Side 4 av 4 FørstFørst ... 234
Viser resultater 31 til 39 av 39

Tråd: Mac?

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Standard Re: Mac?

Sitat Opprinnelig postet av dahlskebank
    Anbefaler på det sterkeste Norton Ghost til alle som driver med dette. Vidunderlig program. Selv syns jeg 3 måneder er maks med Windows. Etter det begynner jeg å installere alt jeg kommer over da jeg vet at jeg snart tar en ghost. Re-ghost? Ikke helt sikker på utrykkene der.
    Har tenkt på¨det, men har aldri komt så langt.

Sitat Opprinnelig postet av dahlskebank
    Når jeg leser posten til trådstarter om igjen, virker det faktisk som om han legger opp til krangel om PC og Mac.
    We've been Punked! :wink:
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard Mac?

Sitat Opprinnelig postet av THX
    Sitat Opprinnelig postet av OlaHaldor
    Lurer dere på hvorfor Mac er dyre? Hovedkort og valg av komponenter er skreddersydd for å yte det beste ut til nanometertuppene.
    Er ikke disse delene å få kjøpt løse noen plass da? Bortsett fra hovedkortet da selfølgelig.
    Vil det si at en ikke kan bytte ut hardisk, ram og skjermkort? (de tingene som faktisk koster noe i en maskin)

Mener en kan det...
    Ja, du kan det - men du kan ikke bare slenge inn hva som helst av skjermkort, og slettes ikke hva som helst av RAM. Prisen på, spesielt RAM, er så mange ganger dyrere pga. kvalitetssikring og teknologi for å kunne yte best mulig og på en driftssikker måte.

Sitat Opprinnelig postet av THX
    Enkelt og greit er det prisen som stopper meg. Hadde stasjonær mac vært en del billigere hadde jeg kjøpt med en gang. Har prøvd litt mac, det var gangske irriterende å bruke, men jeg gir ikke opp av den grunn, det gjelder å få temmet måten en bruker det på og hvordan ting fungerer på systemet.
    Fallgruven for mange for å påstå at "Mac suger" og at måten å jobbe på er helt ræva, er fordi man har fått en uvane så og si med morsmelka, å lære seg hvordan Windows oppfører seg - og forventer at det skal være likt i OS X. :roll: Det er også fordommer som at høyreklikking ikke finnes, musa som følger med Macen (jada, du kan bruke hvilken som helst USB-enhet..) ikke har mer enn èn knapp - in fact har den fire + pluss scroll både vertikalt og horisontalt - forbanna praktisk.

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Standard Mac?

Sitat Opprinnelig postet av OlaHaldor
    Fallgruven for mange for å påstå at "Mac suger" og at måten å jobbe på er helt ræva, er fordi man har fått en uvane så og si med morsmelka, å lære seg hvordan Windows oppfører seg - og forventer at det skal være likt i OS X. :roll: Det er også fordommer som at høyreklikking ikke finnes, musa som følger med Macen (jada, du kan bruke hvilken som helst USB-enhet..) ikke har mer enn èn knapp - in fact har den fire + pluss scroll både vertikalt og horisontalt - forbanna praktisk.
    Det går vell på det samme som da man var i 4-5 års alderen å ikke ville smake nye ting fordi det ikke smakte godt, selv om man aldri i realiteten hadde smakt det før.

Har den 4 knapper? Har jeg ikke fått med meg, eller er det mighty mouse'en?

Personlig har jeg ikke redigert noe video på mac, men jeg er villig til å prøve, for jo flere systemer/videoprogrammer en kan, jo større arbeid kompetanse har en.

Om det har noe for seg å bytte til mac er en annen sak, greit du kan sikkert masse andre ting med mac en pc og omvendt, men f.eks batch redieringa eller video konverteringa du har snakket om tidligere OlaH føler jeg ikke har hatt bruk for annet en i AE og der er det jo fra før av.

