Viser resultater 1 til 6 av 6
    Aak
    Aak er offline
    Cadet 1
    Medlem siden
    Feb 2010
    Svar
    3

Standard Lysutstyr og lyssetting

Hei!

Jeg er lysansvarlig i et filmprosjekt en klasse på Medier og kommunikasjon VG3 driver på med. Prosjektet har et ganske stort budsjett og gjøres på oppdrag fra NAV(lokalt)
    Filmen har mye både ute og inne. Ingen dramatisk lyssetting kreves, bare at det ser fint og naturlig ut.
    De fleste scenene har personer i de.

Filmen skal filmes med 7D og en rekke lyssterke primes.
    Jeg har god erfaring når det gjelder lyssetting og utstyr for stillbilder. Men når det gjelder film stiller alt seg litt anderledes. I alle fall det tekniske. Desverre er det meste av budsjettet brukt opp, og vi har lite eller ingen penger igjen for å bruke på lys. Det vi har til rådighet er 3-5 slike lamper: http://www.dsexls.com/images/Arri-Ar...sten-Light.jpg

Vi har to reflektorer, men de er bare gull. Siden lyset allerede er ganske varmt vil kanskje temperaturen bli et problem? Jeg må kanskje bruke filter?
    En annen måte å reflektere det på er med isopor og evt. sølvpapir. Erfaringer med dette?

Har dere noen generelle tips og råd, eller linker til nyttige artikler vil jeg gjerne ta i mot de.

Noen konkrete spørsmål har jeg egentlig ikke enda, men bare leter etter litt informasjon og råd rundt dette emnet. Temperatur, hva man skal lyssette (hvordan gjør man det inne i småe rom hvor man skal lyssette personen?), skal man gidde å lyssette TOT- og HTOT-bilder? Hvordan skal man gjøre det med strøm ute på location? En del scener er inne i en bil, hvordan løser jeg dette?

Jeg kommer sikkert med flere spørsmål etter hvert.
    Sist endret av Aak; 3rd February 2010 kl 13:50

Ensign
    Medlem siden
    Jul 2009
    Svar
    30

Standard

Utendørs må du være oppmerksom på store kontraster og direkte sollys. Ofte kan opptakene bli fine dersom sola gir lys litt fra siden (altså ikke direkte inn i ansiktet på skuespiller) mens du bruker en reflektor til å lyse opp den skyggelagte siden. Isoporplate kan fungere men gir svakt og veldig bløtt lys, så da bør du ikke ha for skarpe skygger fra sola. Å filme på dager det er litt overskyet kan gi et bløtt fint lys.

Jeg vil anta at du skal kunne klare deg med gullreflektor (kommer litt ann på stemningen du prøver å skape) men en sølvreflektor koster ikke mange kronene å kjøpe. Ellers vil snø også reflektere noe bløtt lys.

Innendørs kan man spare noe penger ved å være litt kreativ, kjøpe noen kraftige arbeidslamper som du lyser inndirekte på personene i bildet. Du kan lyse opp via isoporplate, en lys vegg, reflektor osv. Du kommer overraskende langt med dette hvis du jobber litt med lyssettingen og kan litt grunnleggende om 3-punkst belysning. Bruke lys fra vindu og reflektor går også ann.

Jeg er ingen ekspert på området, men det var mine erfaringer. :-) Lykke til!

Aak
    Aak er offline
    Cadet 1
    Medlem siden
    Feb 2010
    Svar
    3

Standard

Takker for svar.

Som sagt så har vi noen lamper (typen er det linket til).

Reflektert sollys med gullreflektor ser man meget godt er reflektert med en gullreflektor. Og det er nok ikke en slik stemning vi vil skape. Det er derfor jeg leter etter alternativer. Jeg har sett på sølvreflektorer, men de koster fort 1-2k - og vi trenger vel et par stk. Derfor blir det muligens vanskelig å kjøpe.

Reflekterer sølvpapir like godt? Eller vil det være en stor forskjell.

Og er ikke nettopp poenget med å reflektere å få lyset bløtt?

Commodore Kenny Wang sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Standard

Bare for å ha nevnt det: Det siste du vil bruke hvis du skal ha naturlig lyssetting er trepunkts. Det ser med en gang Hotel Cæsar ut, og ser ekstremt TV ut. Dette er jo så klart en smaksak, men det ser alt annet enn naturlig ut. Dog virker det jo profesjonelt for den jevne seer fordi trepunkts stort sett brukes i seriøse sammenhenger innenfor tv med litt budsjett.

Aak
    Aak er offline
    Cadet 1
    Medlem siden
    Feb 2010
    Svar
    3

Standard

Jeg synes trepunkts ser pent ut. Men du har rett i at det ikke nødvendigvis ser så naturlig ut for de som tenker over det. Jeg bemerker meg det ofte på film og TV.

Ensign
    Medlem siden
    Jul 2009
    Svar
    30

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Aak Vis post
    Takker for svar.

Som sagt så har vi noen lamper (typen er det linket til).

Reflektert sollys med gullreflektor ser man meget godt er reflektert med en gullreflektor. Og det er nok ikke en slik stemning vi vil skape. Det er derfor jeg leter etter alternativer. Jeg har sett på sølvreflektorer, men de koster fort 1-2k - og vi trenger vel et par stk. Derfor blir det muligens vanskelig å kjøpe.

Reflekterer sølvpapir like godt? Eller vil det være en stor forskjell.

Og er ikke nettopp poenget med å reflektere å få lyset bløtt?
    Jo, du ønsker som oftest et bløtt lys men hvis reflektoren ikke gir nok lys til å fjerne skyggene fra sola (eller eventuelt skyggene fra en annen lyskilde innendørs) så får du alt annet enn bløtt lys. Prøv med en isoporplate, og hvis ikke det gir nok lys kan du dekke den med sølvpapir som vil gi sterkere lys, men også noe skarpere.

Lyssettingen kan jo gjøres på mange måter og det avhengig av hva du lager og hvilken stemning du ønsker å skape. Det er ikke alltid man ønsker ett bløtt lys med perfekt balansert 3-punkts belysning, men hvis du kan litt om 3-punkts belysning og funksjonene til keylight, backlight og fill-light så er det lettere å eksprimentere litt med styrke og lysvinkler for å skape ulik stemning. Vær kreativ på settet og ta med nok lys, isopor, sølvfolie, hvite plater osv så får dere nok til noe bra!

Lignende tråder

1. Lysutstyr til "mini-kulisse"
    Av Boblesaft i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 1
    Siste tråder: 4th July 2009, 17:51
  2. Lysutstyr, forslag til lys-kit?
    Av dole i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 1
    Siste tråder: 31st August 2007, 21:07
  3. Lyssetting
    Av filmboy24 i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 10