Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 19
    Captain
    Medlem siden
    Nov 2007
    Sted
    Akershus
    Svar
    714

Standard Lyssetting utstyr

Er det en spesiell type lampe man bør bruke eller funker det med en billig arbeids-lyskaster til lyssetting i film??
    Har ikke lyst til å bruke en hel formue på det heller.

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Arri Mini Flood 1000W funker ganske bra til en grei pris.

Og så har det kommet en del spennende LED-lys i det siste, feks fra LED-Z.

Captain
    Medlem siden
    Nov 2007
    Sted
    Akershus
    Svar
    714

Nå kosta jo den derre Arri Mini Flood ekstremt mye synes jeg da

Commodore
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Rogaland
    Svar
    968

Du må nok belage deg på noe i den prisklassen skal du ha kvalitet. Ellers er det nok arbeidslamper som er det minst pengeslukende alternativet.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    225

Standard Lyssetting - utstyr

Dette med lys er jo en seriøs problematikk jeg har brukt mye tid på å undersøke. Det jeg har kommet fram til:

- Arbeidslamper er billige og fine, men må softes. Softfilter, bomullsduk, eller matpapir i værste fall. Eller rett dem mot reflektor eller hvit vegg først.

Selv har jeg i lang tid brukt 4 stk arbeidslamper (et dobbelt arbeidslampe-kit med to ekstra påmontert, og hatt en softboks foran. Denne er bare en aliminiumsramme med et solid softfilter over.

- Lysrør er undervurdert, hvis du vet hvilken type.
    Alle lysrør har en tresifret fargekode: f.eks 830 (vanlig warm white i butikken)
    det første sifferet indikerer kvaliteten, dvs fargegjengivelsen. 1 er dårligst og 9 er best.
    de to andre sifferne er fargetemperatur. 30 er 3000 kelvin.
    65 6500 kelvin.

Mange tror det er bare Kineflo som har lysrør som er bra nok til film, og at vanlige lysrør gir grønnstikk. Feil! Ser du på et kineflo rør, vil du se at det står f.eks 930 eller 965 på dem. Disse rørene kalles også industrirør og brukes i grafisk industri. De koster bare litt mer enn vanlige rør og funker meget bra.

kineflo har selvsagt en del ekstra fordeler, som f.eks at rørene er innhyllet i plast, bruk alltid armatur rundt rør på filmsett om du vil kjøre safe.

Disse rørene, som altså har nummerbetegnelse 9xx (8xx er ikke bra nok for seriøs bruk!), fåes bestilt i lysbutikker. Er du i nørheten av Oslo kan jeg anbefale elektroleverandøren, som er veldig kule på pris og service. Jeg har nettopp bestilt et slim armatur med 4 stk 18w 930 og 956 rør, og de har montert inn dimmer for meg! De gir en lyseffekt som tilsvarer c.a 360w glødepære. Jeg skal montere stativfeste på dem (spigott) og får da etter planen en super softboks c.a 40x60 cm, som bare koster i overkant av 1000 kr pluss stativ (billig stativ på fotopia.no sin netthandel). Et skikkelig all-round lys til ansikter, intervju mm. Til sammenligning koster kineflo sin 15000 kr og oppover, og gir knapt merkbart bedre lys.

Hvis du ikke har 1000 kr til ny armatur, kan du rappe armatur utenfor elkjøp (resirkuleringsboksene) og kjøpe nye rør til dem. Du bør også lage en stativordning, kjøp noen spigotter og ledd, selv har jeg inverstert i manfrotto-stativer (boom-type) der man kan vinkle festet i enden og henge vekter på andre siden. De koster dog et par tusen. Tror jeg skal skaffe noen gripheads
    http://www.filmtools.com/mingripheadb.html
    For da kan man vinkle lampa etter ønske og låse i posisjonen.

http://www.manfrotto.com/webdav/site...zoom/4/420.jpg

LED:
    Her kommer det mye spennende. Jeg kan anbefale oppladbar arbeidslampe fra clas ohlson
    http://www.clasohlson.no/Product/Pro...px?id=19257804
    Den lyser i c.a 6 timer i følge dem selv. Dette er spesiellt bra for steder man ikke har elektrisk strøm. Fargetemperaturen er meget kald, rundt 8000-9000 kelvin, men det funker, evt med rødfilter.
    Jeg har nettopp bygget en lyskasse med fire slike lamper.

flere bilder:
    http://picasaweb.google.com/swishpan...agetFilmutstyr

Det fine med denne er at den kan kjøres uten softfilter og gir en soft-spot effekt som minner om fresnel. Lyseffekten er vel 10-15 glødelampe-watt pr. stk altså c.a 50+ watt lyseffekt i kassa, ikke noe stort men veldig grei nødløsning eller til spiss/effektlys.

Her i norge finnes det også en nettbutikk som selger billig lys-utstyr, www.fotopia.no sin nettbutikk. Her får du 3 stk 800 w appelsiner m stativ til c.a 3000 kr. Merk at du får det du betaler for. Reparasjon må beregnes, og begge pærene som fulgte med eksploderte! Heldigvis fikk jeg satt i skikkelige orginale 800w pærer. Men jeg kan ikke stole 100% på disse lampene dessverre. Vurder dette opp mot brukte arri-lamper via ebay eller noe.
    Fotograf - VJ - Digital etterbehandler - www.pylon.no

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    225

Laser til å lyssette med? Hm... Interessant
    Her er "monsterlampa" 4x500w m softbox i aksjon:

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Jeg bruker også lysrør (sparepærer som de kanskje er mest kjent som i norge..) som kjører på 6500K. Helt kanon. Mine pærer kjører på stusselige 20W som de ble levert fra forhandler, men støtter opp til 105W som skal tilsvare 800W halogen.. ! kanooon!

Og disse avgir så og si ingen varme, og er bare å demontere etter bruk, versus halogenpærer og sånt utstyr som må stå å avkjøles lenge..

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    225

Sitat Opprinnelig postet av OlaHaldor
    Jeg bruker også lysrør (sparepærer som de kanskje er mest kjent som i norge..) som kjører på 6500K. Helt kanon. Mine pærer kjører på stusselige 20W som de ble levert fra forhandler, men støtter opp til 105W som skal tilsvare 800W halogen.. ! kanooon!

Og disse avgir så og si ingen varme, og er bare å demontere etter bruk, versus halogenpærer og sånt utstyr som må stå å avkjøles lenge..
    Men hvordan er lyskvaliteten? Og hvor fåes de kjøpt hen?
    Lysrør og sparepærer er to forskjellige ting. Sparepærer kan du skru i sokkel, rør er for armatur.

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Jan 2008
    Svar
    47

Er dette et lyskit som funker greit til basisformål?
    Og kan det eventuelt brukes til formål utover dette, til å skape mer spesielle lysforhold, i kombinasjon med annet utstyr?

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    225

Ser veldig ut som den jeg kjøpte fra fotopia.no. Sykt billig, du må antakelig regne med noe reparasjon på disse, men de funker... Pærene som fulgte med mitt kit eksploderte... Heldigvis holdt gitteret stand.

Men ja 3x800w er en bra start, selv om jeg liker lysrør bedre. Disse lager veldig mye varme, c .a 500w pr. lampe.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •