Viser resultater 1 til 10 av 10
    Ensign
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    stavanger/oslo
    Svar
    27

Standard Lyssetting - bruk av isoporplater

Skal spille inn en liten kortfilm 3-5 min. Det er en samtale som foregår i en stue i en leilighet.
    Eneste kravet jeg har til lyssetting er at det skal være nok lys og at skuespillerne ikke skal være kritthvite.. :? har ennå ikke lykkes meg å få tak i en som kan fikse lyset,derfor er jeg nødt til å gjøre det enkelt

Uansett,lurte jeg på om det er mulig å benytte seg av 3 standardindustri arbeidslamper 650 watt og rette disse mot isoporplater som vil reflektere lyset tilbake på skuespillerne.Det er mulig jeg kan låne noen skikkelige lamper (650w) og filtere,men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal håndere det riktig?

Ellers tar jeg gjerne imot tips om hvordan en kan gjøre det enkelt uten at det blir dårlig.

Lasse
    nid: Wow, look at me. I'm not even listening to a word you're saying.

Cadet 4
    Medlem siden
    Mar 2008
    Svar
    10

Hei

Er ingen reser på lys-setting selv, men kan da forsøke å komme med noen tips.
    Det viktigste er vel å ikke pøse på for mye lys. Hardt lys gir ikke noe vakkert resultat, med mindre du ønsker å oppnå en spesiell effekt. Prøv å få til et så soft lys som mulig, og prøv og steng det meste av annet lys ute, slik at du kontrollerer alt lys. Det vil gjøre det mye enklere under opptak for deg, og du slipper og få to forskjellige fargetempraturer.

Prøv deg frem, og du ser fort hva som blir bra. Isoporplatene vil jeg tro vil fungere greit men som sagt, pass på mengden. 2-3 lyskilder pleier og holde i massevis.

Lykke til!

/Henrik

Ensign
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    stavanger/oslo
    Svar
    27

takk, har gått greit tidligere, men prøver å gjøre ting litt bedre enn forrige gang per prosjekt.
    Fant noen tips om et par bøker, så tenkte jeg skulle skaffe meg en av de.

Med en setting som vi har denne gangen pleier vi å ha en lyskilde bak skuespillerne for å få frem dybden i rommet.Men det er vel egentlig bare å prøve seg frem

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Nov 2007
    Sted
    Sandvika
    Svar
    186

Det beste er helt enkelt å bare prøve seg frem. ta en dag med bare lys på agendaen

En lysetting som alltid fungerer er 3 punkt.

En direkte lampe som er rett på skuespillere bakfra, som gir dem en liten glød. en forfra/frasiden direkte som vil gi dem en skygge på ene siden av ansiktet. og en lyskilde fra andre siden gjerne gjennom en reflektor (isopol plater en kjempe praktisk og lett) som vil fjerne litt av skyggene så det ikke blir så veldig hardt

Husk hvitbalanse HVER GANG noe av lys blir endret! hehe
    NPS Film &; Video
    www.npsfilm.com

*Sony - HVR-V1e - Solgt
    *Canon EOS 7D
    *SG Pro r3
    *Canon FD lenses. 24mm F2.8 - 35mm F2.0 - 50mm F1.2 - 85mm F1.2 - 70-200mm F4 - 300mm F5.6
    *RedRock Micro M2 Encore, RedRock MatteBox, FollowFocus, mm.
    *RedRock MicroRemote *SOON TO COME*
    *MacBook PRO 17" (4GB ram )
    *Final Cut Studio 2 &; Adobe Master CS4 *www.youtube.com/npsfilm

Ensign
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    stavanger/oslo
    Svar
    27

gode greier,nå er det bare å glede seg

fant forresten en bok om lyssetting. Den har fått endel skryt, og skal visst være praktisk rettet: Film Lighting - Kris Malkiewicz

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Grimstad
    Svar
    150

Jeg pleier å bruke soft-duker.. så store som mulig... Hvit jordbærduk vil funke.. alt som er hvitt men slipper lyset gjennom. Soft lys er tingen. Isopor tar mye lys.. direkte gjennom stor soft-box eller duk er mye bedre (sier min erfaring iallefall.
    yvind Stokkan, oyvind.stokkan@gmail.com
    http://www.oyvindstokkan.no/[/URL]

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Isoporplater virker ganske upraktisk for meg, en idiotisk ting å frakte med seg. Softbox eller diffuser er tingen. Jeg bruker Lastolite Skylite-systemet, det funker bra. Jordbærduk-tipset over høres også ut som det muligens kan funke, hvis du skal ha det billig.

Cadet 4
    Medlem siden
    Mar 2008
    Svar
    10

Altså soft boks eller jordbær duk vil jo selvfølgelig diffuse lyset, men det vil jo bli altfor hardt lys likevell da hvis det var lamper på 600w du skulle bruke. Hvis du ikke har noen form for mikser/dimmer på lampene så blir det nok fremdeles veldig hardt. Skader jo selvfølgelig ikke å prøve, men vil tro du har mere kontroll med isoporplater, selv om det er noe herk å håndtere.

Lieutenant
    Medlem siden
    Nov 2005
    Svar
    77

Hvem har bestemt at hard lyssetting er stygt?
    Perosnlig er jeg uendelig lei av all den myke lyssettingen vi ser på film og TV nå til dags. Det er faktisk også allment holdt ute i filmverden at lyssettingen var mye bedre i sort/hvitt-eraen - en tid før diff-filtre og reflektor ble brukt.
    Nå ble det også nedlagt et voldsomt antall arbeidstimer for at det skulle virke, men den siden av saken sier vi ikke mer om nå....
    rom delusion bring me to thruth.

Cadet 4
    Medlem siden
    Feb 2008
    Svar
    12

Jeg er enig med sistnevnte taler i at det settes mye ensformig lys for tiden i store tv-produksjoner. Man kan se på lyssettingen hvem som har hatt det siste ordet: en tradisjonalistisk programskaper på lag med en lyssetter som satte lys på syttitallet og deretter bestemte at slik skal det fortsette å bli, eller de mer eksperimentelle produksjonene vi ser f.eks på "Filmplaneten", "Lydverket" eller "Bokprogrammet".

Ja, hvitbalanse er uhyre viktig. I den gamle Beta-tiden kom vi ikke sjelden hjem med lyssatte scener som var både blå og gule - det morsomste var den gangen vi hadde intervjuet en halv tropp soldater, og alt var grønt. Alt. Utilsiktet grønnmatchende ansikter og uniform. De så ut som om de var heldekket med kamo-farge.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •