kan brukes...blir det dagslys om jeg bruker den og en isoporplate som reflektor?

Tips??

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Standard Sv: Lyssette dagslys...hvordan?

Skal det være overskyet eller sollys? Dersom overskyet: Bruk CTB-gels for å få fargetemperaturen til å bli som vanlig dagslys. Tror at litt hardt lys kan funke veldig fint. Du kan sikkert ha litt spønn fremfor før du tar på fargefilteret. Tror kanskje en 1200w scenelyskaster blir litt i kraftigste laget.. Har du et faktisk vindu i kjelleren eller skal du bare simulere et? Hvis du har et, så vil jeg anbefale å sette lyskasteren et stykke utenfor rettet mot vinduet i den vinkelen du vil lyset skal komme inn.

Hvis du skal ha sollys så bruker du litt varmere gels for å lage en illusjon av sollys. Da er det viktig at lyset er helt hardt, ikke bruk noe spønn fremfor i det hele tatt.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    225

Ja, men dersom det skal være overskyet så ville jeg kjørt lyset soft eller indirekte, og 1200w trenger ikke være for mye i det hele tatt. Kommer an på hva slags lys du har inne fra før, slik at det balanseres. Hvis det kun er snakk om en lyskilde så man man gjøre hvitbalanse utfra dette og ikke nødvendigvis trenge filter.
    Fotograf - VJ - Digital etterbehandler - www.pylon.no

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Svar
    696

Når du sier scenelyskaster hvilken type tenker du da? Er det en fresnell med linse, parkanne m/ evt hvilken linse eller en åpen lyskaster uten linse type redhead?

Støtter CTB (Color Temperature Blue) Filter ideen, disse kan du få hos de aller fleste som driver med lyssetting. Hvor holder du til?

Hvis du får tak på en dimmer samtidig har du jo kommet ganske langt.

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Jeg var DP på en film vi gjorde når jeg gikk på Danvik. Da satte jeg ganske enkelt opp en 800w ArriLite lyskaster utenfor vinduet og pekte den litt på skrå inn og tilpasset høyden på stativet slik at det så ut som en tidlig morgen. Det funka faktisk utrolig bra.

Hvitbalansen stiller man inn manuelt og kompanserer for 3.2K fargetemperaturen i lyset, og vil mest sansynlig bli gjort noe spennende med fargene i etterarbeidet uansett.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    225

Arri fresnel er genial da. Trenger ikke softfilter en gang.
    Fotograf - VJ - Digital etterbehandler - www.pylon.no

Cadet 4
    Medlem siden
    Dec 2008
    Svar
    15

Jeg fant en annen, billigere og utradisjonell løsning....... lysrør fra Biltema!

Perfekt! 2 stk 36W,120cm lysrør dagslys 5600K, av typen som brukes i drivhus + 1 stk armatur. Monterte lyset under vinduet på baksiden av veggen. Resultat : Jevnt og fint dagslys. For under 300kr. Nydelig!

For et par hundrelapper til kunne jeg satt opp flere lysrør,kanskje 2 til..men vil det gi noe mer effekt egentlig? Hvert av rørene er på 2400 lumen ca.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •