Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 12
    mh
    mh er offline
    Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Nov 2007
    Svar
    67

Standard Lyssetting av utescene om natta

(Følgende spørsmål er kopiert fra diskusjon.no, men regner med jeg kan få litt bedre svar i dette forumet )

Her er dealen: Neste lørdag skal vi spille inn en scene til en kortfilm. Scena er på en måte den store greia i hele filmen, og vi vil ha den så bra som mulig. Men det er spesielt én ting vi ikke er så flinke til, som vi har lyst til å gjøre noe med i denne scena; lyssetting. Hittil i filmen har vi bare brukt en hvit reflektor og et ikke så veldig sterkt lys, og det har forsåvidt funket greit, men vi har lyst til å gjøre litt mer ut av det.

Scena foregår ute om natten, i en åpning i skogen. 10-15 statister som står i en ganske stor halvsirkel, med hver sin fakkel i hånda. I midten er det et bål. Utenom det vil det ikke være noen synlig lyskilde. Handlingen vil foregå rundt bålet, hvor vi vil ha to hovedpersoner som kameravinkelen vil skifte mellom, og en siste person som vil være mer i bakgrunnen.

Link til bilde av oppsetting
    Dottene med rødt omriss er hovedpersonene

Vi har ikke tilgang på noe "proff" lysutstyr, så må bruke litt alternative metoder. Tenkte på å ha noen arbeidslamper (slike sterke man bruker når man snekrer) til å lyse opp litt mer, og noen mindre flyttbare lamper og reflektorer.

Noen som har noen idéer/forslag/tips til hva som helst som har med lyssetting av denne scena her? Et av problemene med å bruke for mye ekstra lyssetting, er jo at det ikke lenger ser ut som om stedet kun blir opplyst av flammene. Mye kan vel sikkert også gjøres i etterarbeidet, så det er kanskje best egentlig å bare få det så lyst som mulig? Eller?

Takk for alle tips : )

Commodore
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Jessheim
    Svar
    1,185

få tak på varmt fargefilter til arbeidslampene, så blafrer dere de isteden for å la de ligge stille foran lampen. slik at du oppnår "flamme" effekten.

Om arbeidslampa blir for sterk, kjører dere bakepapir før det varme fargefilteret. ikke for nærme for da får dere for mange bål og fakler.
    Kim Lopez[/url] på Dahlske Bank[/url]www.LuckyShot.no

Commander Andyax sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Svar
    299

Standard Re: Lyssetting av utescene om natta

Sitat Opprinnelig postet av mh
    (Følgende spørsmål er kopiert fra diskusjon.no, men regner med jeg kan få litt bedre svar i dette forumet)
    Takk for den du :P

mh
    mh er offline
    Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Nov 2007
    Svar
    67

Sitat Opprinnelig postet av Andyax
    (Følgende spørsmål er kopiert fra diskusjon.no, men regner med jeg kan få litt bedre svar i dette forumet)
    Sorry, den ble litt feil :P Veldig fornøyd med det jeg fikk av deg også, vi har brukt dagen på å se på locationen ift. lyssetting med utgangspunkt i tipsene dine
    Bare mente at det faktisk (kanskje?) er folk som vet hva de driver med på det forumet her, og ikke bare masse fjortiser som tror de har peiling ;P

Commander Andyax sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Svar
    299

Sitat Opprinnelig postet av Andyax
    Sorry, den ble litt feil :P Veldig fornøyd med det jeg fikk av deg også, vi har brukt dagen på å se på locationen ift. lyssetting med utgangspunkt i tipsene dine
    Bare mente at det faktisk (kanskje?) er folk som vet hva de driver med på det forumet her, og ikke bare masse fjortiser som tror de har peiling ;P
    Hehe. Okay. Var bare for tøys :P Men er enig at det er mange flere bra svar her på dette forumet =)

Lieutenant
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Oslo
    Svar
    82

Hmm.. eneste tipset jeg kan gi er å ikke filme nattescener om natten
    Ta de heller i skumringen enten på morgenen eller mens sola er påvei ned.

Nattlig "look" gjøres så i etterarbeid.
    www.stianhubener.no
    Canon 7D + Redrock
    FinalCut Studio 3

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,280

Skumringen varer ikke så lenge at det gjør noe... Det går greit å filme på natten, men pass på å ha nok lys. Det ser kanskje ikke så bra ut med øyet, men kameraer er lyssvake. Nok lys er VIKTIG. Gjør resten i post.. Dra ned lys, opp med kontrast, fargekorrigering osv.

mh
    mh er offline
    Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Nov 2007
    Svar
    67

Vi kommer nok til å holde på i så mange timer at det ikke holder med skumringstiden. Men det er jo selvølgelig det beste.

Tror vi har nogen lunde peiling på hvordan vi skal gjøre det, men det jeg lurer mest på, det med å ha et fargefilter for å simulere bål, er det egentlig vits, det kan man vel enklest gjøre i post?

Commodore
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Jessheim
    Svar
    1,185

fargefilteret er vel for at lyset skal få riktig varme, og at man blaffrer det er fordi det da vil se ut som flammer.

tror ikke man får til en fin "flammelys" effekt i post dersom man ikke er ekstremt flink...
    [/url]
    Kim Lopez[/url] på Dahlske Bank[/url]www.LuckyShot.no

mh
    mh er offline
    Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Nov 2007
    Svar
    67

Sitat Opprinnelig postet av Ustabil-Kim
    fargefilteret er vel for at lyset skal få riktig varme, og at man blaffrer det er fordi det da vil se ut som flammer.

tror ikke man får til en fin "flammelys" effekt i post dersom man ikke er ekstremt flink...
    [/url]
    Men vil det ikke gi samme effekt om jeg bare bruker et vanlig hvitt lys, uten fargefilter, og gjør fargene varmere i post?
    Er ganske ny til det med lyssetting, men alltid gøy å lære noe nytt ^^

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •