Viser resultater 1 til 8 av 8
    Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Trondheim
    Svar
    54

Standard Lyssette ut i mørket.

Heisann dere!

Jeg fikk akkurat inn et oppdrag. Hvor det er et band, som vil skyte musikkvideoen sin ut i mørket i skogen. Hvor da det bare et opplyst av fakler, eller altså det skal se ut som om det bare et opplyst av fakler.
    Noen som har tips om hvordan dette bør gjøres?

Det skal skytes på Sony EX-1 er planen, men vi har også mulighet med Canon 7d. Slik at begge er realativt lyssterke.

Tusen takk for alle svar.

-Sondre

Ensign
    Medlem siden
    Jul 2009
    Svar
    30

Standard

Du kan sette opp noen fakler i en litt stor ring. Ha bandet i midten og bruke tre-punkts belysing med varm lysfilter på. Lysene står selvfølgelig utenfor kamera og ikke rett bak faklene slik at det ikke faller skygge i midten. Så lenge det er tilnærmet helt mørkt ute så blir det vel som å lyssette innendørs.

Et annet alternativ er vel å filme på dagtid, og gjøre resten i postproduksjon. Men hvordan det lar seg gjøre har ikke jeg svaret på.

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Trondheim
    Svar
    54

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Dfish Vis post
    Du kan sette opp noen fakler i en litt stor ring. Ha bandet i midten og bruke tre-punkts belysing med varm lysfilter på. Lysene står selvfølgelig utenfor kamera og ikke rett bak faklene slik at det ikke faller skygge i midten. Så lenge det er tilnærmet helt mørkt ute så blir det vel som å lyssette innendørs.

Et annet alternativ er vel å filme på dagtid, og gjøre resten i postproduksjon. Men hvordan det lar seg gjøre har ikke jeg svaret på.
    ikke dumt, ikke dumt.

Jeg vet at man kan få det til å se ut som natt i Magic bullet looks, eget filter der.
    Men resulatet av det er jeg veldig usikker på.

Lieutenant Commander fullbartender sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Norway/Vestfold/Oslo
    Svar
    217

Standard

Du bruker kun Magic Bullet looks, eller andre presets for dag-til-natt tid, for å ha noe å jobbe utifra. Gjør opptak med belysning mens det er skumring eller enda tideligere på dagen, så arbeider du med filtre og adjustment layers for å få det til å bli natt i post. Om du skal filme nattscener i en skog så må man nok ha litt kraftigere belysning enn et enkelt 3-punkts..
    .. vil jeg tro.

Men du er heldig med EX-1/3 for de er vist veldig lyssensitive.. Fra lite til NULL grain satt på 3db har jeg lest.. Film litt på natta med 3 punkts belysning og se hvordan det blir, ikke fornøyd så prøver du å filme litt på dagen og se hva du får mekket i post.
    www.kkbfilm.no
    www.vimeo.com/user3576675
    www.youtube.com/fullbartender
    www.bagamoyo.no

Canon 7D
    SONY HDR-FX1 - Soon 2 be proud owner of RED EPIC-S
    RÖDE NTG-3
    BACHTEK DXA-6A
    MB Pro 17" - 3,06 Ghrz - 8Gb RAM
    Steadicam Merlin

Commodore Kenny Wang sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Standard

For all del ikke film på dagen og mekk i post - det ser alltid syfiliskuse ut. Til og med i Hollywood med millionbudsjett på fargekorrigeringen. Lyssett om natta. Og flammer, når det er nok av dem, gir ganske kraftig belysning, så mulig du bør øke mengden fakler eller tenne på litt større ting.

mh
    mh er offline
    Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Nov 2007
    Svar
    67

Standard

Noen kraftige arbeidslamper (de får du billige) kan gjøre susen for å lyse opp, så kan du bruke lyskastere til å gjøre finnishen. De gir et ganske orange lys, men passer fint i forhold til faklene. Bump de gjerne innom en reflektor, så får du litt softere lys.

Slik gjorde vi det når vi filmet en scene i skogen med fakler (og emoer) for et pår års tid siden:
    http://photos-e.ak.fbcdn.net/photos-...85797_7791.jpg

Edit: Får du noen til å sitte oppe i treet og vrikke forsiktig på reflektoren får du en enda bedre effekt ;p

Lieutenant Commander fullbartender sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Norway/Vestfold/Oslo
    Svar
    217

Standard

Natt-til-dag i post funker fint det, heller smak og behag.. for min del er jeg faktisk helt enig med deg, har aldri likt resultatet av natt-til dag gjort i post.

Men på nedsiden av amatørproduksjoner så har man ikke altid hollywood utstyr til disposisjon.. point: om man har litt store utsnitt så kan de mørke feltene som ikke er belyst bli knust og det er aldri moro.
    Sist endret av fullbartender; 30th January 2010 kl 15:53
    www.kkbfilm.no
    www.vimeo.com/user3576675
    www.youtube.com/fullbartender
    www.bagamoyo.no

Canon 7D
    SONY HDR-FX1 - Soon 2 be proud owner of RED EPIC-S
    RÖDE NTG-3
    BACHTEK DXA-6A
    MB Pro 17" - 3,06 Ghrz - 8Gb RAM
    Steadicam Merlin

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Standard

For å få den flakkende effekten som er av flammer kan du bruke noen oransje fargefiltre foran lysene og få noen til å "veive" på dem Og jeg støtter de som sier at du bør ta det opp om natten. Det blir mye bedre. Dersom du likevel velger å gjøre det om dagen, så husk på at høye kontraster (hard lyssetting) er ekstremt viktig dersom det ferdige resultatet skal se realistisk ut.

Lignende tråder

1. Hvordan filme i skogen, i mørket
    Av Oceanstudio i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 4
    Siste tråder: 22nd July 2009, 11:52
  2. Lyssette dagslys...hvordan?
    Av lexus i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 6
    Siste tråder: 11th May 2009, 14:59
  3. DV-opptak i mørket
    Av mr_skutle i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 10