Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 11
    Lieutenant
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Haugesund
    Svar
    87

Standard Mikrofon til Sony og Panasonic-kamera

Selv etter å ha lest gjennom diverse tråder her på forumet og sett på nettet har jeg ikke blitt noe klokere på mikrofoner.

Kameraene mikrofonen skal brukes til (kan hende det byttes på osv.) er et Sony DCR-HC17E og et Panasonic NV-GS17 (tror jeg, har det ikke for hånden).

Har dere noen forslag til hva jeg bør kjøpe? Har fint lite greie på dette med kondensatormikrofon, shotgunmikrofon osv.
    Mennesket er født fritt, og overalt er det i lenker."

Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    538

Kondensator-mikrofon, eller shotgun som det også kallast, er lydmessig det beste alternativet. Ein ny shotgun mikrofon kostar rundt 2.000 kroner.

Ein shotgunmikrofon er en retningsstyrt mikrofon. Dette tydar at den berre tek opp lyden foran seg. Kor mange grader dette er, varierer. Shotgunmikrofonen kan du enten har på kameraet, eller på ein såkalla "bom" ved siden av. Viss du ikkje vil betale x antall kroner for ein slik bom, er det bare å finne frem MacGyver tapen og eit gamalt kosteskaft, så har du en brukbar ein. Kondensatormikrofonen er også meir skjør enn ein vanleg mikrofon. Den tålar ikkje allverden.

Eller kan du jo bruke myggar. Men desse tek berre opp det som blir sagt, og nesten ikkje noko meir.

Vanlege mikrofonar tek opp i 360 grader, så viss det er støy der du skal filme er nok ikkje dette det beste alternativet. Men denne får du til rundt 500 kroner.

Alt i alt ville eg gått for ein shotgun, siden dette gir det beste resultatet.

Lykke til!
    Pettersen

Fotobloggen min[/url]
    Pettersen Produksjonar[/url]

Lieutenant
    Medlem siden
    Feb 2005
    Svar
    82

Sitat Opprinnelig postet av PettersenMoviesInc.
    Kondensator-mikrofon, eller shotgun som det også kallast, er lydmessig det beste alternativet. Ein ny shotgun mikrofon kostar rundt 2.000 kroner.

Ein shotgunmikrofon er en retningsstyrt mikrofon. Dette tydar at den berre tek opp lyden foran seg. Kor mange grader dette er, varierer. Shotgunmikrofonen kan du enten har på kameraet, eller på ein såkalla "bom" ved siden av. Viss du ikkje vil betale x antall kroner for ein slik bom, er det bare å finne frem MacGyver tapen og eit gamalt kosteskaft, så har du en brukbar ein. Kondensatormikrofonen er også meir skjør enn ein vanleg mikrofon. Den tålar ikkje allverden.

Eller kan du jo bruke myggar. Men desse tek berre opp det som blir sagt, og nesten ikkje noko meir.

Vanlege mikrofonar tek opp i 360 grader, så viss det er støy der du skal filme er nok ikkje dette det beste alternativet. Men denne får du til rundt 500 kroner.

Alt i alt ville eg gått for ein shotgun, siden dette gir det beste resultatet.

Lykke til!

Mye av det du sier er riktig, men å si at dynamiske mikrofoner kan brukes til film er helt på tryne. Meningen med dynamiske er at de skal tåle enormt lydtrykk når f.eks et band spiller live! De plukker derfor ikke opp noe særlig lyd som er langt unna, og den lyden som blir plukket opp er uansett så dårlig at kameramikrofonen hadde gjort en bedre jobb...

Forresten kan jeg nevne at en mygg må ha sender mottaker, så det kan fort koste opp mot 7-8000kr for en bra mygg! finnes forøvrig mye billigere kondensatormikrofoner som holder mål til under 2000kr.

Når det gjelder lydbom tipset så er ikke dette en dum ide... men kan være dumt å tape direkte på mikken. hvis du kan få tak i en Swiffer stang så er det glimrende. Sørg for å kjøpe en mikrofonholder, som muligens følger med mikken da. Den kan festes direkte på swifferstangen der kosten skal være, og hvis den ikke sitter så kommer macgyvertapen to the rescue.

Bare et spørsmål til slutt, jeg trodde Shotgunmikrofon var de som ble satt opp på kameraet... Jeg har kondensatormikrofoner som brukes til oppmikking av kor og slikt, det er ikke shotgunmikrofoner

:?:
    ww.devolutionstudios.net

Commander
    Medlem siden
    Oct 2005
    Sted
    Mosjøen, Nordland
    Svar
    448

Jeg vil kort og greit annbefale en veldig god mic. "RØDE videomic". http://www.tabs.no/storefront.php?pi...;c2=13211&;c3=

RØDE Vodeomic selges ikke i valige butikker som Elkjøp, Expert osv. Men du kan finne den i butikker som selger studioutstyr og innstrumenter. Dette er fordi den går under proff utstyr. Så jeg vil egentlig tvile på at det er noen som har den inne, men du kan nok bestille

Jeg kan ihvertfall garantere for denne mic'en Lykke til i valget ditt!

Commander
    Medlem siden
    Oct 2005
    Sted
    Mosjøen, Nordland
    Svar
    448

En ting til: Skal du ha deg en microfon bom, må du ha en del penger. De er menelig utrolig dyr (etter det ejg har sett). De koster rundt 4-5tusen, alt etter hva du velger. Jeg hadde ikke kjøpt det hadde jeg ikke hatt lommene full! Men det er min personlige mening.

Lieutenant
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Haugesund
    Svar
    87

Hva er forresten best i forhold til å ha mikrofonen på en boom eller "sko"?

Commander
    Medlem siden
    Oct 2005
    Sted
    Mosjøen, Nordland
    Svar
    448

Hva som er best vet jeg faktisk ikke helt. Men hvis du bestemmer deg for RØDE videomic, så går det ann å ha den både i "sko" og på bom. Det ser jeg på som en fordel. Kan jo selvfølgelig henne at de fleste mic'er har dette. Men som sagt jeg vet ikke helt sikkert hva som jeg best. Men jeg TROR det er best å ha den på bom. Men selvfølgelig, det er ikke dårlig å ha den i "sko" også

Lieutenant
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Haugesund
    Svar
    87

Noen som videre kan forklare meg hva en kondensatormikrofon er? Definere dette begrepet?

Og zoommikrofon og Shotgunmikrofon?

Må bare ha dette på det rene. Har først nå begynt å se litt nærmere på lyddelen av filmprodusering.

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Nov 2005
    Sted
    Oslo
    Svar
    56

Kondensatormikerofon betyr i hovedsak at den my ha ekstern strømforsyning. Kjøper du en kondensatormick følger det som oftest med en strømforsyning som du må plugge i stikkontakten. Du vil altså ikke kune ta den med ut i skogen(uten et ageregat da).

De fleste kondensatormikerofoner har en lydområre justeringsknapp. det vil si at du kan justere om opptaksområdet skal være 180 grader 360 grader osv......
    et kan bli lit rotete iblant, men nå skal det sies at noen av tidenes genier hadde dysleksi!!

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Grimstad
    Svar
    150

Jeg går god for RØDE VideoMic. Selv om det er en super-nyre mikrofon, er den veldig god til mange formål. Ikke minst til en pris på bare rundt tusenlappen, mot Sony sin standard-mic til over 3000.

Løp og kjøp!
    yvind Stokkan, oyvind.stokkan@gmail.com
    http://www.oyvindstokkan.no/[/URL]

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •