Mannen har rett. Du bør helst ha Macbook Pro, og med 4 gb RAM. Men jeg har ingen peiling hvordan det funker på macbook. Tror ikke det ville vært bra, men hva vet jeg?
Hei folkens!
var i den lokale apple butikken i dag for å se på macbook.
Så på en med disse spesifikkasjonene:
MacBook, 13.3-inch, 2.4Ghz Intel Core 2 Duo - Black
2.4GHz Intel Core 2 Duo 065-7748
4GBRAM 667MHz DDR2 SDRAM - 2x2GB 065-7751
250GB Serial ATA Drive @ 5400 rpm 065-7771
SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)
Han sa at den ikke var god nok til å redigere hdv. Grunnen til dette var at han hadde prøvd å se på hd-dvd på macbooken. Det funket dårlig sa han.
Selgeren ville heller anbefale meg en macbookpro.
Specs på Pro:
# 2.4GHz Intel Core 2 Duo
# 2GB 667MHz DDR2 SDRAM - 2x1GB
# 200GB Serial ATA @ 5400 rpm
# SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)
Problemet er bare at jeg ikke har råd til MBP enda.
Er derfor mest interessert i macbooken. Noen som har redigert HDV på en macbook? Hvordan gikk det?
Mannen har rett. Du bør helst ha Macbook Pro, og med 4 gb RAM. Men jeg har ingen peiling hvordan det funker på macbook. Tror ikke det ville vært bra, men hva vet jeg?
Er jo mer RAM på macbooken, ser jo ikke ut til å være altfor stor forskjell på MB og MBP. Skjermkortet er jo bedre, men har det veldig mye å si når Macen kun skal brukes til redigering?
Jeg har aldri redigert HDV på en Macbook før, men etter spesifikasjonene å dømme så bør det gå helt fint. Jeg sier ikke at selgeren lyger, men husk at hans jobb er å selge. Jo mer han får prakket på deg, jo bedre for han. Likevel er en MBP å anbefale over en MB. Med mindre du har akutt behov for en laptop nå, så ville jeg mye heller ha ventet til jeg hadde råd til en MBP. Det er et mareritt å redigere på 13" skjerm, og Macbooken er i plast, den tåler ikke en drit før den slår sprekker. Jeg for min del må ha en robust maskin.
Det ser forøvrig ut som at du har fått et godt nok svar i den andre tråden din..![]()
Hvis noen har noe HDV materiale til meg så kan jeg teste å redigere på Macbooken min, og så si hvordan det går. Den har 2 GB RAM.
En kompis har en macbook 2,4ghz med 2 gb ram. Han redigerer hdv fra sitt hv30 uten problemer. Litt rendretid er det jo, men ikke noen problemer ellers. Bruker Final Cut Express. Har forøvrig noe hdv materiale fra mitt xh-a1 liggende, men vet ikke hvordan jeg skulle fått sendt det i tilfelle ? Er jo på en del gb.
Vel da har du vel egentlig fått en bekreftelse, Aamli, men jeg kan gjøre en test dersom du fortsatt føler at det er nødvendig.
Materialet måtte nok blitt lastet opp til en server som jeg kunne lastet det ned fra da, vet ikke helt jeg. Trenger jo egentlig ikke mer enn et halvt til et minutt med materiale.
Har tilfeldigvis noe liggede på serveren våres fra noen uker tilbake. Tror det er en 10 sekunder eller noe.
www.blackboxmedia.no/naff/hdv.rar
EDIT: Hmm, hele denne tråden har gitt meg en ide![]()
Why build one when you can have two at twice the price?
BERGEN
Bokmerker