ProRes (som bare er til mac) virker litt spennende og, men hva er fordelen i forhold til Avid DNxHD og Blackmagic 10 bit codec'ene?

BERGEN

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard Mac?

Mighty Mouse det er snakk om ja - den er med som standard ved kjøp av stasjonære maskiner, og kan kjøpes utenom til en litt ufin sum penger - men du må jo ut med omtrent like mye for en god Logitech-mus også.

La oss si at jeg har gjort en del ting i Motion som er DVD-menyer, har noen prosjekter i Soundtrack som skal ut og brukes på samme DVD, samt et par tidslinjer som skal brukes til the main feature på en DVD. Da kan det jo være kjekt å bare ta alt i èn jafs over natta, uten å måtte tenke på å sjekke innom maskina og mate den med nye oppgaver - right?

Eksport fra Motion, Soundtrack og Final Cut i èn batch via Compressor er ikke annet enn helt fantastisk knall - sett i gang batchen - løp av sted på kino e.l.. Og når du kommer tilbake er alt materiellet klart til videre arbeid for DVD-authoring.

Jeg kjenner ikke til Avid DnxHD eller Black Magics 10-bit codecs - men ut fra det jeg har lest og prøvd av ProRes 422, gir den så og si lossless bildekvalitet, opprettholder kvaliteten uavhengig av hvor mange generasjoner den komprimeres (effekter, grading, eksport i hytt og pine) - og den er en 10-bit-codec as well - alt dette i mindre filstørrelser enn man ellers ville fått - i følge Apple - og jeg tror på dem! Den går også silkeglatt å klippe på vs. ukomprimert eller HDV - så all HDV jeg jobber med, gjør jeg om til ProRes 422 med èn gang det er lagt på disk.

Cadet 4
    Medlem siden
    Oct 2007
    Svar
    17

Standard Mac?

Kjempeflott med masse svar, det er bra dere er engasjerte, det er greit å kunne se flere sider av saken Noen nevnte at det kunne virke som om vi la opp til en diskusjon mellom mac og pc, men det gjør vi altså ikke.

Bare for å oppklare i en misforståelse her: Kamera har ingenting med denne tråden å gjøre, det er en helt annen sak. Det er dataen vi har tenkt å bruke rundt 10 000 kroner på

Takker for alle som har svart Bare fortsett å fortelle om dere erfaringer og kunnskaper, dere vet mer enn oss, så det er greit å få vite om både positive og negative sider når man først skal bruke såpass med penger, så vet vi hva vi går til:P

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Standard Mac?

Sitat Opprinnelig postet av IsAma
    Bare for å oppklare i en misforståelse her: Kamera har ingenting med denne tråden å gjøre, det er en helt annen sak. Det er dataen vi har tenkt å bruke rundt 10 000 kroner på
    Du får en iMac til 10.000 (1 gb ram) og 11.000 (2 gb ram)
    Stasjorær pc'er til 10.000 er det fult av på forskjellige sider på nettet.

BERGEN

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Standard Mac?

Men Prores er vel ganske dårlig ifht f.eks Cineform?

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard Mac?

Det har jeg ingen anelse om - jeg kjenner ikke til Cineform. Med tanke på prislappen èn av de forskjellige løsningene har, kommer man bedre ut av det økonomisk ved å kjøpe FCS2 med ProRes som en del av snadderet som tilbys.

Til mitt bruk, duger ProRes i massevis.

Edit

Her er forøvrig 'whitepaper' på ProRes.
    http://images.apple.com/finalcutstud..._ProRes_WP.pdf

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Standard Mac?

Det er vel egentlig liten tvil om at Final Cut Studio-pakken er bra priset. Det sal dere har. Cineform er bare et eksempel på noe som er bedre, uten at det er altfor dyrt ($799 for Neo2k). Avid sin DNX-HD-codec er vel mer riktig å sammenligne med Prores.

Side 4 av 4 FørstFørst ... 234

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •