Jeg ville satsa på å sendt det som 720p. Eventuelt over nett. Både raskere og enklere. Sjekk ut Pando f.eks.! evt. Rapidshare eller ordne med egen FTP.
Hei og hå!
Har skutt noe med xdcam ex1 i 720p, skal brenne en dvd til noen amerikanere med en råklipp.. hvilke format ville vært best?
pmw-ex1+macpro+studio2+ae
Jeg ville satsa på å sendt det som 720p. Eventuelt over nett. Både raskere og enklere. Sjekk ut Pando f.eks.! evt. Rapidshare eller ordne med egen FTP.
Forklarte sikkert litt dårlig, lurte på hvilke format/codec som blir anbefalt. Hadde planer og sende det som 720p, tror jeg går for h.264 el apple proress
Av de to så ville jeg hått for ProRes. Får ingen kvalitetstap![]()
Absolutt. H.264 er mer et ferdig produkt enn et produksjonsformat. Igjen, vil på det sterkeste anbefale Pando.
Om jeg ikke visste hva vedkommende som skal bruke dette ville jeg holdt meg unna prores, man får alltids dekodet dette og importert det, men unødig encoding er greit å holde seg unna...
Sitter vedkommende i FCP er jo prores fint, evnt Avid DnxHD om avid er verktøyet.
Hvorfor kan du ikke bare bruke Xdcam slik du får filene ut fra kamera?
Hva med Jpeg (100%)? (I quicktime) Hvert bilde lagres som et unikt jpeg-bilde, krever ikke så mye å spille av, grei komprimering, C.a samme teknikk som DV bare at du kan velge størrelse fritt. Lagrer alle mine HD produksjoner i dette formatet først, så lager jeg MPEG4 av dette igjen, som tar en del mindre plass.
Fotograf - VJ - Digital etterbehandler - www.pylon.no
Ble nok proress, hun reporteren jeg jobba for var ikke en smule teknisk, hun ville bare ha en dvd med materiale. Hvis de ikke takler formater kaster jeg bare noe nytt opp på nett. takk for kjappe svar.
Bokmerker